Polaris 2016

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
i USA släpper dem en assault med 3" kammar
http://www.polaris.com/en-us/snowmobiles/800-rmk-assault-155-3-inch
som ser i mitt tycke riktigt rå ut.

Men i sverige kommer den tyvärr med 57mm peak (multiduro?)

efter 1 säsong på 2,5 peak multiduro så är jag verkligen inte imponerad...
Vad är det du ogillar med peaken? Körde du den på PROn istf orginalmattan förstår jag att det kändes som ett nerköp, men beskriv gärna lite mer utförligt hur mattan beter sig.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Klart att det går att bygga om till liggande styrstång, men det är inte billigt, ca 5000kr för bakre pyramiden och 2000kr för styrstången, 700kr för styrstag och sen säkert någon detalj till. Svårt att se exakt då reservdelslistorna för my16 inte är släppta än. Men räkna med 10000 så är man safe.
Sen kommer inte fotstegen passa direkt längst fram då korta axys har bredare fotsteg.
Har själv funderat att bygga om en kort pro ride till vertikal styrstång, men det blev enklare och billigare att korta ner en rmk...
OT men Jag ska göra ett ärligt försök i sommar att tippa omkull styrstången på min Scandibeast, gillar skotern men kan inte komma överens med den vertikala styrstången efter att ha kört BRP i 4 år.
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Inte ofta man hör talas om folk som inte kommer överens med proriden.. Ge den en säsong till istället för att skidoofiera den på det där sättet..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
OT men Jag ska göra ett ärligt försök i sommar att tippa omkull styrstången på min Scandibeast, gillar skotern men kan inte komma överens med den vertikala styrstången efter att ha kört BRP i 4 år.
Prova sänk styret 5cm (om du nu inte är 200+cm ) så lär du gilla det bättre.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Prova sänk styret 5cm (om du nu inte är 200+cm ) så lär du gilla det bättre.
Jag är nästan 190cm, har fått höja styret en tum för att slippa stå som en ostkrok, hade nästan velat höja lite till men då blir en del kablar i kortaste laget.

Som sagt, skotern i sig är bra, men vinkeln på styrstången är vanvettig och gör i mitt tycke skotern ungefär tre gånger mer tungjobbad än den skulle varit med samma vinkel på styrstången som t.ex en Freeride.

Har kollat lite och att tippa bak styrstången genom att klossa framför övre överfallet bör gå rätt bra men då kommer styret längre bak och det vill jag inte. Hade båda överfallen/lagringarna suttit på framsidan pyramiden hade det varit en bit av en kaka som dom säger i England, då hade man bara flyttat fram båda lagringarna men flyttat den nedre mera så hade saken varit nära biff.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Jag är nästan 190cm, har fått höja styret en tum för att slippa stå som en ostkrok, hade nästan velat höja lite till men då blir en del kablar i kortaste laget.

Som sagt, skotern i sig är bra, men vinkeln på styrstången är vanvettig och gör i mitt tycke skotern ungefär tre gånger mer tungjobbad än den skulle varit med samma vinkel på styrstången som t.ex en Freeride.

Har kollat lite och att tippa bak styrstången genom att klossa framför övre överfallet bör gå rätt bra men då kommer styret längre bak och det vill jag inte. Hade båda överfallen/lagringarna suttit på framsidan pyramiden hade det varit en bit av en kaka som dom säger i England, då hade man bara flyttat fram båda lagringarna men flyttat den nedre mera så hade saken varit nära biff.
Jag är 183 så det skiljer inte så mycket alltså, om inte du nu har väldigt onormalt breda axlar..
Lite ostkrok är bara en fördel att stå när man kör, i garaget kanske det inte är så optimalt.
Tror fortfarande att den tungjobbade delen du upplever beror på att du kör med för högt styre. Har sett det allt för många gånger. Så prova åtminstone någon annan maskin som har bytt styre till lägre eller kapat styrstången, jag tror du kommer bli nöjd då. Är ju betydligt billigare att kapa en styrstång än att köpa grejor för nästan 10000kr för att ändra vinkeln på styrstången.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Nja det där med styrets höjd kan vi nog diskutera en hel del om!

Min TDS 163 levererades med 1" lägre styre, när jag började säsongen funderade jag om jag totalt tappat känslan för puderkörning över sommaren, jag fick inget flyt i körningen och det kändes tungt!
Satte på en 1" styrhöjare och nu öppnades himlens portar sig igen och körningen gick bättre än aldrig förr!

Är 183 i sockar och kan inte förstå på vilket sätt min körning skulle bli bättre med ett lägre styre;)
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Nja det där med styrets höjd kan vi nog diskutera en hel del om!

Är 183 i sockar och kan inte förstå på vilket sätt min körning skulle bli bättre med ett lägre styre;)
Sen tre personer som har ungefär samma totallängd har säkert helt olika ben-/rygg/torso/armlängd vilket kan ändra förutsättningarna för hur man vill ha ett styre.

Vilket dom har förstått hyfsat i USA där man får välja på 3st olika om man snowcheckar:
http://www.polaris.com/en-us/snowmobiles/600-pro-rmk-155/snowcheck#cs=3&cat=RMK&skc=2450&ske=1834&skt=0112931&mn=S16EG6PS&mv=90&sp=0112934&t=0112647&r=0112943&foc=handlebars&handleBarPosition=1&starter=0111924&windshield=0112651&storage=0111863&shocks=0112943&handlebars=0112946&gauge=0112945,0112946,0112947
 

aleek07

Medlem
12 mar 2010
14
0
1
Luleå
Jag är 183 så det skiljer inte så mycket alltså, om inte du nu har väldigt onormalt breda axlar..
Lite ostkrok är bara en fördel att stå när man kör, i garaget kanske det inte är så optimalt.
Tror fortfarande att den tungjobbade delen du upplever beror på att du kör med för högt styre. Har sett det allt för många gånger. Så prova åtminstone någon annan maskin som har bytt styre till lägre eller kapat styrstången, jag tror du kommer bli nöjd då. Är ju betydligt billigare att kapa en styrstång än att köpa grejor för nästan 10000kr för att ändra vinkeln på styrstången.
Jag är 185 cm, gick från en freeride till en Pro RMK 2013 och satte på styrhöjare för att bli nöjd, provade i fjol en freeride likt den jag hade och den kändes helt tokigt i styrningen, i år köpte jag en TDS 163" med lågt styre och måste säga att jag aldrig kört en så lätt körd skoter helt i harmoni.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Sen tre personer som har ungefär samma totallängd har säkert helt olika ben-/rygg/torso/armlängd vilket kan ändra förutsättningarna för hur man vill ha ett styre.
Har faktisk "forskat" en del i det här med vart händerna hamnar när man har dom lodrätt efter sidorna på kroppen.
Och det jag kommit fram till så hamnar händerna nästan på samma ställe oavsett om man är 190cm eller 165cm, brukar skilja ca 5cm som mest :) Visst finns det avvikelser i kropsform men det brukar man definieras som dvärg.
Sen är det givetvis tycke och smak, vissa tycker det ser ashäftigt ut med en 10cm höjare under styret på pro rmk:n...
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Har en 20cm höjare till den som tycker styret är för lågt ;-)

Förra ägaren till fruns rmk 600 måste ha varit 250cm lång med korta armar..
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Jag tror att alla som monterar styrhöjare röker hasch.
Eller så är de vana med aphäng...
Skämt å sido. Kanske inte lika viktigt på skoter, men när åker cykel(bmx, dirt, mtb) så kan en 5mm distans bricka förstöra setupen totalt. Om jag åkte med förlågt styre kunde jag knappt bunnyhoppa(ollie på skateboard) upp på en trottoarkant när jag annars kunde hoppa upp på ett picknickbord. Åkte jag med för högt fick man värsta bakåtvikten. Åkte jag med 0.25" kortare toptube på ramen så kunde jag inte köra alls. Mindre viktigt på skoter som sagt, men ack så viktigt att inte åka med för högt styre.
Om du åker och skråar tippar den ut mycket lättare när du är på väg att tappa linjen. Den höga styrhöjaren sliter iväg dig med hävstångs effekt. Styrhöjarhysterin sitter i från tiden då alla åkte kort maskin och slängde på 44mm matta, drevade ner 2 kugg och dunkade på en styrhöjare.
 
Last edited:

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Jag tror att alla som monterar styrhöjare röker hasch.
Mogen kommentar!!

Självklart så är det högst personligt detta med styrets höjd. Att styrhöjare skulle vara häftigt är lika intelligent som det där med hasch fast är man runt 16 år så kanske det är fränt.

För mig var 1" styre märkbart negativt i pudret och främst vid skråkörning, ostkrok ställning passar inte mig;) hade helst haft ett "original" pro styre och sluppit den så "fräna" adaptern.

Har även noterat att dämparna på min -15 "styvar" upp maskinen på ett annat vis än min -14. En vanesak även detta.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Mogen kommentar!!

Självklart så är det högst personligt detta med styrets höjd. Att styrhöjare skulle vara häftigt är lika intelligent som det där med hasch fast är man runt 16 år så kanske det är fränt.

För mig var 1" styre märkbart negativt i pudret och främst vid skråkörning, ostkrok ställning passar inte mig;) hade helst haft ett "original" pro styre och sluppit den så "fräna" adaptern.

Har även noterat att dämparna på min -15 "styvar" upp maskinen på ett annat vis än min -14. En vanesak även detta.
Du är nog den första som jag hört utslat sig negativt om lägre styre. Det är ju framförallt vid brant skogskörning som lägre styre kommer till sin rätt. Myrsurf o ledkörning spelar det nog ingen större roll. De som testat min med lägre styre är alla eniga om att den blev mer lätthanterlig. Ge det en till chans, kanske du hade en dålig dag?:)

Någon som förstår varför inte polaris följer trenden med smalare framvagn? 37 el 38 hade dom väl kunna köra utan problem..
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Någon som förstår varför inte polaris följer trenden med smalare framvagn? 37 el 38 hade dom väl kunna köra utan problem..
För att dom till skillnad från vissa andra inte behöver det?


Nä men antagligen finner dom det inte nödvändigt. Utan man kompromissar lite med stabilare maskin när man ändå är så pass lättbryten?
Värsting åkarna knäcker ju ändå framvagnen helg 1 så då kan dom smala ner. :p
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Håller med Anders F, när jag började köra med min -15 tds så kändes det som nått är fel, var inne på att det var piggyback dämparna som ställde till det, provade alla möjliga inst.men märkte ytterst små skillnader, provade tillomed utan k.hämmare.

Började fundera vad som gör att hanterbarheten är sämre&styret är ju lägre, burandt å gänget menar ju på att det är bättre, dock kan jag inte köra som han&snön dom har existerar inte i sverige, så tänkte att 25mm.kan inte vara problemet, satte på en 1" höjjare, vips så var det bra igen..

Men jag har ju över 1000mil på proride chassiet med det "normala"protaper styret, så kanske därför?
Nu spårade det ur, var ju 2016 detta handlade om, men får se hur -16 chassiet känns, kan ju vara helt annat med styrhöjden där.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Du är nog den första som jag hört utslat sig negativt om lägre styre. Det är ju framförallt vid brant skogskörning som lägre styre kommer till sin rätt. Myrsurf o ledkörning spelar det nog ingen större roll. De som testat min med lägre styre är alla eniga om att den blev mer lätthanterlig. Ge det en till chans, kanske du hade en dålig dag?:)

Någon som förstår varför inte polaris följer trenden med smalare framvagn? 37 el 38 hade dom väl kunna köra utan problem..
Kör uteslutande tekniskt i brant terräng.
Myrsurf pysslade man med på Apex turbo tiden vilket är ett antal år sedan.

Synd att de 36" a-armar man nu har (alternativ impact eller Zbroz) inte kommer att passa på nya Axys, antar att geometrin är förändrad.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Kör uteslutande tekniskt i brant terräng.
Myrsurf pysslade man med på Apex turbo tiden vilket är ett antal år sedan.

Synd att de 36" a-armar man nu har (alternativ impact eller Zbroz) inte kommer att passa på nya Axys, antar att geometrin är förändrad.

Sälj dom billigt till mig då... :ciao::eyebrows: