Sjukt hög oljeförbrukning!! (Lynx RE-X 800 E-tec)

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Nån annan som har helt sjukt hög oljeförbrukning på sin 800 e-tec?
Var och körde idag mycket fullgas och lek i ganska packad 6 dm snö med 2 dm puder på. En del hård led körning blev det också.

Den tog typ 1/4 oljetank alltså nästan en liter på ca 23 l bensin = ca 4 %

Inte bra med tanke på att jag kört över 80 mil, med en medelförbrukning på 2,3 liter/milen, det innebär att jag med råge borde ha passerat inkörningsperioden.

Har dock inte märkt nån skillnad på motorn och den varvar precis som den varvat från början, kan inkörningsprogramet "haka" upp sig på nåt sätt eller?
Den ryker också betydligt mycket mer när man ger fullgas än vad min 600 e-tec -10a gjorde ifjol och direkt man står ett par sekunder så hinner den färga snön alldeles svart.

Har varit ut och kollat så den inte läcker olja nånstans och jag såg då inget spill nånstans i motorrummet. Har förövrigt 44 mm matta och nerdrevat till 23/45.
_________________
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Antar att du kör på helsyntetisk olja med låg viskositet. Jag kör endast på polaris jättetunna VES Gold Plus i summiten och har en oljeförbrukning på 4% konstant.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Antar att du kör på helsyntetisk olja med låg viskositet. Jag kör endast på polaris jättetunna VES Gold Plus i summiten och har en oljeförbrukning på 4% konstant.
Jo jag kör ju på XPS helsyntet men ska den dra så förbannat mycket för det??
Det kan ju inte vara bra plus att det stinker nåt så fruktansvärt illa det kan ju bero på oljan iofs, jag menar dom borde ju haft det i beräkning när dom gjorde motorn, att oljan man "måste" köra med är tunn menar jag.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Någon större skillnad i oljeförbrukning beroende på viskositet tror jag ni får svårt att bevisa på såpass nya pumpar......
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
tycker det är lite kul det här....

all "Hype" om hur miljövänlig e-tech motorn är.
å det där förbannade fettet som lagrena ska ha."miljövänligare"

och endå drar den mest olja bland alla 800or på marknaden.
dubbelt så mycket som pol 800.

4% låter normalt.inte mer än andra 800 e-tech dvs.men fortfarande aldelles för mycket.

åf kommer hävda att dom kan ställa ner den men vad jag vet så är det inte "bara" att ställa ner förbrukningen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
801
113
Kramfors
Det var fruktansvärt mycket!! Jag kör 4% direkt i tank på min maskin men det är endast pga hög trimgrad och varv 9500v ibland. 3% på fullt gärn hela dagen vore mer rimligt och medel på 2% tycker man i en sep blandad maskin som körs hårt. Dom måste ha kompenserat för låg soppaförbrukning så dom inte skär gissar jag. Så sänkning av oljeinblandet kan säkert bli förödande!

Och jag som grämde mig över 4% inblandningen på den här gammelskotern............

Det innebär att dagens maskiner är tillbaka till 70 talets inblandningar ........helt otroligt värdelöst
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Ska föra in min nästa måndag till lynxservice och ha dem att kolla varför den drar så mycket olja fast den borde vara inkörd.
Verkar som rätt många iaf med rave 800 e-tec har hög oljeförbrukning,
läste på ett finskt forum och där var det flera stycken nån som hade 5% t.o.m.
Så är det nåt fel lär det väl komma nån bulletin när det ändå verkar vara rätt utbrett fenomen.
 

bladebear

Ny medlem
14 feb 2011
2
0
1
min 800 e-tec skidoo har gått strax över 100 mil nu den drog 2 liter olja på 8 mils körning i helgen var helt kolsvart under maskinen var som en gammal diesel mercedes så nå stora problem har dom tydligen
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Det låter riktigt illa 2 liter på 8 mil!!
Min tog 4% i helgen har kört 95mil sammanlagt.
Har lämnat in den idag iaf, får se vad dom säger, detta tycks ju verkligen vara ett vanligt problem med 800 E-tec maskinerna.
Är det någon som fått lägre oljeförbrukning efter inkörning???
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Servicekillen ringde idag, han sa att den motorn är förbi inkörningsfasen men att 800:an drar mycket mera olja än t.ex 600 p.g.a den höga effekten. Sen sa han att man inte får gå och ställa om pumpen, varför vet jag inte.

Men då sa jag att ok den drar mera, men 4% är inte acceptabelt och kan inte vara hälsosamt för motorn
och det höll han med om.
Så nu ska jag köra typ 2 tankar bensin och räkna ut oljeförbrukningen och
på det sättet få en säkrare bild av förbrukningen, visare det sig då att den drar för mycket så byter dom oljepump.

Men tusan vad den går hårt, har 95 mil nu och den går bara bättre och bättre förutom den höga oljeförbrukningen då.
Remmen håller bara fint. :)
 
Last edited: