SnoPro 440/700 problem

F

fjällets son

Tjenare! Köpte mig en sno pro -05 i höstas med en F7 efi motor. Var en massa fix på den så jag har skruvat ända fram nu i helgen och när jag äntligen fått ihop den så går den inte som den ska heller.

På höga varv, skulle tippa på kring 7000rpm så kan den inte varva mer. Den går fint på tomgång och ända upp mot 7000 men sen så typ bluddrar den, motorn hackar eller vad man ska säga. Den sköt också ett par lampor när den stod på tomgång om de kan ha nåt med saken att göra. Är de någon som kan ha en ide på vad de kan vara för fel? Tacksam för svar!
Mvh
 

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
Kolla vajrarna från apv-motorn, har nån av dom hoppat ur läge så blöddrar den när tex. bara ena porten öppnar
 
F

fjällets son

Har nyss justerat dom och satt dom på plats så dom har inte hoppat ur iaf. :/
 

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
om du försiktigt drar i vajrarna, glider porten upp och ner utan problem också?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det kan vara ngt med den då det är vid dom varven den öppnar .... det här har jag skrivit så många ggr att jag tappat räkningen :) : SNOPROS med efi motorer är överrepresnenterade i fel statistiken .. mkt för att bara hälften av elen saknas till motorn . . de är viktigt att inte koplla ur lysena , voltregulaotrn klarar inte att ta han om strömmen och ecun kan brinna , skjuter den lampor på tomgång så är det ngt allvarligt fel , antar att du inte har ngn mätare att se dom praktiska felkoderna på
 
F

fjällets son

Dom går ju lite trögt upp när man drar i vajrarna, ena går också marginellt trögare än den andra. Rengjorde ventilerna/giliotinerna när jag justerade.
 
F

fjällets son

det kan vara ngt med den då det är vid dom varven den öppnar .... det här har jag skrivit så många ggr att jag tappat räkningen :) : SNOPROS med efi motorer är överrepresnenterade i fel statistiken .. mkt för att bara hälften av elen saknas till motorn . . de är viktigt att inte koplla ur lysena , voltregulaotrn klarar inte att ta han om strömmen och ecun kan brinna , skjuter den lampor på tomgång så är det ngt allvarligt fel , antar att du inte har ngn mätare att se dom praktiska felkoderna på
Nej jag har ju tyvvär ingen mätare. Det hänger fullt med kontaktstycken och kablar under huven på den som jag inte har något att koppla in på. Har sett filmer på den från förra ägaren och då gick den rent.
 

enberg_187

Välkänd medlem
18 sept 2008
346
0
16
Kolla så voltregulatorn är hel, när den är trasig då går inte apv motorn.

Jag har komplett elsystem från en f7a på min och en mätare det underlättar alltid vid felsökning.
 
F

fjällets son

Kolla så voltregulatorn är hel, när den är trasig då går inte apv motorn.

Jag har komplett elsystem från en f7a på min och en mätare det underlättar alltid vid felsökning.
Ja de låter vettigt, kanske därför den skjuter lamporna också? Ska se om ja får tag på en mätare att låna till helgen.
 
F

fjällets son

Är det möjligt att byta ut voltregulatorn jag har

Vad gör dessa två bruna kablar? Sitter inte på dom nyare F7 regulatorerna.

Mot en sån här som sitter på nyare F7orna?

Har skjutit 2par lampor och en vattentemp mätare så den måste vara trasig.
 

enberg_187

Välkänd medlem
18 sept 2008
346
0
16
Jodå nog ska det där funka bara plugga i.
Jag kör med en universal volt regulator och det funkar.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
kjedjehus regulatorn fungerar ochså som pickup för hastighetsmätaren och därav har den fler kablar , dom 2 bruna bör vara dom
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
lyssna på dysse för han är en pärla!!

/en som väntar på bänkning
 
F

fjällets son

Tack för svaren! Köpte en ny voltregulator och satte dit. Då gick den äntligen bra men efter en stund så börjar den misstända och gå på en cylinder. Låter man den stå på tomgången ett tag så går de till sig en stund. Men efter 20meters körning så blir den likadan igen. Och om man låter den stå och kallna ett par timmar å startar den så går den helt plötsligt bra igen, men bara en liten stund å sen börjar den bluddra, misstända och går inte ens att köra. Har bytt stift och då går den till sig men efter några minuter så är den likadan igen. Någon som har en idé på vad det kan va?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
har du prövat tändbyta spolen ? statorn brukar kunna funka då den svalnat men börja spöka å den blir varm , dock inte vanligt på dom här motorerna , jag skulle börjar med att koppla in en mätare ..
 
30 jan 2011
28
0
1
Växjö, Sweden
Kan vara nått problem med någon sensor till din ECU box. Jag hade en sensor till min 600 EFI som kabeln gick sönder till och då gick ECU boxen in i ett "felsäkert läge" (typ maxar bränsletillförseln för att skydda motorn) och den gick piss. Nu är det för en 00a iofs men skulle tro att det är samma på en 05a.
Annars så tänker jag som odysse på statorn kan bli skum när den blir varm. Lättast är att mäta statorn efter du kört den varm och se om värdena är rätt.
Från service manualen:

Brukar finnas en liten diod på ECU boxen som blinkar felkoder. Inte säkert att det är samma men troligt!

Hoppas det hjälper något!
 
30 jan 2011
28
0
1
Växjö, Sweden
Kom på en annan sak du kan testa. Koppla bränsle pumpen till ett batteri och se om den går som den ska då. Bränsle pumpen ska orka hålla ett tryck i fuel railen på 37.9 psi i min skoter. Innan jag byte min stator så fick jag dåligt med ström till pumpen och då körde jag på batteri ett tag istället.
 
F

fjällets son

Tack för svaren! Det är vad jag vet dock inte samma ECU och jag har inte någon lysdiod under. Ska mäta upp statorn både varm och kall och se om jag får rätt värden. ECU´n kanske till och med brunnit eftersom jag var ute å provkörde när voltregulatorn var trasig? Både voltregulator, stator, bränslepump och tändspole är bytt på den nån gång innan jag köpte den om de har någon betydelse. Men det är så konstigt att skotern beter sig anorlunda varje gång, ibland går den inte ens frammåt och vägrar gå på tomgången, ibland går den på en cylinder och när den är kall verkar den bete sig helt normalt.
 
30 jan 2011
28
0
1
Växjö, Sweden
Jag tror inte ECUn gick sönder för ECUn går inte på samma slinga från statorn som övriga el systemet där voltregulatorn sitter. Eller jalla fall inte på min! Men det första jag skulle testa i ditt fall är att köra bränslepumpen på ett batteri för det är lättast. När min pump fick för lite el så kunde jag köra ett ryck och kom kanske 10-15M sen halv dog den så stod jag på tomgång lite och pumpade lite lätt på gasen för att den inte skulle dö sen kunde jag komma fram en 5 kanske 10M igen. Låter faktiskt lite som statorn just med att allt funkar fint när den är kall. Får inte ECUn nog med ström så kan man få en del lustiga fel med eftersom den styr tändningen och allt. Men det är nog inte någon sensor som är problemet då eftersom då borde den endå alltid gå på alla cylindrar. Kolla upp vad värderna ska vara på statorn och mät den med en multimeter.
Lycka till