Yamaha 2017

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Är väl bara att läsa några gamla "bästa ledskoter" från snowrider.
Dom har haft med alla möjliga blyslädar, både med och utan turbo.
Hittills är det såklart ingen som haft bästa totaltid...
Har kvar några gamla nummer, bla hade såväl Viper 700 och RX-1 de snabbaste åktiderna med flera förare när de var med... Tyngden kanske inte var helt avgörande alla gånger?
Mer relevant för tråden är väl att ingen annan tillverkare ens är i närheten av den effekt som Yamaha har idag och som enkelt kan ökas med 25-30% utan större inverkan på tillförlitlighet. Prestandan är ju som de flesta vet beroende av förhållandet mellan vikt och effekt.

Och framförallt på om maskinen funkar alls...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Då är vi där igen.... Är deras "testbana" relevant? Är det så där det ser ut en lördag i mitten på mars på väg till dagens destinationer? Troligtvis inte.
Du verkar inte känna till deras test.
Det är tre olika banor, en långsam knölig, en mellansträcka som är som en normal led samt en snabb sträcka efter oplogad skogsbilsväg.
Tre utvalda förare kör alla skotrar på alla sträckor.
Varje maskin går alltså 3 vändor på varje sträcka.
Tidtagning sker och summan av tiden på alla sträckor för respektive skoter räknas ihop.
Kortast körtid vinner.
Inga omdömen räknas in, det är tiden som gäller.

Tunga turbomaskiner är såklart grymt snabba på den snabba sträckan, men då de tappar för mycket på de två långsammare sträckorna så har de aldrig nåt med totalsegern att göra...
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Egentligen exakt min point. Att färdas en lång sträcka med gasglada polare visar att det är först och främst galnast som kommer först inte motorstarkast men lättast har dom som sitter på lätta maskiner av typ Rusch Mxz osv. Den största plana yta vi har här är Torneträsk men den är inte så slät att man håller stumt hela vägen varken med en Yamma Turbo eller skidoo600

Prestanda på bilar och mc är vikt effekt förhållandet viktigt, det är i rena dragracing siffror också relevant på skotrar men mer relevant i de flesta fall är vikten på din maskin och hur fjädringen lirar. Mycket viktigare till och med då en motorsvagare maskin kan utklassa tex en Sidewinder.

Hur som helst ser fram emot att faktiskt provköra en ny Yamma
 

davvap

Aktiv medlem
23 feb 2006
84
0
6
ö-vik
Måste bara fråga er sidewinder ägare... är ni nöjda med hur skotern går? Hur effekten levereras?
Jag har provat thundercat 137" och sidewinder 141" och var själv nära att köpa en sidewinder 137 men det gick varken se elr provköra den i våras så jag vågade inte köpa den..... och det var tur det.... jag blev fruktansvärt besviken för den gick för dåligt, går man ut i våras med ett uttryck som "snowdust" då SKA det leverera, men det gör den inte.... jag vet inte om det sitter i variatorerna elr om det är programvaran i motorn som de misslyckats med för den går absolut inte som all press skrev i våras.
Däremot Thundercat 137 den gick skitfint! Så något står inte rätt till.
Sen förstår jag att när man köpt en skoter så har man lätt att försvara den in till döden för att man lagt ut mycket pengar men handen på hjärtat? Är ni helt tillfreds med krutet i den?
Läste en artikel på sledtrax om nåt inkörningsprogram .... eller hur...... de är klart de på Yamaha känt att nåt inte är rätt, om det är ett inkörningsprogram så ska ju det stå i instruktionsboken och exakt hur många timmar det ligger i ....samt ska alla ÅF ha exakt koll på det. Jag tror det finns en anledning varför det finns 5-7 st beg redan ute med 10-30 mil på mätaren.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Är väl bara att läsa några gamla "bästa ledskoter" från snowrider.
Dom har haft med alla möjliga blyslädar, både med och utan turbo.
Hittills är det såklart ingen som haft bästa totaltid...
Har för mej att F8 Twin Spar vann ett år, kan det varit 2010 när nya motorn kom? Det visar ju på att 10 kg hit eller dit inte alltid är så viktigt som många vill få det till
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Jag och 3 till som rattar varsin mtx sidewinder är då väldigt nöjda med effekten och herr mcxpress Marklund tycker att dom nya yammorna går fruktansvärt bra orginal. Det jag däremot inte gillar är att iallafall mtxarna käkar rem! Så nånting måste göras med den nya sekundären. Angående vikten så Vill jag påstå att effekt äter vikt. Jag och mina kära vänner som också lämnat 2takt ligan är tvärnöjda med hanterbarheten i teknisk terräng och kan lungt säga att vi utan problem både skulle hänga på och åka ifrån många åkare här med lättare men även effekt svagare maskiner.

Jag är frälst och har funnit Yamaha så länge remproblemen vi upplever blir åtgärdat:bigsmile:
 

davvap

Aktiv medlem
23 feb 2006
84
0
6
ö-vik
Jag och 3 till som rattar varsin mtx sidewinder är då väldigt nöjda med effekten och herr mcxpress Marklund tycker att dom nya yammorna går fruktansvärt bra orginal. Det jag däremot inte gillar är att iallafall mtxarna käkar rem! Så nånting måste göras med den nya sekundären. Angående vikten så Vill jag påstå att effekt äter vikt. Jag och mina kära vänner som också lämnat 2takt ligan är tvärnöjda med hanterbarheten i teknisk terräng och kan lungt säga att vi utan problem både skulle hänga på och åka ifrån många åkare här med lättare men även effekt svagare maskiner.

Jag är frälst och har funnit Yamaha så länge remproblemen vi upplever blir åtgärdat:bigsmile:
Det låter ju bra att ni är nöjda! Det är nog inte motorn som går dåligt..... det kanske sitter i variatorn då, men är man nöjd som er ska man inte ändra något alls!
Jag har inte lyckats se en bänkning från MCX i helt originalutförande , o då en köpesskoter från produktionsbandet. Skulle va intressant.
Ang vikten så håller jag med att 10-20 kg hit o dit är inte hela världen på just ledkörning, bara det inte blir riktigt gropigt under lång sträcka för då sliter man mera och det tar mer energi när en fyrtaktare går ner hårdare i riktigt djupa gropar. Efter 1800mil på Yamaha fyrtakt så känner allafall jag så.
 
Last edited:

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Bara av ren nyfikenhet så kan jag ej hålla mig för att peta in näsan. Men vars får ni 10-20kg ifrån? Fulltankad på allting så är det iaf en differans på 60kg mellan t.ex axys pro rmk å en sidewinder mtx. För att inte snacka om betydligt mer gyroskopisk effekt på en 4t.

Kul ni är nöjd iaf. Tror det är en riktigt bra skoter för sitt ändamål. Ska se till å prova en i helgen så man har något att jämföra med när turbon smackas dit på axysen :)
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Bara av ren nyfikenhet så kan jag ej hålla mig för att peta in näsan. Men vars får ni 10-20kg ifrån? Fulltankad på allting så är det iaf en differans på 60kg mellan t.ex axys pro rmk å en sidewinder mtx. För att inte snacka om betydligt mer gyroskopisk effekt på en 4t.

Kul ni är nöjd iaf. Tror det är en riktigt bra skoter för sitt ändamål. Ska se till å prova en i helgen så man har något att jämföra med när turbon smackas dit på axysen :)
För mig så gjorde bytet från en 2013 xm 163 cirka 20-25 kilos skillnad åt det tyngre hållet. Nån här som märker stor skillnad när dom kör fulltankat kontra halvtank?

För oss som vill köra överladd med garanti och inte har pengarna och tiden att bulta på en turbo på marknadens lättaste maskin så så är ju allternativen få:blink1:

Med full mundering väger jag circka 100pannor och till det så är jag både stark och har bra kondition. Så jag jämför med att den är lika tung som för vad en axys är för en 75kilos förare.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Fördjupade mej inte jättemycket, men int tyck jag det var uppseendeväckande mkt beg sidewinders på Blocket? Om dom trillar ner mot 110 efter påsk vet jag en som är sugen...
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Vi blåste varsin rem 5 meter ifrån varandra i söndags och hade bägge cirka 15mil vardera och likvärdig körning. Av dessa 15mil så var dom 8 första milen vad jag anser optimal inkörning på en rem.
Får se vad heds här i Luleå kommer på, vi skulle få besked i början på nästa vecka om ev lösning sen om det blir nerdrevning eller att bestycka om sekundären det återstår att se.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Fördjupade mej inte jättemycket, men int tyck jag det var uppseendeväckande mkt beg sidewinders på Blocket? Om dom trillar ner mot 110 efter påsk vet jag en som är sugen...
Har ju florerat ett antal Ski-doo 850 samt 2017 axys + nån 17 arctic på blocket också.... tecken på dåliga maskiner? Nä det tycker jag inte, alltid finns det några personer som egentligen inte hade råd med en ny skoter och måste sälja.
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
Det är lite si och så med alla skotrar gällande remmar, Rx1 03 med turbo sprängde aldrig nån rem så tror ej på att det är ett problem. Vidare gnälls det att Sidewindern går varm men det är därför dom har isrivare och har man 76mm kammar så är det inte konstigt att dom får sämre kylning och detta gäller alla moutain skotrar som egentligen bara är byggda för att köras i djup snö. Dock ska det tilläggas att Vipern hade en kyl fläkt.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Det är lite si och så med alla skotrar gällande remmar, Rx1 03 med turbo sprängde aldrig nån rem så tror ej på att det är ett problem. Vidare gnälls det att Sidewindern går varm men det är därför dom har isrivare och har man 76mm kammar så är det inte konstigt att dom får sämre kylning och detta gäller alla moutain skotrar som egentligen bara är byggda för att köras i djup snö. Dock ska det tilläggas att Vipern hade en kyl fläkt.
2017 års Yamaha sidewinder mtx har absolut rem problem av 6 exemplar som jag ver om håller till i skogen så har alla slitit av remmar inom 10mil. Den nya sekundären lirar inte med 3tums mattan och körstilen svenska branter och terräng har att erbjuda. Säger väl sig självt när alla modeller sidewinder verkar ha identiskt variator setup. Nya rullar en annan helix och fjäder ska testas nästa vecka i ordentliga mängder snö.
Utöver rem ätandet så är det en väldigt kompetent och härlig maskin!
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
Hur fungerar Arctic cats XF 9000 månntro, har ju annan variator?