Yamaha 2017

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Hur fungerar Arctic cats XF 9000 månntro, har ju annan variator?
Den lirar säkert bra. Arctic kör väl samma variatorer som förra säsongen?
Tyvärr så verkar det ju som att alla dagens skoter tillverkare har svårt att få livslängd på remmarna.
 

davvap

Aktiv medlem
23 feb 2006
84
0
6
ö-vik
Den lirar säkert bra. Arctic kör väl samma variatorer som förra säsongen?
Tyvärr så verkar det ju som att alla dagens skoter tillverkare har svårt att få livslängd på remmarna.
Jag har provat både arctic Thundercat 137 och sidewinder 141 och personligen känner jag att AC med team variatorer känns mera kraftfull...... direkt från start, då sidewinder känns som en tidig version på e-tec, det är först på mellanregistret och uppåt den känns stark.... tyvärr blev jag inte imponerad då heller.....det förtog då den inte sög iväg direkt som jag läst, dock om de ställs de jämte varandra skiljer det garanterat extremt lite om ens något? .... med det är känslan som jag tyckte fattades i yamman.
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
Det är hur variatorn är bestyckad och vilken bestyckning som duger åt alla från 16år upp till 90.
Typ en grundinställning. Alltså vill man ha den som man själv vill får man laborera med variatorerna.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Fin drive Yamaha kör nu på kvarvarande 2017 års modeller.
SR Viper MTX 153" för 99900:- bland annat.
Så gör Yamma alltid varje år vad Jag kommer ihåg ända sedan 2013 .

Försäljningen måste gå trögt då dem rear ut Kvarvarande maskiner snuskigt billigt. Vissa handlare säger att dem förstör för sig själv när dem gör på det viset.

Jag köpte också RMK förra året i slutet av säsongen och fick ett bra pris.
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Den snittar på 2L/mil men vid går att få ner lite till om man kör lugnt och vid optimalt före. Har kört drygt 100 mil och jag är supernöjd med den.
Det blev en VK540V för mig med. Han sålde den sista oranga Vikingen igår, så jag fick ta en vit. Går nog lika bra ändå.

 

Kalten

Ny medlem
22 feb 2017
4
0
1
Ljusdal
Viper 2017 för under 100k
slutade inte Yamaha med Vipern 2016?
Däremot reas det ut sidewiner 153 snikvarianten men då får du lägga till 40k
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Nu så har jag haft min 2017 VK540V i en vecka och kört den 50 mil.
Här är några punkter över mina intryck av den än så länge.
-Riktigt fin dyna. Fast med mina Klimbyxor så blir greppet nästan för bra, så man kan inte riktigt glida över dynan för att förflytta tyngdpunkten.
-Varmt bakom rutan. Riktigt varmt om fötterna. Nästan för varma handtagsvarmare, om man nu kan säga det. Det lägsta läget går bara att ha en liten stund och sedan blir det för varmt för min del.
-Helt underbar matta. Greppar fint i både hårt som löst före. Drar ledsladden efter skotern med lågväxeln i och jag har inte behövt tveka på greppet än.
-Har med lite lätt överslagsräkning vid tankningarna inte sett en förbrukning över 2 liter milen än.
-Yamaha verkar ha tagit bort möjligheten att kontrollera oljenivån i transmissionshuset för i år. Nivåpluggen är borttagen och jag har inte hittat något annat sätt än.
-Nog för att det är en arbetsmaskin, men dämparna är lite väl löjliga. Men man åker bekvämt ändå på jämn led. Riktigt gropig led är bara hemskt.
-Bra lyse om man jämför med de tidigare årsmodellerna.
-Saknar någon form av litet förvaringsfack framför styret. Bara något litet där man kan lägga ner en mössa eller något sådant.
-Den större tanken gör att man inte får så kallad räckviddsångest.
-För min del så hade gärna rutan fått vara något högre, men det är bara för att min blick hamnar precis vid gummilisten runt rutan när jag kör.

Tummen upp som arbetsskoter. Mattan är den största fördelen i mitt tycke.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Har Krappen något mer att säga om sidewindern nu när lössnö säsongen börjar närma sig slutet?
Lössnösäsongen kom lika fort som den for iår. Har hunnit ta vara på 4 tillfällen nu efter senaste dumpen och fått känna på hur sidewindern beter sig idjup bottenlöst puder. Kan ärligt säga att det vart som en ny maskin att vänja sig köra i riktigt djupsnö och det tog ett par timmar innan man började känna sig bekväm och ta för sig.
Givetvis så är tex en axys eller summit mer lättkörd i skogen, men yamman är jävligt rolig på sitt sätt och har inga problem att hänga med 2takts segmentet, omän att det behövs lite mer input av föraren när det är riktigt trångt och jävligt.
Det jag är mindre nöjd med är som nämt tidigare variator setupen, för den passar inte min körstil det minsta. För lågt tillslag och usel livslängd på remmarna. Har satt i ett heelclicker kit som på riktigt väckt liv i skotern, men jag försöka få nån brantare helix att lira med primären för att få vara helt tillags med remlivslängden.
Fotstegen binder snö nå djävulskt, så dom ska väck.
Ibland när man rullar den i en viss vinkel så läker det ut lite olja.

Annars så är effekten beroende framkallande men man vänjer sig så jag sitter redan och sneglar på ett 240kit till nästa vinter.:bigsmile:
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Tack för svaret!

Har själv kört pro rmk senaste åren och är helnöjd.
Har börjat spana på ny skoter till nästa säsong och tyvärr så måste man nästan fundera vad man kan få när det är dax att sälja då marknaden är överfull av rmks

Var helt inne på Summit 850 tills man får höra om remproblem (igen)

Så det är nu yamman kommer in i bilden, jag ligger också på runt 100 med utrustning och är inte orolig över att kunna bryta omkring skotern, det är mer att kunna bryta omkring den en hel dag jag är orolig över då man är van vid Polaris överlägsna smidighet
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag var faktiskt inne lite tidigare på att pröva en sidewinder. Men efter att ha prövat en och sett hur mycke rappel de är med dom så har jag tagit tillbaka dom tankarna.

De bästa yamma skulle gjort vore å tillverka eget chassi. Börja om från början på ett tomt papper. För motorn är de inget fel på. Går ju bra men kräver helt annat körsätt. Och med downs syndrom i gastummen så gör de inte saken lättare.

Jag är då iaf inte människa att bryta omkring en yamma i skogen på en 2-3 dagars körning. Och de har inte bara med vikten att göra.

Kan nämnas att min maskin som är relativt masserad i motorn och hård variatorsetup känns mer lättkörd än sidewindern.
De måste vara vara nått med hur vridet kommer på en 2T kontra 4T.

Nog om de. Gillar draget i motorn på sidewindern. Sån effekt ska skotrar ha standard! De tror jag alla är överens om :)
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Jag var faktiskt inne lite tidigare på att pröva en sidewinder. Men efter att ha prövat en och sett hur mycke rappel de är med dom så har jag tagit tillbaka dom tankarna.

De bästa yamma skulle gjort vore å tillverka eget chassi. Börja om från början på ett tomt papper. För motorn är de inget fel på. Går ju bra men kräver helt annat körsätt. Och med downs syndrom i gastummen så gör de inte saken lättare.

Jag är då iaf inte människa att bryta omkring en yamma i skogen på en 2-3 dagars körning. Och de har inte bara med vikten att göra.



Kan nämnas att min maskin som är relativt masserad i motorn och hård variatorsetup känns mer lättkörd än sidewindern.
De måste vara vara nått med hur vridet kommer på en 2T kontra 4T.

Nog om de. Gillar draget i motorn på sidewindern. Sån effekt ska skotrar ha standard! De tror jag alla är överens om :)
Klart som fasiken att en 2017års axys med stressfläkt och diverse lulllull är mer lättkörd än en Yamaha och därtill alla dom andra fabrikaten i samma segmentet :bigsmile:

hade jag klivit emellan en axys och en sidewinder varje gång jag var ut och körde så hade jag givetvis upplevt yamahan som mer svårkörd. Men eftersom att jag inte gör det och aldrig för den delen ens testkört en axys om jag minns rätt så är det inget problem.

Allt handlar om vanesak.
Och vill man köra överladd lagligt och utan att bli kvävd av frugan i sömnen, pga Kretaresan vart inställd. När valet stod mellan resan och yttligare 50tk på den redan dyra skotern. Så finns det ju inte så många alternativ:)

Nog sagt om det!
På göra listan inför nästa säsong blir.
*2017års ac fotsteg
*barcode 365 framvagn
*ev 240kit
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Om vi säger så här. Tror inte stressfläkten gjorde min maskin mer lättkörd om jag säger så! Snarare tvärtom. Vad jag menar är att det är något med hur effekten byggs på en 2T kontra 4T som förmodligen gör det hela lite latjo. Är så sjukt linjärt och rappt på en 2T medans 4T så får man en jävla spark i baken om man varit av gasen lite för länge (läs pumpgassyndrom). Men det är som du säger bara en vanesak.

Motorgången är ju rätt skön på sitt sätt. Hade jag kört mer blandat så hade jag nog faktiskt aldrig ens funderat på en 2T.

Resa till Kreta? Här var vi inte stor snöfanatiker! Ändra resemålet till Canada, Revelstoke ;)
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Om vi säger så här. Tror inte stressfläkten gjorde min maskin mer lättkörd om jag säger så! Snarare tvärtom. Vad jag menar är att det är något med hur effekten byggs på en 2T kontra 4T som förmodligen gör det hela lite latjo. Är så sjukt linjärt och rappt på en 2T medans 4T så får man en jävla spark i baken om man varit av gasen lite för länge (läs pumpgassyndrom). Men det är som du säger bara en vanesak.

Motorgången är ju rätt skön på sitt sätt. Hade jag kört mer blandat så hade jag nog faktiskt aldrig ens funderat på en 2T.

Resa till Kreta? Här var vi inte stor snöfanatiker! Ändra resemålet till Canada, Revelstoke ;)
Haha säg det åt min sambo som avskyr vintern!:blink1:
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Off topic: Kostar ju skit och ingenting att åka till ställen som Kreta och det är ju inte undra på :eviltongue: Samtidigt som jag var i Finnmark och körde skoter for givetvis frun till just Kreta. 10 ggr dyrare för mig att köra skoter i Finnmark. Varför ? Stränderna är vitare :)