Yamaha 2017

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Blir det en bredbandare vid nästa byte så blir det nog en Viking av nya modellen. Bra pris och Yamaha borgar ju för bra kvalitet. Man börjar bli lite less på dessa "värstingskotrar" med över 6k i försäkring och bensin vill dem ha.

Kör mest bara och pimplar och kör i skogen på våren.

Har ni monterat plastbelag på dem?
 

xabdx

Välkänd medlem
12 dec 2009
154
0
6
Bara kort tunnelkylare samt avsaknad av kylare + fläkt under huven borde innebära att Sidewinder MTX är betydligt sämre allround-skoter jämfört med Viper MTX? Tror ni att det öht går att dra pulka utan varmgång med Sidewinder MTX?
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Bara kort tunnelkylare samt avsaknad av kylare + fläkt under huven borde innebära att Sidewinder MTX är betydligt sämre allround-skoter jämfört med Viper MTX? Tror ni att det öht går att dra pulka utan varmgång med Sidewinder MTX?
Jag tror det blir riktigt svårt med pulkan bakom sidewinder m-tx (om det gäller en pulka som det sitter människor i alltså). Vet att MCX tog fram en bakre tunnelkylare till Viper m-tx förra året för dem som ville omdisponera vikten på maskin och ta bort frontkylaren för att flytta vikt från framänden. En sån går säkert att komplettera med, det är ju samma tunnel på sidewindern. Vipern med frontkylare är en suverän pulkdragare iallafall, motorn jobbar ju så ruskigt bekvämt på låga varv och frontkylaren med fläkt håller nere tempen även vid isigt före. Det man behöver göra på vipern om man ska dra mycket pulka är att fixa det hårda tillslaget på variatorn, men det är lätt fixat.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Har nu spenderat 10tim på min mtx sidwinder.
det har tagit ett litet tag att bli av med 2-takts tummen och att vänja sig med styrningen.
Effekten i detta monster är tamigfan skrämmande roligt och maskinen känns mycket smidig och lätthanterlig i skogen.
I söndags så vart det en dagstripp till den mest krävande terrängen vi brukar köra i och det var inga som helst problem att hantera denna 4-taktare i tät och brant terräng. Den upplevs givetvis tyngre vid vissa situationer men samtidigt mindre krävande än dom 2taktare jag kört tidigare då man kan köra med effekten på ett annat sätt.
Yamaha har gjort ett bra jobb med att få bort motorbromsning och turbo lagg då man inte ens reflekterar över det.
Att sätta sig på en 2taktare nu är som att köra moped då man fort vänjer sig med effekten men ändå inte:nuts:

Nu kommer vi till det dåliga. Original rullarna i sekundären tenderar till att få flata punkter.
Värmeskölden runt turbon har spruckit.
Dekalerna på tunneln är skräp.
Mattan drar snett i tunneln och måste justeras ordentligt.

Ska bli kul att bjuda 2017års 2-taktare till dans i vinter:):bigsmile:
 
Last edited:

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Har nu spenderat 10tim på min mtx sidwinder.
det har tagit ett litet tag att bli av med 2-takts tummen och att vänja sig med styrningen.
Effekten i detta monster är tamigfan skrämmande roligt och maskinen känns mycket smidig och lätthanterlig i skogen.
I söndags så vart det en dagstripp till den mest krävande terrängen vi brukar köra i och det var inga som helst problem att hantera denna 4-taktare i tät och brant terräng. Den upplevs givetvis tyngre vid vissa situationer men samtidigt mindre krävande än dom 2taktare jag kört tidigare då man kan köra med effekten på ett annat sätt.
Yamaha har gjort ett bra jobb med att få bort motorbromsning och turbo lagg då man inte ens reflekterar över det.
Att sätta sig på en 2taktare nu är som att köra moped då man fort vänjer sig med effekten men ändå inte:nuts:

Nu kommer vi till det dåliga. Original rullarna i sekundären tenderar till att få flata punkter.
Värmeskölden runt turbon har spruckit.
Dekalerna på tunneln är skräp.
Mattan drar snett i tunneln och måste justeras ordentligt.

Ska bli kul att bjuda 2017års 2-taktare till dans i vinter:):bigsmile:
Mycket intressant inlägg med både + och -! Har lite mer undringar: saknar du inte polarisen? Hur djupt går mattan, de arctic jag provat tenderar att gå i snön snarare än att flyta som summiten gör... Ska enl min handlare sitta roll over valve på sidewinder, funkar detta bra? Sitter väl ingen kränghämmare på yamman, hur upplev du den på led jämfört med pron? Vet int om man ska byta till 850 eller sidewinder 2018.

Skulle va kul me lite fler bilder i den här tråden,
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Saknar fakistskt varken pron eller xmn jag kört dom 3 senaste vintrarna. Det jag saknade på summiten från polarisen var poppup effekten när man klev upp på snön, där var nog summitens hårda kammar till nackdel. Både jag och kompisen som kör en likadan tycker att yamman poppar sjukt bra upp ur snön, den bygger så snabbt fart att man verkligen får hålla i sig, 3tums mattan och närmare 200hk gör verkligen skillnad. Tilläggas att kompisen tidigare kört både PRO rmk och axys och han är helt lyrisk över sin nya maskin. Tycker den går riktigt bra på leden det lilla jag kört där och betydligt bättre än summiten jag
körde förra säsongen.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää


Ingen action bild. Ska lägga upp lite film klipp såsmåningom.
Har fimpat lyset och luft burken och monterat snorkel.
Ljudet vart magiskt iochmed snorkeln.
Bytt till skinz dyna då original är alldeles för hög och lång.
Sänkt styret 2tum och slängt på en större tunnelväska.
Väntar ivrigt på en ny frontbåge och ett bukskydd men det verkar dröja innan dom kommer till Sverige.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Tja utan att ha kört då vet jag att kraften är enorm. Utan att ha provkört så tror jag mig veta på goda grunder att en 600 av god kaliber kommer att åka arslet av alla Sidewinders på en gropig kurvig bana eller led. Inget nytt på östfronten m andra ord. Men jag hajar att man vill ha en, att man trivs m en som lake racer och som vanligt yamma & kvalitet
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Tja utan att ha kört då vet jag att kraften är enorm. Utan att ha provkört så tror jag mig veta på goda grunder att en 600 av god kaliber kommer att åka arslet av alla Sidewinders på en gropig kurvig bana eller led. Inget nytt på östfronten m andra ord. Men jag hajar att man vill ha en, att man trivs m en som lake racer och som vanligt yamma & kvalitet
Tillåt mig småflina.... om du nu inte har en privat crossbana hemma på gården + en fullbestyckad crossmaskin som du tänkt köra runt på så finns det inga planer i världen på att du åker "arslet" av en sidewinder efter led! Inte ens idag så åker en 600:a "arslet" av en gammal apex eller ens en srx efter led. Lägg på 40 hästar på det och nåt ställe här och där med möjlighet att trycka fullt så lär du veta hur framlyset ser ut på dina 2- taktskrällen till 600or
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nä jag tror nog att nästan dubbla effekten är hyfsat avgörande, särskilt som chassit är i princip likadant som alla andra...

Men glöm "Yamahakvaliteten", den är tyvärr byggd i klantarslelandet nr 1.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Nä jag tror nog att nästan dubbla effekten är hyfsat avgörande, särskilt som chassit är i princip likadant som alla andra...

Men glöm "Yamahakvaliteten", den är tyvärr byggd i klantarslelandet nr 1.
Vad har du för belägg egentligen att kvaliteten är dålig jämfört med förr? Konkreta exempel alltså. Jag har kört tre säsonger med yamacat nu och inte haft ett enda fel hittills, bara tanka å köra.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Fortsätt och flina men risken är att flinet fastnar i halsen. Att en Srx eller apex håller jämna steg m de senaste järnen från Lynx skidoo Po & ac är ett påstående som faller på sin egen orimlighet. Skulle vara kul att se ett race på en teknisk bana mot ovan nämnda maskiner. I de flesta fall skulle sidewinder torska beroende på att kraften aldrig går att använda och maskin är för tung. Hästkrafter och kraft är inte allt det vet jag efter att ha blivit omkörd av mxz och ruschar på Nytro Turbo.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Vad har du för belägg egentligen att kvaliteten är dålig jämfört med förr? Konkreta exempel alltså. Jag har kört tre säsonger med yamacat nu och inte haft ett enda fel hittills, bara tanka å köra.


Sneda mattor, krånglande startmotorer, startsvårigheter osv. Men det blir nog bättre och bättre.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Fanimej Hjulis... för en gång skull kan jag inte sätta mig på tvären gentemot ett av dina inlägg :madgrin::madgrin::madgrin:
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Yamaha har japansk kvalité på motorerna, i övrigt så är dom absolut inte bättre än nån annan. Förstår inte att folk inte förstår det. Därför var ju ihopslagningen med ac bara positiv. En äkta japansk yamaha glappar efter 10 mil som en brp gör efter 1800mil.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Yamaha har japansk kvalité på motorerna, i övrigt så är dom absolut inte bättre än nån annan. Förstår inte att folk inte förstår det. Därför var ju ihopslagningen med ac bara positiv. En äkta japansk yamaha glappar efter 10 mil som en brp gör efter 1800mil.
Kom ut under stenen ordentligt eller kryp tillbaka... De är solklart bättre än alla andra vad gäller kvalitet: dvs de som är tillverkade i Japan. Detta är samtliga bedömare helt eniga om. Nackdelarna kommer ju inom andra områden: Små förändringar (Alltså, RX1/Apex kom för 13 år sedan, har genomgått EN större förändring som egentligen bara innebär smågrejor sedan är det detaljer), långsamma att anpassa sig till kundernas krav (det tog bara 10 år innan de släppte en fabriksturbo trots att de kunnat göra det redan 2003, det tar 5-6 år innan de byter till mattor som kunderna vill ha osv).

Att bussningar blir glappa i framvagnen på vissa modeller i förtid känns som ett minst sagt uppförstorat problem i jämförelse med konkurrenterna. Men det är väl för att ha NÅGOT att gnälla på. Buhuuu, bussningarna blev glappa efter 250 mil (på samma sträcka har skidooföraren gjort av med 22 remmar och fått byta kolvar, polarisåkaren lika många A-armar, kolvar och spridare samt blivit av med halva säsongerna pga verkstadsbesök osv)

Det handlar om skillnaden mellan långa och korta serier, mellan japansk och amerikansk industristandard och även filosofi. Rätt intressant är ju ändå att ingen hittills lyckats prestera en maskin som klår RX-1/Apex och det på 13 år... AC försökte ju med sin 177hk-turbo men den vill väl ingen ens ta i med tång idag.

Det är därför jag ännu är skeptisk till Viper/Sidewinder - motormässigt inga problem men resten är US och det är ju helt enkelt aldrig bra.

Men det skall bli intressant att se hur utvecklingen sker och samarbetet mellan Arctic och Yamaha var nödvändigt ur många aspekter, dessutom givande och det ökar nog på utvecklingen hos de andra märkena också. När vi pratar om vanliga konsumentsnöskotrar med +200 hk och full garanti då är tvåtaktarna ute ur leken så det gäller för konkurrenterna att hitta motorer att köpa in.

Till yttermera visso är Sidewinderns motor en enhetsmotor som återfinns i en mängd andra fordon vilket gör att utvecklings- och produktionskostnaderna kan hållas nere och det återspeglas i att man kan sälja snöskotrar med moderna motorer och ändå gå med vinst. Och i och med att turbo är på banan är det mycket enkelt att höja effekten med säg 10 hk för varje årsmodell för att hålla intresset uppe. 250 hk kräver sannolikt inte mer än förändringar i ECU...