Polaris 2016

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Undantar vi höjden på styret så föredrar jag ändå att styret inte roterar i en helt horisontell cirkel utan jag vill att stången ska luta mera. Jag tycker den blir extremt tungstyrd, jämfört med vad den skulle behöva vara, i stående ställning då handtagen ska föras rakt framåt/bakåt, för att inte tala om att man går styrkroken i plytet om man ger fullt styrutslag i sittande ställning. På en maskin med mer omkullutad styrstång blir det ju mera som att man bara drar uppåt på ena sidan och trycker neråt på andra när man ska svänga i stående ställning och sitter man och svänger följer styret med åt det hållet man själv lutar.

Nån pratade myrsurfing och det är väl ett av de tillfällen jag retar mej minst på styrstången, samma sak med höjden på styret, jo i jättebrant skogsterräng så kan styret vara lågt, men jag är så pass gammal att jag törs erkänna att även om "teknisk brant terräng" är kul körning och jag kör sånt så mycket jag kan så är det ändå bara kanske 10-20% av körtiden på skotern. Övrig tid är transport eller skog/myr-körning på väg till bergen. Bor nere i "skogslanne" så det blir en hel del av vad vi gör kallar vi "snirkling", in i riset och granskogen och följ GPS-pilen så rakt som möjligt. Kan vara nog så jävligt även om det inte alltid är brant. Att ha för lågt styre då sliter på kroppen som fan.

Jajja, helt klart är det som det gamla ordspråket "Smaken är som baken.......... en del har ful" =)

Jag ska helt klart kika på att tippa omkull styrstången lite, men det blir hemmabyggt, inte köpesgrejor för 10 papp. :)
 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har också tyckt att vertikal strystång som tex Polaris och vissa Ac har kändes helt fel.
Åkte då BRP som har mer lutning på styrstången, styrändarna höjer och sänker sig då när man svänger.
Nu känns det rätt med vertikal styrstång efter att ha kört lite grann med det.
Framförallt vid teknisk körning så känner man fördelarna.
Vid skrå med fullt styrutslag så har man mer kontroll tycker jag.
Båda handtagen är ungefär lika långt från kroppen, vilket de inte är om man har BRP-style på styrstången.

Kör också lägre styre vilket känns bra när det blir brant, man slipper ha styret så nära kroppen, vilket blir fallet med lite för högt styre.

Men vid sittande ledåkning är vertikal styrstång helt kasst, styret i bröstet så fort man ska svänga...
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Vilket modell skall man boka då? EN SKS känns som ett bra val men, då vill man byta matta till en med bättre kammar. Om man då byter matta så skulle man vilja ha en 76mm när man ändå byter. Som jag ser det så måste man in med mindre kuggar fram och kanske en annan utväxling i kedjehuset? Är det nåt mer som måste bytas i boggien? Visst är det så att 76mm inte går att få in i en QD (pga utväxlingen?)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tänkte ge lite feedback för folk som står å väljer skoter pga mattan!

För dom som ej provat en 76mm matta så kan jag tillägga att det är en rätt så extrem matta som kräver perfekta förhållanden för att vara "bra". Med det menar jag bottenlöst puder! Nu kanske polaris mattan är bättre än challenger x3 mattan, men för någon som skall köra skotern årent runt så är det inte ett bra val i mitt tycke!
Men det går å andra sidan inte ersätta kamhöjd med matthastighet dom dagarna då pudret är lätt och djupt. Då är det ren å skär skovelkraft som gör att du kommer upp på snön.


66an tror jag kommer bli en riktigt fin kompromiss, då denna motor är snäppet starkare än 800cfi-2 motorn. Så man lär ha bra snurr på mattan i dom flesta scenarios :)
Ej kört en 64mm challenger extreme som denna skall efterlikna. Men har hört väldigt bra om den då man får lätt snurr på mattan i "nästan" alla förhållanden.

Peak 57mm kan bli intressant mycket intressant allround matta! 64mm Peak(ej multiduro) har ju ett helt vansinnigt bett och är nog man bland de svåraste man kan köra. Ena stunden gräver den ner sig och är "hoppig" i snön. Andra stunden så får den grepp å sliter av dig armarna =D
Kanske dom har mjukare kammar på 57mm versionen som gör den lite mindre aggressiv.
Jag har en love-hate relation med min peak matta just nu. Sjukt rolig å klättra med men skråa i lite hårdare förhållanden är pest å pina.
Svårt att få mattan å spinna nog fort när man bryter ikull skotern. Greppar den tag minsta lilla så blir den som en projektil :evil:


MR600SX som svar på din fråga. SKS verkar helt klart mest utrustad. Frågan är bara hur priset kommer stå sig kontra dom andra modellerna. Blir detta efterföljaren till scandinavian beast prismässigt också så blir den svårslagen! Och skulle man ej tycka om peak mattan så kan man säkert smälla på en 66mm matta :madgrin:
Nu så här i efterhand skulle man nästan haft en SKS med 66mm mattan på försäsong och då det är puder. Sedan byta till peak då man ska ut å grilla korv i påskvädret! :whistle:



Sen en sak som jag tycker polaris bör byta på alla deras modeller. Byt bort stänklappen som sitter på "alla" modeller till den som sitter på 163an med 76mm mattan. Har stor tro på att den ger BETYDLIGT mer kyleffekt än schweizerosten som sitter på alla andra.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Tänkte ge lite feedback för folk som står å väljer skoter pga mattan!

MR600SX som svar på din fråga. SKS verkar helt klart mest utrustad. Frågan är bara hur priset kommer stå sig kontra dom andra modellerna. Blir detta efterföljaren till scandinavian beast prismässigt också så blir den svårslagen! Och skulle man ej tycka om peak mattan så kan man säkert smälla på en 66mm matta :madgrin:

Nu så här i efterhand skulle man nästan haft en SKS med 66mm mattan på försäsong och då det är puder. Sedan byta till peak då man ska ut å grilla korv i påskvädret! :whistle:
Precis. SKS kanske känns som ett bra alternativ. OK, PRON är brutalast och man kommer sakna QD. Vi får se vad prislistan säger. Dollarn har ju blivit brutalt stark men, det finns inget utrymme för prishöjningar på dessa maskiner. 2-4.000 SEK tror jag vi kommer att se på motsvarande maskiner. Annars kan det bli problem för säljarna. Förhoppningsvis handlar man med "terminer" som sätter priset ett tag framöver.

Dock ser man att en "early snowcheck" är det Polaris vill att man skall boka. Känns som om maskinerna har helt rätt utrustning på dem maskinerna. Förutom mattan på SKS då?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Precis. SKS kanske känns som ett bra alternativ. OK, PRON är brutalast och man kommer sakna QD. Vi får se vad prislistan säger. Dollarn har ju blivit brutalt stark men, det finns inget utrymme för prishöjningar på dessa maskiner. 2-4.000 SEK tror jag vi kommer att se på motsvarande maskiner. Annars kan det bli problem för säljarna. Förhoppningsvis handlar man med "terminer" som sätter priset ett tag framöver.

Dock ser man att en "early snowcheck" är det Polaris vill att man skall boka. Känns som om maskinerna har helt rätt utrustning på dem maskinerna. Förutom mattan på SKS då?
Gissningsvis så sneglar dom på konkurrenternas prissättning och gör BRP vad den preliminära prislistan pekar på så kan Polaris utan vidare höja 10-15 papp dom med. En FR 154 verkar hamna över 160 papp, Yikes!!!
Märkligt egentligen att vi aldrig märker av någon dollarkurssänkning men att en ökning slår igenom på fyra sekunder!?!?!?!?!?
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Känns som att risken är stor att SKSen kommer ligga dyrare i pris än PROn, iaf om man ska gå efter priserna i USA. 13199 för en PRO i grundutförande, 13999 för SKSen.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Gissningsvis så sneglar dom på konkurrenternas prissättning och gör BRP vad den preliminära prislistan pekar på så kan Polaris utan vidare höja 10-15 papp dom med.
Tror ändå att 15.000 i höjning för motsvarande modell kommer slå hårt på bokningarna i slutänden. Lägger Polaris på "lull-lull" som man ändå vill ha så kommer det att låta annorlunda. Tänker då på display, väskor, elstart och annat man brukar boka till. Jag kommer iaf att byta till lite nya grejer, börjar bli dags för det.
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Angående priserna så kan man från respektive märkes sida handla på två sätt. Antingen så har man utpriser som verkligen är nära det faktiska priset du får när du köper maskinen. Te.x så hade Polaris ca 7000:- rabbat förra året och skidoo mellan 10-15000:- Arcitc vet jag ej.

Utgår man ifrån modell ett i försäljningstänk har man höga utpriser som sedan får prutas på eller så har man modell två med lägre utpriser som inte får prutas på lika mkt.

Till det ska sägas att vid inbyte utgår handlaren från riktpris då du får priset på din beg maskin. dvs får du 90 i inbyte så kan man räkna bort 7000:- på polaris och mellan 10-15000:- på en ski-doo. Det är alltså mellanskillnaden som är intressant.

Höjning av pris blir det iaf. 30% har dollarn stärkts sedan förra året. Så man kan lätt säga att vi har inflation här i sverige....
 

valmet440

Medlem
13 dec 2004
28
0
1
stockholm
Jag är rädd att "early snow check" blir väldigt dyr eftersom man plockat på precis alla tillbehör man kan tänka sig.
Själv skulle jag valt ProRMK med 3" men utan väskor, färgskärm och piggy-back dämpare. Helst en 155" också.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
"early snow check" borde ju rimligt vis vara hyfsat pris värd, dom får ju"sålt"en -16 polaris i mitten av april...borde ju fan premieras att kunder bokar maskin tidigt?
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Dom är ju inte dummare än att dom lägger sig i samma härad som övriga. Tror dessutom det är ganska troligt att dom hänger runt bl a här för att få en känsla för vad folk är berädda att betala för slädarna.. Med det sagt tänker jag då inte he mer än 130kkr för SKS ES!! :madgrin:
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Det handlaren prutar är pengar direkt ur hans egen ficka, vad han betalar för maskinen har ju inget med vad han får för den att göra utan hans inpris sätts antagligen utifrån hur många maskiner han/hon förbokar. (större beställning = billigare)

Det som för köparen gör störst skillnad till nästa år är hur generalagenten bestämmer sej för att göra. Kommer GA hålla igen på sitt påslag eller går GA på samma % som vanligt?
 
Reactions: ollebullzor