Yamaha 2017

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
hörde att en viper mtx le 162" -16 väger just över 282kg full vilket låter rimligt då du skriver att en -15 153" väger 277kg. Längre matta med 3" kammar, längre skenor, längre tunnel, sitsvärme mm väger ju en del tillsammans. Jag hade gissat på att sidewinder mtx skulle väga in på ca 290kg full men vet du om det är gjort några ändringar på chassiet som inte framgår på yamahas sida?
Ska jag vara ärlig så har jag inte en aning. Lite grisen i säcken när vi gick in och bokade ett gäng mtxar:nuts: Nya motorn ska väga nåt kilo mindre än föregångaren och förhoppningsvis så är motorn mer anpassad i chassiet så viktfördelningen är bättre. Den som lever få se:)

Hur jag än trivs på maskinen så måste jag ha behålla den iallafall en vinter för annars kväver nog sambon mig i sömnen...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nya motorn ska väga nåt kilo mindre än föregångaren och förhoppningsvis så är motorn mer anpassad i chassiet så viktfördelningen är bättre. Den som lever få se:)
Även om motorn i sig är lite lättare än tidigare så borde väl turboinstallationen göra motorpaketet tyngre än utan turbo?

Ja, vi får se om dom fått ner motorn lite i chassit.
Ser onekligen lustigt ut med 10 cm utrymme mellan "oljetråget" och bukplåten.

Tror Sidewinder kommer sälja bra, måste ju finnas många som nu tar chansen att köra helt lagligt med turbomaskin.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Även om motorn i sig är lite lättare än tidigare så borde väl turboinstallationen göra motorpaketet tyngre än utan turbo?

Ja, vi får se om dom fått ner motorn lite i chassit.
Ser onekligen lustigt ut med 10 cm utrymme mellan "oljetråget" och bukplåten.

Tror Sidewinder kommer sälja bra, måste ju finnas många som nu tar chansen att köra helt lagligt med turbomaskin.
Givetvis måste ju turbopaketet väga nåt kilo.
Enligt https://m.youtube.com/watch?v=LtjsylwWboc
Så väger en 2015års 153 viper med turbo in på 293kg dyngsur.
Och 2016 ska var lättad ett par kilo hittar dock inga siffror på nätet.
Får ta och väga min i december.

Tittar man på bilderna av nya motorpaketet så ligger tråget under nedrekant ic så motorn verkar ju ligga nära bukplåten och optimalare gentemot förra snurran.

Mycket spekulationer nu haha:bigsmile:
 

lmj

Aktiv medlem
2 mar 2012
66
0
6
Jämtland
Någon som vet om sidewindern har fått nerflyttade drivaxeln och 8 kuggs drivhjulen som sitter i nya m8000?
Eftersom det endast är Hardcoren som fått den drivlinan, ej dom "vanliga" m8000, har jag svårt att tro att sidewindern utrustats med dom grejorna. Har ju även fjolårets boggieskenor...
 

Sandling

Välkänd medlem
16 mar 2008
158
4
18
Givetvis måste ju turbopaketet väga nåt kilo.
Enligt https://m.youtube.com/watch?v=LtjsylwWboc
Så väger en 2015års 153 viper med turbo in på 293kg dyngsur.
Och 2016 ska var lättad ett par kilo hittar dock inga siffror på nätet.
Får ta och väga min i december.

Tittar man på bilderna av nya motorpaketet så ligger tråget under nedrekant ic så motorn verkar ju ligga nära bukplåten och optimalare gentemot förra snurran.

Mycket spekulationer nu haha:bigsmile:
Nog tycker jag att det ser ut som att motorfästena är på samma ställe

Sidewinder motor


Sidewinder

SR Viper motor


Viper

Får inte till bilderna.. men finns länkar iaf
 

tosses

Medlem
20 feb 2016
21
0
1
Luleå
Mycket nytt på nya Vk 540 V, ny generator som ger 400w istället för typ 150w på den gamla, den nya uppvärmda förgasaren tillsammans med den uppdaterade motorn ska enligt yamaha dra 1,8L/milen vilket är en klar förbättring. Sedan ny tunnel, större tank bättre lyse fram, separat och steglös reglering av tum/handtagsvärme, högre styre, nya sittdyna mm. Tror stenhårt på nya VK, har även beställt en själv :)
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
86 tkr.

Jag tänker iaf prova maskin , viktigt för mig är att jag kan stå och köra. Det kan jag med MP och köra 10mil i stöten. Synd att man inte kan få annat än termosfjädringen. Det jag vet är att man är väl skyddad på Viking i svinkyla ett jätteplus för mig. Intressant att man enligt min försäljare klarar EPA krav på en fläktis

https://www.yamahamotorsports.com/2-up-touring-utility/models/vk-540
Behövdes för att kunna återlansera den i Nordamerika.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Känns som att det är dax att dra igång den här tråden nu när leveranserna närmar sig.
Heds i Luleå har fått behålla både btxn och mtxn efter roadshowen i sep, så jag har haft tid att klämma/känna och torrbryta ordentligt på Mtxn och den känns riktigt bra. Ska bli sjukt kul att få ge 4-takts turbo en chans i vinter!

Efter att ha sett alla dynotest i amerikat där dom lämnat runt 200 strecket gör ju inte en mindre euforisk!

Så fort maskin är hämtad och alla tillbehör monterade så ska jag försöka få låna en våg och se vad den väger tankad och klar så alla frågetecken kring vikten reds ut:blink1:
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Jag har också varit på Heds ett par vändor och inspekterat maskinerna.... de lär nog åka skjortan av 2-taktskrällena. Utan någon vetenskapligt test så tror jag även variatorerna är ett lyft också, bara efter att ha provat köra lite framåt och bakåt på golvet inne på heds så känns det direkt att tillslaget är ju riktigt smooth. Yamma både nytro och viper har ju varit så jäkla djärv iväg alltid.
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Jag var till Torsby och provade dem i skidtunneln. Motorn... Den maskinen är absurd. Kraften är helt linjär. Blir nog tvungen att byta bort Vipern.