Assault Switchback -11

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Lyfter den skidorna? Ser nämligen ut som 2010 RMK 800 144" boggien fast med förstärkning och mer boggiehjul och en kollega har haft en sådan förra året och sa att den for på rullen nå jävulskt.

Vill få all info jag kan få om maskinen :D
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Vilken underbar skoter jag har köpt!
Dock är knapparna till helljus och "datorn" idiotiskt placerade!
Vad som är värre är att det sitter samma gamla såkallade tändningslås på skotern. Inte bra!

Första tankningen landade på 3,1 liter milen vilket jag tycker är klart godkänt med tanke på körningen.
Den verkar ta mycket mindre olja än IQ:n jag hade innan.

Ska hem och köra en sväng till strax! :)

Nån som har köpt styrhöjare ännu? Isåfall varifrån?
 

Attachments

Last edited:

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Nån som har köpt styrhöjare ännu? Isåfall varifrån?
Pratade med Polaris idag och de hade bara 1" höjare till dom här.
Jag har mecklat lös styret och det går inte på så jättemycket till, 2,5" är nog max.
Något tips på var jag får tag i 2" höjare?
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Ska äntligen få hämta min maskin! Imorgon innan jobbet sker det :) tacka fan för att man får EM denna vecka :)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Är det någon som vet vad Orginalremmen till SWB Assault har för nummer?
3211115

För övrigt helnöjd med skotern än så länge!

Den dog lite ibland på fullgas men det var bara att skruva fast tändhattarna mot kabeln så vart det bra.
I hård körning noterade jag precis över 4 liter milen nu i helgen.
Lugnare körning med mest led blev 2,7.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Tagit och bokat tid för första service nu, passade även på att beställa Pro RMK drevning då jag 80% kör lössnö. Dom hade även fått in min ruta så längtar tills jag drar tillbaka till kiruna med maskinen :)
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Ni som har Switchback Assault, har ni provat nån PRO Rmk lr Assault och känt om det är nån större skillnad mellan maskinerna? Tänker främst på dom med högkamsmattor vid riktig djupsnökörning.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Har inte prövat någon Pro RMK ännu men har tidigare bara haft skotrar med riktiga mattor (dvs 52mm -> ) och jag märker att den slutliga klämmen i pudret fattas. Men maskinen är absolut inte på något sätt dålig i pudret oavsett om du ska köra tekniskt i brant skogsterräng eller mata myrar, originalmattan överraskar mig för varje tur jag tar! Och klättrar bra gör den också!
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Tack för svaret Jonathan!

Nån annan som testat båda?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Har nu haft in skotern på service, Pro RMK drevning monterat och lågrutan istället för den groteska originalrutan..
Återkommer imorgon hur det blev med drevningen jämte original.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Har nu haft in skotern på service, Pro RMK drevning monterat och lågrutan istället för den groteska originalrutan..
Återkommer imorgon hur det blev med drevningen jämte original.
Min har fransat en rem och variatorerna är väldigt varma så det blir drevning för mig med..

Ska du ändra något i variatorerna? Kolla hur den varvar så jag vet vad jag ska köpa.. :)
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Har nu haft in skotern på service, Pro RMK drevning monterat och lågrutan istället för den groteska originalrutan..
Återkommer imorgon hur det blev med drevningen jämte original.
Vill gärna höra hur 20/42 fungerar, är lite lur på om jag ska gå ner till det jag också.
Jag har 21/41 nu och det fungerar riktigt bra. Men min skoter behöver inte gå 160+ km/h.


Jag åker med 51mm matta på min switchback och brorsan åker rmk assault.
Det enda man märker är att rmk:n bär mycket bättre ute i snön och kommer då givetvis längre.
Men då tror jag inte att rmk assault är lika lekvänlig som en switchback med 51mm matta, jag har aldrig varit med om maken till roligare skoter om jag ska vara ärlig.

Är det någon av er som har gjort något åt dämperiet i boggien?
Vad åker ni med för inställningar?
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Blev en helt annan skoter, blev helt plötsligt barnsligt underhållande att bara trycka gasen i botten och köra fort fram och tillbaka på ängarna!
Går ju inga 150 knyck som tidigare utan fort upp till 120 för att sen lite saktare åka upp i 130. Nollställde topphastigheten och fick en 140 som fortast, men misstänker att det inte vara många % av mattan i backen.. :)
Har 64g vikter och den varvar kring 8200, nu är det bara en 52mm matta som fattas då min original börjar bli sliten och vi har börjat få ganska väl godkända pudermängder här i gällivare. Men det får bli lite senare då man fortfarande blir förvånad av mattan efter lite över 70 mil.
Blir bara mer och mer nöjd över skotern för varje mil.
Grymt lyckad modell Polaris!

Kör med mellanläget på clickfunktionen på framdämparna, fungerar utmärkt till min vikt/körstil
Boggien har jag torrisionsfjädern på slappaste, och bakre dämparn ställd lite mjukare på clickern, framdämparen är ställd ganska hårt.
Kan säga att jag är inte är den som vill ligga sist efter leden bara för att jag har en "lång" maskin..
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
ÅF bestyckar den efter höjd över havet och jag köpte min skoter i Kiruna så den är bestyckad 600-1200 möh. Kör här i gällivare på mellan 300-700möh och tycker det funkar bra, under inkörningsmilen var det lite övervarvning upp mot 8400 men gick bort mer och mer. Och helt bort när jag satte en ny rem efter 58 mil.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
ÅF bestyckar den efter höjd över havet och jag köpte min skoter i Kiruna så den är bestyckad 600-1200 möh. Kör här i gällivare på mellan 300-700möh och tycker det funkar bra, under inkörningsmilen var det lite övervarvning upp mot 8400 men gick bort mer och mer. Och helt bort när jag satte en ny rem efter 58 mil.
Låter fint.
Originaldrevning funkar inte alls i snön.


Till övriga:
Försök inte plåga länge i djupsnön, variatorerna blir skållheta...