Förlängd Lynx

larxxon

Medlem
27 jan 2010
40
0
1
Hej Hej håller på att förlänga en lynx enduro och har en liten fråga.
Ni som har gjort förlängningar hur har ni upplevt skotern .Bara possetivt
eller något negativt?

Johan Larsson
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag håller just på med en förlängning av min enduro 97:a. hoppas att den kommer gå mycke bättre än med original mattan. den jag ska soppa på den är 38x345x32.



men cacceze här på forumet har förlängt sin enduro 98:a och säger då att den går riktigt bra
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Ja kan säga de blev riktigt bra! ja har förlängt den till 345x32...

Ja köpte förlängningarna på Stenmarks för 1395:-, och dom är riktigt stadiga och pulverlackade:D

Den blev MYCKET roligare i lössnön, och har mycke bättre fäste både på leden och i lössnön...

Den blev mycke roligare att leka med, och är lika lätthanterlig...

Jag vet då inte nå negativt om den, de blev HELT PERFEKT:D

Har du köpt/gjort förlängningar?
 

larxxon

Medlem
27 jan 2010
40
0
1
Låter mycket bra. Har fått tag på en bra 345 matta med 3,2 cm kammar. Och plåtarna köpte jag på blocket. Samma som på rinabs hemmsida.
Men jag måste säga att dom tar fet mycket pengar för dom plåtarna. Borde kostat kanske 300 på sin höjd.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Låter mycket bra. Har fått tag på en bra 345 matta med 3,2 cm kammar. Och plåtarna köpte jag på blocket. Samma som på rinabs hemmsida.
Men jag måste säga att dom tar fet mycket pengar för dom plåtarna. Borde kostat kanske 300 på sin höjd.
Ja de är som att dom är gjorda av guld... Men dom är riktigt fina och stadiga och de är ju bra för de priset men dom borde iaf bli lite billigare...

Men de är vell nästan ingen som gör egna förlängnings plåtar, så då måste ju dom köpa...

Och rinad är då billigare än Stenmarks på förlängings plåtarna, dom kostar bara 995:-, men ja köpa dom på Stenmarks bara för att jag beställde matta där ochså, så då fick jag allt samtidigt...
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Ja de är som att dom är gjorda av guld... Men dom är riktigt fina och stadiga och de är ju bra för de priset men dom borde iaf bli lite billigare...

Men de är vell nästan ingen som gör egna förlängnings plåtar, så då måste ju dom köpa...

Och rinad är då billigare än Stenmarks på förlängings plåtarna, dom kostar bara 995:-, men ja köpa dom på Stenmarks bara för att jag beställde matta där ochså, så då fick jag allt samtidigt...

ursäkta om jag lånar tråden, men hur ser dina förlängningsplåtar ut där man bultar fast dom i slidesskenorna? är det som ett klamer så att du trär över dom på slideskenorna eller monterade du dom på sidan av skenorna?
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
ursäkta om jag lånar tråden, men hur ser dina förlängningsplåtar ut där man bultar fast dom i slidesskenorna? är det som ett klamer så att du trär över dom på slideskenorna eller monterade du dom på sidan av skenorna?
När de är bara en hel plåt som man lägger på sidan av skenorna, sen så borrar man bara några hål och skruvar fast den...

Jag har då samman lagt 5 skruvar på varje plåt, de sitter bla två från sträckarna, sen så ja satt dit 3 till....
 

larxxon

Medlem
27 jan 2010
40
0
1
Hur ska plåtarna sitta ska dom så långt bak mot boggie skenan som möjligt.
hittar inte någon bra bild på detta.
 

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
Blir det mycket skillnad på bärighet i snön när man har 345 mot 307? eller är de mer värt att satsa på 365 på en gång?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
det blir nog ganska stor skillnad. man ser ju på bilderna där vändhjulen har suttit föru och vars dom sitter nu, och det är ganska stor skillnad. det är 12 cm längre bak som vändhjulen har blivit bakflyttade.

och då är ju g-type:en 320 lång original
 

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
okej härligt, men hur blir det när man ska montera förlängningen, hur mäter man ut så att det blir 345?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
vi tog originalängden på mattan och plussade på så mycket som behövdes för att få 345, i det här fallet 25 cm och så delade vi 25 i 2 och det blir ju 12,5 cm.

gör bara så så kommer det att bli rätt
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
nu har jag varit och gjort premiärturen med den och det var stor skillnad jämfört med originalmattan. nu driver den frammåt riktigt bra fast den är bara pudersnö
 

larxxon

Medlem
27 jan 2010
40
0
1
ok ser fint ut. Men jag kollade lite nu med rinab plåtarna och det är fanimej på gränsen att det går. Man måste nog flytta bak plåtarna lite. Sedan undrar jag lite hur det blir på själva axeln. man måste kanske shimsa och kapa rören för att få allt att passa.Känns inte rätt att vålda på allt bara.
 
Last edited:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
hylsorna som sitter längst ut på axeln till vändhjulen fick vi kapa 6 eller 7 mm för att det skulle passa men vi gjorde ju plåtarna tjockare än köpesplåtarna så jag tror inte man behöver kapa dom om man använder köpesplåtarna.

men fråga cacceze på forumet, han förlängde ju sin med dom plåtarna
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Men på stenmarksmaskin finns de plåtar som passar direkt, dom plåtar du ska ha är dom som de står att dom förlänger från 345 - 384 (20cm), men de passar ochså från 307 - 345, och de är likadana som mina fast längre, och dom lägger du bara på utsidan av slidsen och skruvar fast...

Men de blir ju inte samma sak som med slidsen, plåtarna ligger på utsidan, dvs att de passar inte riktigt som "original", men de sitter bricker på axel som vändhjulen sitter på, men om man flyttar in dom bricker som sitter på utsidan av slidsen , så passar den, de gjorde de för mig iaf...