Yamaha 2017

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tja, du får väl kolla upp saken - lägg också till vikten av batteri, elstart och extra kylare med fläkt (som Yamahan har).
Varför ska man lägga till extra vikt på Lynxen?
Den startar snällt utan batteri och elstart, behöver heller ingen extrakylare för att fungera under normala förhållanden.
Yamahan däremot är ju tvungen att ha elstart och batteri eftersom den inte har startsnöre.

Du har ju själv snackat om körklar vikt, håll dig till det då!
Lynxen är redan körklar utan de saker du nämner.
Yamahan skulle däremot inte vara körklar utan batteri och elstart.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Jag tror att vi utan att tveka kan utnämna Hjulboggi till forumets största "märkesfantast", misstänker att om Yama saluförde en giljotin täckt med hakkors tänkt för kattungar så vore det den bästa prylen på marknaden sedan den storkaliga elektrifieringen =)

Hursomhelst så är all utveckling av godo och jag hoppas verkligen att Yama byggt en kanonmaskin, jag tvivlar på dom nått ända fram men jag hoppas. Så oerhört fruktansvärt tung och klumpig som ändå M1100 T är så kan jag inte tänka mej att dom lyckats förvandla en så pass nära släkting till något banbrytande.

Yamahafantasterna har alltid, sedan 4T-intåget i alla fall, hävdat att vikten inte är allt, och dom har till viss del rätt... men åt fel håll.
Yama har med hundraprocentig säkerhet lyckats få vartenda kilo extra på deras maskiner att kännas som tre. Nytron har aldrig varit någonting annat än fullständigt vedervärdig. Att det skulle skilja ett gram under 100kg mellan polarens M1100T, (visst det är en Arctic men det är samma chassi som ny-Yaman). och min RMK, eller för den delen den Boondocker 3900 jag hade innan, går inte märka av när man kör.

Körde jag bara led, långt på välpistade och bra leder, så hade jag med säkerhet en Apex vilket är en väldigt bekväm och trevlig "Grand tourer". Men jag anser att det kommer att krävas en del extremt radikalt nytänkande på chassiekonstruktionssidan för att åstadkomma en fyrtaktsskoter som rymmer husera en "tillräckligt stor" motor utan att få mysko balans eller "för stor tyngdpunkt", och vi har inte sett det nytänkandet ännu.... och frågan är om vi kommer att nångång komma dit innan Yama drar sej ur branschen helt.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Blir tyvärr för stort projekt, i dagsläget har jag ju bara gummipluttar som rutan sitter i så när familjen är på plats och maten lagad så är det bara att slita loss rutan och dra till skogs! Offtopic men brp har ju en känsla för detaljer som ingen annan tillverkare har, tror det är därför dom har halva marknaden. Linq, dynor, rutor, fack osv.

Håller med, där har andra märken mycket att lära.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag tror att vi utan att tveka kan utnämna Hjulboggi till forumets största "märkesfantast", misstänker att om Yama saluförde en giljotin täckt med hakkors tänkt för kattungar så vore det den bästa prylen på marknaden sedan den storkaliga elektrifieringen =)

Hursomhelst så är all utveckling av godo och jag hoppas verkligen att Yama byggt en kanonmaskin, jag tvivlar på dom nått ända fram men jag hoppas. Så oerhört fruktansvärt tung och klumpig som ändå M1100 T är så kan jag inte tänka mej att dom lyckats förvandla en så pass nära släkting till något banbrytande.

Yamahafantasterna har alltid, sedan 4T-intåget i alla fall, hävdat att vikten inte är allt, och dom har till viss del rätt... men åt fel håll.
Yama har med hundraprocentig säkerhet lyckats få vartenda kilo extra på deras maskiner att kännas som tre. Nytron har aldrig varit någonting annat än fullständigt vedervärdig. Att det skulle skilja ett gram under 100kg mellan polarens M1100T, (visst det är en Arctic men det är samma chassi som ny-Yaman). och min RMK, eller för den delen den Boondocker 3900 jag hade innan, går inte märka av när man kör.

Körde jag bara led, långt på välpistade och bra leder, så hade jag med säkerhet en Apex vilket är en väldigt bekväm och trevlig "Grand tourer". Men jag anser att det kommer att krävas en del extremt radikalt nytänkande på chassiekonstruktionssidan för att åstadkomma en fyrtaktsskoter som rymmer husera en "tillräckligt stor" motor utan att få mysko balans eller "för stor tyngdpunkt", och vi har inte sett det nytänkandet ännu.... och frågan är om vi kommer att nångång komma dit innan Yama drar sej ur branschen helt.

Det är skillnad på en tung äventyrshoj och en 250cc cross också. Det är den jämförelsen du nämligen gör.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Yamahafantasterna har alltid, sedan 4T-intåget i alla fall, hävdat att vikten inte är allt, och dom har till viss del rätt... men åt fel håll.
Yama har med hundraprocentig säkerhet lyckats få vartenda kilo extra på deras maskiner att kännas som tre. .

Det där är ju lite lustigt. För förr i tiden (Början 2000) så var väl det lite Yamahas paradgren. Att få sina tyngre tripplar välbalanserade och inte kännas tyngre än konkurenterna. (Helt annan körning, men ändå)

Nytron är ju mest bara felgjord. Och i Vipern tror jag problemet blir när man monterar en motor som inte alls är anpassad efter chassiet. Den sitter ju för tusan typ 1dm upp i luften i chassiet. Den är väl klart bättre än Nytron, men ändå sämre en motsvarande M8 i balans. Vad jag förstått, ska tilläggas. =)

Vore kul att se om nya motorn är bättre anpassad till chassiet. Annars står väl hoppet till att A-C och Yamaha gör som Ski-Doo. Och bygger ett chassie runt motorn eller vise versa. Då tror jag man kan få till en betydligt bättre lösning.
Att t.ex få in vikten mot centrum och mot föraren vore ju något att jobba mot (Ja, återigen som Ski-Doo gjort.)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det lustiga är att de som mest uttalar sig om vikten, har själv ingen aning... Är inte det ganska talande?
Däremot är det en helt annan sak att köra tvåtaktare resp fyrtaktare i motorkaraktär och körstil, där gör många fel. Jämför med motsvarande BRP 1200 istället för med en extrem 600 lössnömaskin... Helt olika användningsområden och helt olika kapacitet hos maskinen. För att inte tala om olika körsätt.

Jag har aldrig märkt att de som kör Nytro inte kan köra på samma ställen som de med Lynx, för att ta ett exempel i samma viktklass. Skall vi jämföra med Skidoo 1200 så vinner Nytron alla dar i veckan, och då är Vipern mer lättkörd än så.

Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Varför ska man lägga till extra vikt på Lynxen?
Den startar snällt utan batteri och elstart, behöver heller ingen extrakylare för att fungera under normala förhållanden.
Yamahan däremot är ju tvungen att ha elstart och batteri eftersom den inte har startsnöre.

Du har ju själv snackat om körklar vikt, håll dig till det då!
Lynxen är redan körklar utan de saker du nämner.
Yamahan skulle däremot inte vara körklar utan batteri och elstart.
Det där beror ju helt hur man använder skotern. Jag skulle aldrig klara mig utan en extrakylare då de dagar man använder skotern för skogsbesiktning skulle driva en till vansinne att slå av skotern 50 ggr för att undvika överhettning.

Sedan skrev någon om Ski-Doos tillbehör, och det är bara att ta av hatten då de är i särklass överlägsna. Känner flertalet som köper dem p.g.a. smidiga klick-on dynor.

Sedan förstår jag inte kränktheten hos de märkestrogna, ni resonerar som en indoktrinerad Vänsterpartist. "Buhu, Yamaha är tung, min är bäst. Jonas Sjöstedt hävdar att det är bra ekonomiskt och han kan han"

Åter igen, finns det någon som köper en fyrtaktare och tror att det är en smidig 600 2t så är den människan gravt efterbliven.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det där beror ju helt hur man använder skotern. Jag skulle aldrig klara mig utan en extrakylare då de dagar man använder skotern för skogsbesiktning skulle driva en till vansinne att slå av skotern 50 ggr för att undvika överhettning.
Absolut, så kan det vara.
Men en Boondocker tex. är inte konstruerad för att i väldigt låg fart, tillsammans med en del stillastående smyga runt i skogen, som jag gissar att man gör vid skogsbesiktning.
Säg att 95% av köparna till Boondocker inte behöver extrakylare, då förstår man att Lynx väljer att inte montera den som standard. Den finns som tillbehör till de kunder som behöver den.

Sen att Yamaha väljer att montera den och göra sin maskin tyngre och dyrare för alla kunder, även för dom som inte behöver den är ju deras val.
Enligt mig så ska en lössnömaskin inte ha en massa extra som elstart, extrakylare mm, utan försöka hålla vikten så låg som möjligt.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Absolut, så kan det vara.
Men en Boondocker tex. är inte konstruerad för att i väldigt låg fart, tillsammans med en del stillastående smyga runt i skogen, som jag gissar att man gör vid skogsbesiktning.
Säg att 95% av köparna till Boondocker inte behöver extrakylare, då förstår man att Lynx väljer att inte montera den som standard. Den finns som tillbehör till de kunder som behöver den.

Sen att Yamaha väljer att montera den och göra sin maskin tyngre och dyrare för alla kunder, även för dom som inte behöver den är ju deras val.
Enligt mig så ska en lössnömaskin inte ha en massa extra som elstart, extrakylare mm, utan försöka hålla vikten så låg som möjligt.
Enligt dig möjligen inte. För de som inte enbart använder skotern som en leksak för närmaste ravin och tycker att det är helt sjukt att lägga 40.000/år på remmar och reservdelar kanske det ser annorlunda ut?
Man kanske vill dra en kälke långa sträckor på packade underlag, man uppskattar driftsäkerheten under långturer över flera dagar, man använder maskinen primärt för andra ändamål men vill kunna ta sig fram i snö när man behöver etc.
Dessutom är den billigare i inköp och därtill kan man ha den under flera år utan risk för haverier.

Det är ju det saken handlar om, inte vilken extrem lössnömaskin som är "värst".
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Enligt dig möjligen inte. För de som inte enbart använder skotern som en leksak för närmaste ravin och tycker att det är helt sjukt att lägga 40.000/år på remmar och reservdelar kanske det ser annorlunda ut?
Man kanske vill dra en kälke långa sträckor på packade underlag, man uppskattar driftsäkerheten under långturer över flera dagar, man använder maskinen primärt för andra ändamål men vill kunna ta sig fram i snö när man behöver etc.
Dessutom är den billigare i inköp och därtill kan man ha den under flera år utan risk för haverier.

Det är ju det saken handlar om, inte vilken extrem lössnömaskin som är "värst".
Om du hade bättre läsförståelse så skulle du fatta direkt, men jag tar det igen så du hänger med.

Gissningsvis 90% av kunderna till lössnömaskiner drar inte pulka, de inventerar inte skog, de kör inte långa sträckor på hårt underlag.
Därför ser maskinerna ut som de gör, utan onödigt lull-lull för denna stora kundgrupp.

För de 10% som vill dra pulka mm. så finns det oftast tillbehör så de kan anpassa sin maskin för sin egen användning.
Förstår du tankegången hos merparten av tillverkarna?

Körde förövrigt senaste säsongen lössnö på en rem för 700:-
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Jag gillar din inlägg Hjulboogie, du är oerhört konsekvent, och verkar inte nämnvärt berörd av alla "påhopp" som du attackeras av här på forumet. Fortsätt så! Sådana som du behövs på forum, för att, så att säga, få den stora massan att tänka till, reagera, och inte minst, ha ganska trevligt läsande dina inlägg!

Btw, är du sugen på en ny Sidewinder?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Om du hade bättre läsförståelse så skulle du fatta direkt, men jag tar det igen så du hänger med.
Gissningsvis 90% av kunderna till lössnömaskiner drar inte pulka, de inventerar inte skog, de kör inte långa sträckor på hårt underlag.
Nej, de KAN ju inte det.

Därför ser maskinerna ut som de gör, utan onödigt lull-lull för denna stora kundgrupp.
Som alltså inte nödvändigtvis är samma kundgrupp som vill kunna göra ALLT med sin skoter.

För de 10% som vill dra pulka mm. så finns det oftast tillbehör så de kan anpassa sin maskin för sin egen användning.
Och det blir både mycket dyrare och sämre på alla vis. Hur anpassar du en PRO RMK till att dra pulka tio mil på hårt underlag?

Förstår du tankegången hos merparten av tillverkarna?
Förstår du tankegången hos de som funderar på andra snöskotrar än de lättaste lössnövärstingarna?

Körde förövrigt senaste säsongen lössnö på en rem för 700:-
Grattis, alla är tyvärr inte riktigt lika lyckligt lottade (jag gav förresten 300kr för två helt nya remmar. Det räcker nog till de närmaste 1000 milen).
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Om du hade bättre läsförståelse så skulle du fatta direkt, men jag tar det igen så du hänger med.

Gissningsvis 90% av kunderna till lössnömaskiner drar inte pulka, de inventerar inte skog, de kör inte långa sträckor på hårt underlag.
Därför ser maskinerna ut som de gör, utan onödigt lull-lull för denna stora kundgrupp.

För de 10% som vill dra pulka mm. så finns det oftast tillbehör så de kan anpassa sin maskin för sin egen användning.
Förstår du tankegången hos merparten av tillverkarna?

Körde förövrigt senaste säsongen lössnö på en rem för 700:-
Handen på hjärtat så ska vi nog säga att 60-70% av lössnömaskinerna används korrekt. Resten kör led med isrivare och svänger av på myrar för en stunds lek.

Källa: Empirisk studie gjord av mig de senaste tre åren.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag gillar din inlägg Hjulboogie, du är oerhört konsekvent, och verkar inte nämnvärt berörd av alla "påhopp" som du attackeras av här på forumet. Fortsätt så! Sådana som du behövs på forum, för att, så att säga, få den stora massan att tänka till, reagera, och inte minst, ha ganska trevligt läsande dina inlägg!

Btw, är du sugen på en ny Sidewinder?
Haha, jag kan ju konstatera att åsikterna på forumet ofta brukar följa rätt väl det som stod i senaste skotertidningen så jag är inte så brydd. I början av 2000-talet lät det likadant gentemot Yamaha, det måste vara någon religiös pryl som jänkarna har för sig för att motivera att folk köper skräp för mer pengar. Vem hävdar idag att Polaris Ultra är överlägsen en Yamaha 700 trippel? Men så lät det minsann då... också. :D

Konceptet turbo original är kalas, men jag väntar några år med tanke på att det är jänkeprylar... Tror säkert att det är en fin skoter men jag är ännu skeptisk mot Viper. ;) Köper dessutom hellre "nästan nytt efter påsk" till halva nypriset.

Om/när det kommer en ny japansk Yamaha är jag däremot mer intresserad - deras nya boggi misstänker jag inte utvecklades för att primärt stoppa i en Apex med rötterna i 2003 utan för något helt annat 2018 då de fyller 50 år.

Sedan är absolut inte Yamaha bäst på allt. De håller absolut högst kvalitet och driftsäkerhet och är drägliga i övrigt. Bra allroundmaskiner och inte extrema på något. Det jag vänder mig emot är den icke underbyggda kritiken (eller snarare fördomarna) som har sett likadan ut i decennier.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
För mig som har småungar och vill kunna få ut familjen då och då. Slippa stressa ut i garaget för att "göra en grej":whistle:
Och i min fantasi iallafall köra med och vars alla polare med sina lättare 2taktare kör, så känns då sidewindern som ett riktigt bra alternativ. Bytte bort min PRO Rmk 155 förra vintern mot en xm 163 för att få lite allsidigare maskin. Och alla idiot förklarade en. Men likt förbannat gick det prima att hänga på och av killarna med lättare och extremare maskiner.

Sammanfattning kommer nästa vinter:)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
För mig som har småungar och vill kunna få ut familjen då och då. Slippa stressa ut i garaget för att "göra en grej":whistle:
Och i min fantasi iallafall köra med och vars alla polare med sina lättare 2taktare kör, så känns då sidewindern som ett riktigt bra alternativ. Bytte bort min PRO Rmk 155 förra vintern mot en xm 163 för att få lite allsidigare maskin. Och alla idiot förklarade en. Men likt förbannat gick det prima att hänga på och av killarna med lättare och extremare maskiner.

Sammanfattning kommer nästa vinter:)
Det hänger ändå till 99% på föraren, varför är jag inte förvånad? :)
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
För mig som har småungar och vill kunna få ut familjen då och då. Slippa stressa ut i garaget för att "göra en grej":whistle:
Och i min fantasi iallafall köra med och vars alla polare med sina lättare 2taktare kör, så känns då sidewindern som ett riktigt bra alternativ. Bytte bort min PRO Rmk 155 förra vintern mot en xm 163 för att få lite allsidigare maskin. Och alla idiot förklarade en. Men likt förbannat gick det prima att hänga på och av killarna med lättare och extremare maskiner.

Sammanfattning kommer nästa vinter:)
och trivs du inte så går det ju att byta