En skotermotor har betydligt högre trimgrad än en mc crossmotor. En cross 250cc ligger runt 185gr i utblåsport och lägre i komförhållande + genomsnitt lägre varvtal. En zrt600 eller alla andra sportskotrar har runt 196-200gr utblåsdurr och högre kompförhållanden.
Ja denna ZRT600 förmodar jag är original och då skall deninte varvas mer än 8500 rpm , och bara för den har kort slaglängd innebär intedet hög kolvhastighet , det har samband med slag , vevstaks längd och varvtal ,har själv ett program och kan räkna ut kolvhastighet i olika förhållandenmellan slag , vevstake och varvtal och hur tändnings förskjutningen blir likaså , så zrt 600 är inte extrem på såsätt , men har mycket från MC sidan då man tog fram den och har en fin karaktäroch bra med pover .
Men mer än 3 % standard kan jag tycka bli för mycket !
Du beskriver ju mycket olja som possetiva fördelar , men dåskall man inte glömma dom negativa också ! . hur mycket sotbelägning man får påkolvtoppen , stiften , det riskeras att slå igen , detta är är väldigt fin avvägningsom man kanske inte som nybörjare bör laborera för mycket med .
Om man nu inte har en extrem motor och vet vad man håller påmed !! ..
Sen är en cross motor något mer extremare än en skotermotor, det tas ut lite mer där och det är ju en tävlings maskin , en standard skoterär ju inte så extrem och inte rekommenderat kolvbyte efter ex 30 tim …
Är man osäker kan man köra lite mer än 2% , max 3% , men somsagt , upp till var och en , men för den ovane skruvaren kanske man bör hållaigen från överkurser .
Fastän det kan vara bra information så kan det blir förmycket för en del ..
Lycka till med nyför värvet , har du bara koll på saker ochting kommer det gå bra ..
:ciao:
En zrt och alla andra skotrar ger ca 5% oljeinbland på full gas för att klara fulla varv så 3% är igentligen för låg inbland direkt i tank. Men man blir ju tvungen att gå ner i % pga rök och pris.
Igenslagena stift och sot får man om man köper för Racig olja och kör för lungt. Till allroundåka köper man olja som förbränns även vid lägre temp = fiskörning . De flesta oljer ute i handeln har ju rätt låg flampunkt och sotar då lite även vid lungn körning.