Summit 600 H.O går varm

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
En kompis har en Summit 600 H.O -03 som går varm. Templampan börjar lysa rätt fort även om man kör i lössnö. Elementen är varma så uppenbarligen cirkulerar kylvätskan, det är heller inget läckage nånstans eftersom det finns vätska i expansionskärlet. Vad kan vara fel? Kan det vara att tempgivaren varnar vid för låg temperatur?(har för mig att jag läst nånstans om detta problem med 600 H.O motorn) Eller kan det vara något fel på vattenpumpen, kanske impellern?

Tacksam för hjälp ang. detta!
 

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
Lättast måste ju vara att låna en tempgivare av nån annan me en 600 ho. De är nog samma givare oavsett årsodell. Då ser du om det blir bättre. Annars kanske de är pumpen. Du kan även prova att koka givaren å ohm-mäta vid vilken temp den slår om.
 

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Har samma problem med min maskin. Märker att den går varm i föret som vi har nu uppe i Kalix dvs hårt packade leder. Men åker jag ut på isen och bränner på lite så går den aldrig varm. Har funderat själv att ta lös termostaten och värma i en kastrull och mäta när den öppnar. Den ska öppna har jag för mig vid 42 grader.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Ok, ja det skulle ju kunna vara termostaten också som spökar. Om den öppnar för sent borde ju kylvattnet ha för hög temperatur vilket gör att templampan börjar lysa, eller tänker jag fel? Vid vilken temp ska tempgivaren varna för hög temp och vilken temperatur ska kylvattnet ha när motorn är i arbetstemperatur, 60 C? Tänkte att man skulle kunna mäta kylvattnet för att utesluta fel på tempgivaren?
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Har nu börjat kolla vad som kan vara fel.
1. Efter ca 500 meters körning tänds templampan, kollade med IR-termometer mot cylindrarna och den visar på 81 C. Det verkar alltså inte vara givaren det är fel på.

2. Tog bort termostaten och kokade den i kastrull, den är märkt med 42 C. Termostaten börjar öppna sig vid 37 C och är fullt öppen vid 55 C, med fullt öppen är den ca 8 mm mer öppen än vid stängt läge men har ingen aning hur mycket den ska öppna..?? Det verkar alltså inte vara nåt fel på termostaten.

3. Skruvade bort locket till vattenpumpen. Impellern verkar vara intakt, dvs "paddlarna" ser ej slitna ut. Provade hålla emot impellern med händerna medans vi drog runt motorn, verkar ej vara gängpaj.

Slutsats: Hittar inget fel...Det återstår eg. bara att det skulle vara luft i systemet, hur nu det skulle kunna ha skett då det aldrig har varit tömt och pånytt-fyllt och det ej verkar läcka kylvatten. Står handfallna, vad gör man?
 

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Hittade detta i skoterbanken http://www.snowmobile.se/servlet/se.medialeden.snowmobileinfo.ShowServlet:

Kommentarer:
Mycket nöjd med skotern, kanon fin variator och motor, lagom effekt... Hyfsat bränsleekonomi, bra ekonomi i ägande kostnader också, tex. försäkringen.|Enda problemet som uppstått är att skotern hade en tendens att gå varm lätt vid hårt före, om man drar tex. en packpulka.|Efter kontakt med Skidoo så konstaterades att de kostnadsfritt erbjuder ett motstånd som monteras för att höja temperaturen för när lampan skall ge utslag, standard på summit 600 2003 är ca. 72 grader, motståndet höjer detta värde till ca. 82-85 grader, vilket är mer normal arbetstemp för motorn. Kokpunkten ligger vid ca. 108 grader, så det oftast är det absolut ingen fara för haveri om lampan tänds en kortare stund, men man vill ju gärna veta hur varm skotern är när den tänds också... Så ni som upplever problem med motor temp, kolla med närmaste Skidoo åf så skall de erbjuda motståndet utan kostnad...
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Hittade detta i skoterbanken http://www.snowmobile.se/servlet/se.medialeden.snowmobileinfo.ShowServlet:

Kommentarer:
Mycket nöjd med skotern, kanon fin variator och motor, lagom effekt... Hyfsat bränsleekonomi, bra ekonomi i ägande kostnader också, tex. försäkringen.|Enda problemet som uppstått är att skotern hade en tendens att gå varm lätt vid hårt före, om man drar tex. en packpulka.|Efter kontakt med Skidoo så konstaterades att de kostnadsfritt erbjuder ett motstånd som monteras för att höja temperaturen för när lampan skall ge utslag, standard på summit 600 2003 är ca. 72 grader, motståndet höjer detta värde till ca. 82-85 grader, vilket är mer normal arbetstemp för motorn. Kokpunkten ligger vid ca. 108 grader, så det oftast är det absolut ingen fara för haveri om lampan tänds en kortare stund, men man vill ju gärna veta hur varm skotern är när den tänds också... Så ni som upplever problem med motor temp, kolla med närmaste Skidoo åf så skall de erbjuda motståndet utan kostnad...
Ja, men då verkar ju motståndet vara monterat eftersom lampan tänds när cylindern är 82 C, med andra ord är det nog inte givaren som felar. Är det någon som har en idé? Hur mycket ska termostaten öppna?
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Jag har exakt samma fel på min enduro 600 ho. Blir varm efter 500 meter ungefär som du beskriver. Ska ta upp min termostat och se hur den mår för när jag tar bort slangen som går in i termostat huset när lampan har börjat lysa så kommer de knappt nå vatten när man drar i snöret, bara kippar lite typ. Verkar som att termostaten inte öppnar tillräckligt eller nåt. Mina kylare blir varm och så med..
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Ja det är ju det som är frågan..hur vet man om termostaten öppnar tillräckligt? I det här fallet öppnar den sig vid 37 C och är fullt öppen vid 55 C. Eftersom normal arbetstemperatur på motorn bör vara runt 60 C så kan jag inte se att det skulle vara nåt fel, det är väl i såfall att den öppnar på längre tid än normalt, att den går trögt helt enkelt. Läste på ett annat forum att det kunde vara förgasargummit som var sprucket och att den därför tog in tjuvluft som gör att tempen går upp...får väl kolla upp det.

Robbbb - kippar den när du drar runt motorn, alltså motorn står ej på tomgång? Impellern sitter ju på motorns drivaxel, och pumpens effekt beror därför på vilket varv motorn har, om du bara drar runt motorn för hand är det nog bara normalt att det "kippar" lite bara.
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Tog upp termostaten idag och den kärvade ganska mycke precis från början, kokade den och den började öppna vid 46-47 grader vilket inte kan vara så bra. Sen efter rengöring och motionering av termostaten plus lite vattenfast fett så löper den väldigt fint, nu börjar den öppna vid 37 grader ungefär sen fullt öppen vid 47. De där med att den kippade borde ju som du sa vara fullt rikigt om man tittar på hur impellern ser ut, lär inte pumpa nå alls vid låga varvtal nästan..
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Har provkört nu ikväll och de verkar ha blivit bättre iaf. Nu går den enbart varm när man kör på väg(efter 400-500m). Ligger man ute i snön så verkar de inte vara nåt problem. Men de där att den går varm efter väg känns inge bra. Låg på 5-6000 varv när jag körde på vägen så jag tycker inte den ska gå varm. Var 1 plus grad ute, kan detta göra nåt?
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Alltså den ska ju inte gå varm efter 500 meter på en väg, då är det ju nåt skumt. När man kör Summiten och RMK:n samma sträcka (500m) så visar summiten på 81 C medan RMK:n visar på 50 C. Men kolla upp förgasargummina också!
 

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Jag hoppas verkligen att vi får bukt på det här problemet eftersom jag oxå har samma problem. Skulle iväg med gumman förra helgen men det var bara att vända efter en kvart. Fick stanna tre gånger innan vi kom hem :mad:. Har inte hunnit prova något ännu med skotern ang termostat eller impeller för att jag jobbar borta mån-tors.

Vad tror ni om man skulle slänga på isrivare :hmmmm:
http://www.stenmarksmaskin.se/ProductPopup.aspx?filename=isrivare_2702.jpg
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Ja, det klart, det kan ju knappast bli sämre med isrivare. Har sådana isrivare du refererar till på RMK:n, på hårt underlag tex ren kärnis så fungerar dessa mest till att kyla slidsen, kommer inte så mycket snös/is-sprut så det räcker till kylarna. Men det klart det kanske fungerar bättre till Summiten som är kortare, tror inte det fast man vet ju aldrig. Nä, jag tror att problemet ligger nån annanstans. Körde som sagt samma sträcka på ren is med Summiten och RMK:n - Summiten visade på 81 C efter 500 meter, RMK:n varnade aldrig för temp men visade på 72 C efter ca 1,5 km. Desutom så lyser lampan på Summiten rätt fort även i lösare snö.
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Kan de vara kylaren som är igentäppt med dynga tro? Jag blåste ur mitt med tryckluft nu bara, kanske man egentligen skulle ha tagit vattenslangen och spolat ett tag. Eller vad tror ni problemet kan va?
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Nja, det ska ju vara ett slutet system så det ska ju egentligen inte kunna komma in nåt skit där tycker man. Fast man vet ju aldrig, lika bra att prova allt, börjar kännas lite hopplöst...Nästa steg blir nog att byta vattenhuspackning och termostatpackning, smörja upp termostaten, fylla på systemet och lufta noggrannt. Om det inte hjälper är väl sista utvägen att lämna in på firma.
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Vilka sätt kan man använda för att lufta så man verkligen vet att man inte har nån luftficka?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Vilka sätt kan man använda för att lufta så man verkligen vet att man inte har nån luftficka?
ställ skotern typ i ett dike eller liknande lut iaf så toppen ligger högre än kylaren bak, sen skruvar du ut luftskruven (sitter vanligtvis vid toppen) o låter den gå en stund så den pumpar då kommer luften leta sig ur sen fyller du ev på med kylaarvätska o tadaaa fixat =P
obs måste göras när skotern är varm eller när termostaten är ur
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Jag har ingen luftskruv på min topp. Har ställt den lutandes sådär fast de försvinner inge vätska. Hur många liter går det i min enduro 600 03?
 

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Nu har jag äntligen kommit in från garaget. Termostaten var trasig :mad:. Locket på termostaten hade lossnat och på nåt sätt kilat fast så att den inte kunde öppna helt och fjädern låg nere i vattenpumpen när jag skulle se att inte impellern var trasig i gängorna:hmmmm:. Inte undra på att den går varm. Nu får jag bara hoppas att det var det som är felet.