Krav för att stöldsäkra skoter?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Vet inte om det heter stöldsäkra men...

Vad måste göras för att förhindra ev stöld av skotern?
Lås? Inlåst i ett garage?

Har nämligen inte tillgång till garage så den står ute och skulle bli rätt olycklig om den vart stulen och försäkringsbolaget nekar en ersättning...

Visst nu går det ju att ringa dem å fråga men är lite sent just nu och lär ha glömt bort det tills imorgon =P
 
K

krickus

Det är från bolag till bolag, jag har dina och har man inte godkänt lås utgår reducerad ersättning vid stöld, vad det betyder i siffror vet jag ej. Man kanske skulle köpa sig ett klassat lås:)
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Rätt enkelt, det går inte.
-Vill dom ha den, så tar dom den.

Vet inte om det va Plus eller vilka det va som testade kedjor, godkända klass 3 osv, de är inte särskilt svåra att kapa med en vinkelslip.

En container kanske går att låsa så pass att det blir lite krångligare att ta sig in..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Jag har kollat upp detta rätt noga tycker jag.
Generellt så gäller det att man har ett godkänt lås om den står ute. Är den däremot inlåst i en byggnad så är inte kraven på lås lika hårda eller hur man ska säga.
Däremot skiljer det väldigt mycket mellan bolagen på vad de ersätter på skotern. Tex vissa bolag ersätter inga extratillbehör som dämpare och turbos mm... medan vissa andra ersätter allt som satt på skotern vid stöld. Detta bör dock givetvis kunna redovisas med bilder och/eller kvitton.
 

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Jag var tidigare utan garage till min maskin, då hade jag en idé att slå ner ett järnspett med en ögla högst upp och lås igenom öglan med kättingen. När kylan kommer så sitter det som berget.
Detta då dom flesta av skoterstölder man har hört talas om så släpar man iväg skotern istället för att kapa med en rondell pga ljudet.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Lät ju faktist som en bra idé , bara synd att backen här är för hård för det just nu :/
 

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Helt klart lättast att förbereda på sommaren... Dock drar jag inte Det är allt för svårt om man kan svetsa dit öglan i efterhand då är det bara att leta upp stora släggan och klappa ner spettet.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Kedja fast i ett lagom stort träd med godkänd kedja och lås. Så brukar jag göra när jag parkerar ute.
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
spett med ögla lät ju som en bra idé, du kan ju alltid testa slå ner. Sen tror jag de flesta försäkringsbolag och polis skulle tycka en gps/spårsändare monterad var bra.

Andra alternativ kanske skulle kunna vara att hyra ett garage eller något förråd som skotern kommer in i? Men vet inte vad försäkringsbolag säger om detta?..
 

Archer

Medlem
27 feb 2013
43
0
1
Luleå
Jag köpte ett tallriksankare av galvat stål på Biltema. Grävde ned det på gården i somras så att endast öglan sticker upp ovan jord. Nu sitter det som gjutet och blir perfekt att dra kättingen genom öglan när jag låser skotern. Hoppas bara att Biltemas "stål" även står sig i vinterkylan.

Har kollat med mitt försäkringsbolag, Tre Kronor, om vad som gäller för att låsa/förvara sin skoter på ett för dom godkänt sätt. Antingen säkerhetsklassat lås (klass 3) eller inlåst i garage/uthus dit endast närmaste familjen har tillträde. Givetvis ska garaget/uthuset ha godkänt lås.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Pratade just med länsförsäkringar Västerbotten, och enligt dom ska skotern alltid vara låst med ett klass3 lås, även om skotern står i garaget! Sen om skotern står på en släpvagn ska släpvagnen vara lås med ett sk. Kullås... Uppfyller man inte detta och skotern blir stulen tillkommer det 5000kr på självrisken
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Här är SVEDEA's låskrav:
" LÅSKRAV OCH FÖRVARING AV NYCKLAR När snöskotern lämnas ska tändningslåset vara låst. Utöver tändningslåset ska snöskotern även vara låst med av SSF godkänt snöskoterlås (bygellås för drivmattan), lägst klass 3. Om snöskoterlås inte används ska snöskotern vara låst genom någon av fordonets ramdelar och annat fast föremål med av SSF godkänd kätting och lås, lägst klass 3. Låskravet gäller ej om snöskotern förvaras i eget låst garage som enbart försäkringstagaren eller dennes familj har tillgång till."


Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Då är ju nästa fråga, tror ni man måste bevisa att skotern var låst med klass 3 lås? Nyckeln kommer jag alltid kunna visa upp men tror ni dom vill ha kvitto på låset också? Iofs så bevisar ju inte heller det att den var låst.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Står den utomhus brukar praxis vara att ett godkänt lås som detta ska användas. Annars riskerar du ersättningsnedsättning, man måste givetvis även kunna visa upp att man har kvar alla nycklar.



Står den i någon sorts byggnad med låst dörr brukar det ses som tillräckligt som jag fattat det.

Så bygellåset är vad du behöver ur f-bolaget synvinkel. Men Vill man verkligen förebygga stöld är det nog bra att gå nått steg längre som många redan föreslagit.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Då är ju nästa fråga, tror ni man måste bevisa att skotern var låst med klass 3 lås? Nyckeln kommer jag alltid kunna visa upp men tror ni dom vill ha kvitto på låset också? Iofs så bevisar ju inte heller det att den var låst.
Även jag har funderat på detta, många år sedan jag köpte låset och har knappast kvar kvittot. Men har man kvar nycklarna lär det räcka som bevis för att man hade ett lås iaf. Kan ju ta en bild om man verkligen vill kunna styrka det.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Händer med jämna mellanrum att jag fotar av allt som står i mitt garage, av just den anledningen att kunna trycka ned något i halsen på f-bolaget om de skulle tjaffsa..
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Står den utomhus brukar praxis vara att ett godkänt lås som detta ska användas. Annars riskerar du ersättningsnedsättning, man måste givetvis även kunna visa upp att man har kvar alla nycklar.



Står den i någon sorts byggnad med låst dörr brukar det ses som tillräckligt som jag fattat det.

Så bygellåset är vad du behöver ur f-bolaget synvinkel. Men Vill man verkligen förebygga stöld är det nog bra att gå nått steg längre som många redan föreslagit.
Ja, nog gäller det att kolla vad just ens eget bolag kräver. LF t.ex godkänner ENBART bygellås för mattan och skotern ska även vara låst i eget låst garage. Läste det i mina villkor idag då jag håller på att byta bolag.
För min del blir det Svedea efter årsskiftet. Får helförsäkring till ett lägre pris än den halvförsäkring jag har på LF idag. Dessutom lägre självrisker vid skada.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Vad har du för konstiga villkor?
Följande är från Länsförsäkringars aktuella villkor.

När snöskoter lämnas ska den vara låst med av oss godkänt lås till exempel kätting och lås klass III. Förvaras snöskotern på släpvagn ska släpet vara låst med av oss godkänt lås eller kätting och lås klass III. Om elektroniskt stöldskydd finns ska det vara aktiverat när fordonet lämnas.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Så om man tolkar det rätt så måste jag aktivera stöldkoden på min Polaris varje gång jag ställer ifrån mig..


Sent from my iPhone using Tapatalk