Yamaha 2017

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Absolut. Så länge det är öppet och man kan hålla fullt så är det ingen av 2-taktarna som hänger med...
Inte ens Viking V...??? :madgrin:


Det är på ett vis synd att Yamaha har delat med sig av turbomotorn till A-C.
De hade kunnat kapa åt sig en rejält större del av marknadsandelarna om de haft turbon i sina egna maskiner, eller åtminstone gjort som BRP med Doo kontra Lynx. Där Lynx ofta får vänta ett år på att få de senaste motorerna.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Absolut. Så länge det är öppet och man kan hålla fullt så är det ingen av 2-taktarna som hänger med...
Får nog erkänna att jag ger mig in i 4taktar träsket med självförtroendet att jag ska köra ifrån mina 2takts
Vänner i både skogen och när det blir sikta skjut:bigsmile:
Sen hur det går i verkligheten får tiden utvisa haha.

Som sagt vikten skrämmer mig inte det minsta. Med skoter kostymen och ryggsäck så väger jag 0,1 ton så det finns lite vikt att lägga i viktförskjutningarna.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Inte ens Viking V...??? :madgrin:


Det är på ett vis synd att Yamaha har delat med sig av turbomotorn till A-C.
De hade kunnat kapa åt sig en rejält större del av marknadsandelarna om de haft turbon i sina egna maskiner
Dom får nog vackert dela med sig.
Hade dom inte fått chassin från Ac som funkar bra hade dom verkligen varit dödsdömda, om inte redan borta från marknaden...
Här i Svedala finns väl bara turbomotorn i Ac:s Thundercat denna vinter, förutom några få M9000.

Får nog erkänna att jag ger mig in i 4taktar träsket med självförtroendet att jag ska köra ifrån mina 2takts
Vänner i både skogen och när det blir sikta skjut:bigsmile:
Bra självförtroende kommer man långt på! ;-)
Blir roligt att höra recension i vinter då du tidigare suttit på en lättkörd maskin och vet hur en sån beter sig.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
XF9000 153" också. I stort sett samma maskin som B-TX LE men andra skidor + variator (säkert nån fler detalj också förutom klisterlappen med märket)
 

lill-krille

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Hade dom inte fått chassin från Ac som funkar bra hade dom verkligen varit dödsdömda, om inte redan borta från marknaden...
Även om vipern säkerligen sålt hyfsat så är ju frågan vad som sjönk mest, kvaliteten eller vikten? Hade nog hellre föredragit en facelift på nytron. dvs nya kåpor,framflyttad framvagn,bättre fotsteg,förbättrad körställning och några kilo mindre vikt.

Sidewindern är ju ett steg framåt från vipern men hoppas att dom släpper ett eget mountainchassie igen inom en snar framtid. :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Hade nog hellre föredragit en facelift på nytron. dvs nya kåpor,framflyttad framvagn,bättre fotsteg,förbättrad körställning och några kilo mindre vikt.
Ja det är väl typ precis detta Yamaha kände att dom inte mäktade/ville själva utan tog hjälp av A-C? Enda skillnaden på Nytro och Viper är ju inte bara vikten. Det är ju ett bättre chassie allt som allt. (Än om finishen såklart fick jänkarkvalite)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ja det är väl typ precis detta Yamaha kände att dom inte mäktade/ville själva utan tog hjälp av A-C? Enda skillnaden på Nytro och Viper är ju inte bara vikten. Det är ju ett bättre chassie allt som allt. (Än om finishen såklart fick jänkarkvalite)


Vikten är ju i princip densamma, det saken handlar om är kostnaden. Det är dyrt att utveckla chassin och skotermarknaden är liten.
Allt fick jänkarkvalitet, detta eftersom den byggs i AC-fabriken... så japansk kvalitet kan man glömma på Viper tyvärr.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Kanske ska tas med en nypa salt men enligt bänksiffror påstås byte av slutburk ge 20-25 hp.
Tror det var burktillverarens egen bänkning....
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Kanske ska tas med en nypa salt men enligt bänksiffror påstås byte av slutburk ge 20-25 hp.
Tror det var burktillverarens egen bänkning....
Det återstår nog att klargöra hur ett byte av "slutburk" kan ge 20-25hk på en fyrtakts turbomotor utan att göra andra modifieringar...
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
En hel del upprörda amerikaner på TY efter att en trimfirma bänkat en okörd produktionsmaskin av Sidewindern till 182hk (188hk när motorn fått gå lite mer). Sura då Yamaha kört med reklambanners där de skyltat med 204hk i förseriemaskinerna.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ja det är väl enda nackdelen med en Turbo maskin. Det blir ännu enklare för tillverkarna att krydda försäsongsmodellerna lite.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
En hel del upprörda amerikaner på TY efter att en trimfirma bänkat en okörd produktionsmaskin av Sidewindern till 182hk (188hk när motorn fått gå lite mer). Sura då Yamaha kört med reklambanners där de skyltat med 204hk i förseriemaskinerna.
Det var EVP som dyno körde en kartong ny yamma som gav 182hk och yttligare 6hk med ett par timmar i motorn. Sen har DTR testat 2 olika Genesis 998 turbo med 200-204 som resultat.
Och 3 andra test med över 200hk har jag sett på the interweb.
Så det ska bli intressant att se vad dom levererar orginal här hemma.
Men när tex mcx börjar sälja sin mjukvara hur många kommer köra orginal:eyebrows:?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Som jag förstått det är det AC som har bänkat över 200...
Såg nåt om att Yammorna skylle flashas om innan leverans, det spekuleras rätt friskt :)
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Som jag förstått det är det AC som har bänkat över 200...
Såg nåt om att Yammorna skylle flashas om innan leverans, det spekuleras rätt friskt :)
Läste samma och roades av konspirationsteorierna om att AC som monterar dom har en annan mjukvara i Yamaha motför Arctic
Intressant va som kommer stå på maskinskylten för uppgiven effekt i Sverige. Det är väl det enda man kan gå på att de "lovar" att den minst ska ge i effekt?
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Mcx-192hp.
Hörde av heds här i Luleå att dom fick behålla 3 sidewinders och när jag frågade vars den tredje tagit vägen så var svaret, mcx har hämtat den svarta.
192hk standard är inte dåligt pissat.
Jänkarnas bänkningar brukar ju sällan leva upp i Sverige.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Det återstår nog att klargöra hur ett byte av "slutburk" kan ge 20-25hk på en fyrtakts turbomotor utan att göra andra modifieringar...
Kan hålla med om att vi alla kan ifrågasätta bromsningar i olika sammanhang.

Turbosystemet kan i många fall vara anpassat för en ljuddämpare med högre avgasmottryck.
I det fall man byter till en högflödande slutburk med mindre avgasmottryck kan man få högre toppeffekt helt enkelt för att den börjar ladda mer.
Har man lagt marginalerna snävt mot spikning, d.v.s. högt komp i kombination med lågoktanigt bränsle, löper man en större risk för haveri.
Yamaha är ju (bortsett från 2016) kända för att lämna stora säkerhetsmarginaler.
Vem vet, kanske det är rimligt att få ut ytterligare effekt med annan slutburk. Undra om bränslemap måste ändras i det fallet?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Såg iaf på Hed's i Luleå idag att McXpress tagit fram uppgradering för Sidewindern. 252 vilda ponnies skulle resultatet vara med steg 2. Men det var allt jag hann uppfatta innan det var dags att åka vidare och det läste jag på en skylt.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Erik Marklund vet vad han håller på med. Att lyckas få fram färdiga grejor på så kort tid kräver kompetens, det är ju inte länge han haft en maskin att laborera med (det var väl en av höstens roadshow-maskiner som han fick till sig).