1250F avgastemp på låg belastning?

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Har suttit å läst diverse om avgastemp men alla säger olika vad det ska vara för temp.

Nu när jag åker på hårdpackad snö ca 50-70km/h med lätt gas har jag 1250F avgastemp? känn högt om jag samanfattar det jag läst på diverse forum.

Är så dåligt före så jag har inte kollat någon lång fullgasrepa men lite kortare repor ligger det runt 1000 så det käns kanske lite kallt istället?

Höjde nålarna ett steg så nu bluddrar den å går skit på väldigt låg belastning men tempen sjönk endast till 1225F så kanske är normalt med så hög temp på låg belastning på en 600ho -05???

var ca -5 yttertemp.
Koso givare 10cm från kolven.
standard förutom slp luftintagskitt och v-force reeds,

MVH//Robin
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Vissa motorer sänker ju tändningen på låglast därav får du högre avgastemp har samma "bekymmer" på min maskin , tempen kan skena iväg till uppåt 1300F upp på 1/4 till ca ½ gas men sjunker direkt om ja ger fullt igen.

Har testat dra upp soppan på lo/mid med bränsleboxen men de gör just ingen skillnad, därför ja tror mer och mer på låg tändning just därikring.

Kommer ja över ett visst varvtal också så sjunker tempen igen.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Samma på min F7:a har rejält med temp på lättkörning med lite gas men den sjunker direkt om man nuddar gasen.
Förvisso går -03orna snålt på mellanregistret men när det blir så här måste det vara att det efterbrinner i pipan mot sensorn på vissar varv och laster.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Kan ju säga att de blir samma på en 4t dvs. låg tändning= hög avgastemp

pezon: har testat nu med 2 olika styrboxar (olika årgång) på min f6 700cc mod. å de verkar göra rätt lika på båda dvs. snåla till precis innan apv öppnar, men de kan ju även ha grund i att den äve sänker tändningen kanske medvetet inlagt för att kunna ha en snäll förbrukning under låglast?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Skönt att höra att det brukar vara så för jag blev lite orolig där ett tag =)
Var brukar ni ligga på full gas?

Tack för dom snabba svaren //Robin
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Ska justera in de sista vid bromsning men nu kör ja rätt safe på kring 1100-1150f

Hittade detta på nätet ang. avgastemp och just rotax iallafall:

Avgastemp Superviktigt
Följande Max avgastemperaturer gäller ca 150-250mm från kolven. med isolerade pipor. Dra bort ca 50GrF för oisolerade pipor. Vissa 3D tändsystem ger högre temp i mellanregistret då systemen ställer ner tändningen för att hålla piporna varma. Rotax 800Twin har runt 1300 till 1350F i mellanregistret vilket verkar fungera. Rotax anger ett mått på 100mm från kolven och max 1330GrF fullgas på Serie 3 Twin motorerna MX-Z / Summit Lynx 600/700/800 samt H.O.
3/4 till Fullgas Max 1250-1350 Grader F = 675-732 Gr Celsius .
Mellanregister 1/2 till 3/4 Gas Max 1150-1250F=620-675GrC
Lågfart 1/8 till 1/2 Gas Max 1000-1150F=540-620GrC
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Stort tack!!!
Precis den infon jag söker =)

Var ute och sjusterade lite med nålarna och bränsleskruvarna ikäll och nu små bluddrar den och stiftena är svarta med en aning brun längst ut på elektrod "bron"
Men ligger ändå på över 1200F på låg registret ca1/8-1/4 gas så det är ju för högt med tanke på specen du hittade men kan ju omöjligt vara någon fara när stiften är svarta?

var +4 grader ute så därför låter jag den bluddra och va lite mörka stift för när det blir minusgrader får jag kolla hur jag ligger då och finsjustera då.

Inte direkt optimalt att bestycka i +4 utan höjd/temp kompenseringen ikopplad om den nu äns gör någon vesäntlig skillnad även om den fungerar? för det gör den inte nu!
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Vissa 3D tändsystem ger högre temp i mellanregistret då systemen ställer ner tändningen för att hålla piporna varma. Rotax 800Twin har runt 1300 till 1350F i mellanregistret vilket verkar fungera.
De var just de här ja menade med att låg tändning på mellanregistret vid låg och del last kan ge högre avgastemp än vanligt men fungerar ju fortfarande om än de ser lite oroväckande ut på egt mätaren.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Antagligen brinner det ut i pipan på mellanregistret med lite gas och då får man hög temp på vissa maskiner.
Pipan är nog inte så effektiv på delgas på mellanregistret...

Gissar att man har helt normal temp om man bromsar/håller fast motorn med en dyno så att man kan gasa mer på lägre varv.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Antagligen brinner det ut i pipan på mellanregistret med lite gas och då får man hög temp på vissa maskiner.
Pipan är nog inte så effektiv på delgas på mellanregistret...

Gissar att man har helt normal temp om man bromsar/håller fast motorn med en dyno så att man kan gasa mer på lägre varv.
Precis min tanke. Blir ju ung. så när man kör också, ligger man på hårdspår och "glider" med avgastempen hög och sedan drar ut i snön å ger mer gas så sjunker tempen igen fast man är på samma varvtal som när det gick lätt på spåret.

Ska man nu forska vidare i det så borde det ju gå att mäta med afr å se vad den säger på del last.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
ja jag tror också det går för lätt nu när det är hård packat. jag ligger på 50-60 km/h ungefär och mer eller mindre obefinterlig gas. lyfter knappt trotllarna.

Och tempen ökar inte direkt något nu när jag magrat ut den så kanske även blir varmt på mätaren för den inte hinner förbränna allt innan den skickar ut det i avgasröret. så det brinner i y-pipan.

Väldigt interesant att laburera med synd bara vintern snart är slut och jag måste renovera lägenheten så det blir på sin höjd några finsjusteringar men inget mer ljupgående som jag igentligen vill göra...