Ride Rassmusen Style går över till BRP

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Kul för BRP att de lyckats locka över honom oberoende om det var pengarna som styrde eller om han tyckte att de har en fantastisk maskin 2013 och kommande år.
Polaris har väl i mina ögon lyckats väldigt bra med sitt lössnöprogram och de har ju även lyckats bra med sina reklamkampanjer sen de lockade över Chris Burant (stavning?). Så jag tror den här värvningen av Rasmussen är värt väldigt mycket för BRPs reklamavdelning, kundförtroende för lössnömaskinerna samt att de kanske kan få en extra boost i utvecklingen av framtida maskiner.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Körde några dagar i fjol tillsammans med Rasmussen då han gästspelade i Sverige, och en av kvällarna då vi satt hela gänget och "ljög" för varandra pratade han om att han hade provat Ski-Doos nya maskin med ledad boggie och var imponerad över funktionen. Minns att jag studsade lite över att han var så positiv om ett "konkurrerande" märke-men även att han var så openminded och kunde tala om andra utan att vara negativ...antagligen var väl kontraktet redan klart. ;)
Sedan nämndes det också att Arctic var ganska svåra att göra med sedan ngt chefsbyte för fem-sex år sedan. Numera lyssnar dom inte på åkare som kör deras maskiner, utan mer på ekonomiavdelningen-vilket fick till följd att Burandt hoppade av. Och nu även Rasmussen....

Jag har alltid varit svag för Arctic, men nu vette fan vad dom siktar mot?
Dom är helt enkelt inte bäst någonstans längre, tidigare har dom ju varit tjuriga som fan och kört sitt race, men ändå -kanske tack vare att dom inte brytt sig i hur resten av marknaden utvecklat sina modeller- dominerat i vissa delar, med tex ZR serien när den kom (ngn som minns hur Blair Morgan hoppade av, delvis pga dålig feedback från fabriken?) och sedan M-serien, som var ljusår bättre än konkurrenterna.

Tror även att pengar är inblandade-Rasmussen har kanske 5 max 10 år som han kan fortsätta leva på vad han gör idag-då gäller det nog att suga ut så mycket som möjligt innan han kan gå tillbaka till jordbruket! :)
(Han är bonde "egentligen")
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ekonomin är garanterat den större delen i beslutet, om han hamnat på en XP eller en XM är nog helt beteydelselöst för hans beslut. Money Talks!
Sen kan det väl tänkas att BRP sockrat kontraktet lite just för att få över honom på den "nya" maskinen.
Precis vad jag menade. Brp släpper en ny mountainmaskin och helt plötsligt så pyntar dom och köper Rasmussen. Inte för att xm är extremt bra utan för att Brp vill sälja fler maskiner.

Jag har beställt en ny skidoo men väntar med att lovsjunga den tills jag kört en säsong.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Är nog rätt enkelt som de flesta kommit fram till MONEY TALKS
jo, jag lutar lite åt samma håll. Burandt och Rasmussen gör nog lite som vi alla när vi byter jobb. Man tittar på lönen och så tittar man arbetsuppgifter och utvecklingsmöjligheter mm. Vad jag dock inte förstår är varför arctic inte plockar upp något nytt namn som kan sälja (utveckla) maskinerna. Ett vanligt agerande inom företagande är att man har en strategi för marknadsföring, utveckling, mm. Det känns som om arctic inte förstår vikten av affischnamn eller så skiter man i det. Jag tror att det beror på att man har gammalt folk i ledningen som helt enkelt inte är imponerad av dessa friåkare. Man tycker inte deras värde är värt pengarna det kostar.

Detta sänder tyvärr lite trista signaler till omvärlden varje sig arctic vill det eller inte. Signalen som ges är att kunniga erfarna moutainåkare byter ifrån arctic. Självklart påverkas vi människor av dessa signaler.

Kanske har arctic något i bakfickan? Det skulle vara synd om arctic tappade styrfarten nu när man har nåt på gång. Jag vill inte uppleva kräftgången ifrån 2007-2012 igen.

Tänk om Bret fått reda på att detta är sista året med en 2T arctic, hemska tanke.
 
Last edited:

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
...
Detta sänder tyvärr lite trista signaler till omvärlden varje sig arctic vill det eller inte. Signalen som ges är att kunniga erfarna moutainåkare byter ifrån arctic. Självklart påverkas vi människor av dessa signaler.

Kanske har arctic något i bakfickan? Det skulle vara synd om arctic tappade styrfarten nu när man har nåt på gång. Jag vill inte uppleva kräftgången ifrån 2007-2012 igen.

Tänk om Bret fått reda på att detta är sista året med en 2T arctic, hemska tanke.
Håller med man skickar ut lite konstiga signaler. Både fabriksförare, allt trams kring fjoolårets maskiner och återförsäljare hit och dit. Känns som när man nu verkade vara pågång så börjar man även agera på ett sätt som inte skapar några långsiktiga framgångar och gott rykte.

Att bygga gott rykte tar tid men att rasera det går omedelbart..
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.628
100
63
Örnsköldsvik
A-C kanske vill börja använda KJ som förare istället? ;-) höhö
Vore onekligen coolt :p Dock har han ju inte i närheten samma status som Burandt och Rasmussen. Inte samma körstil heller iofs :p
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
Se där håller jag inte med dig. Hade du pratat om XS hade jag köpt ditt påstående.
Tycker inte att det är mycket mer skillnad på Xp- Xm än på ProRmk-12- ProRmk-13 faktiskt, iaf inte på pappret.

Men nu handlade inte tråden om det.

Kul att Rasmussen byter till BRP, blir roligt att se en Summit 800 Turbo i vinter.
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
Se där håller jag inte med dig. Hade du pratat om XS hade jag köpt ditt påstående.
plocka bort all plast. så är det samma plattform som xp som kom 08. ändra lysbulan lite mellan 12 och 13 och lite annan form på plasten. men ett helt nytt chassie eller nytänk. . njaaa.
skulle mer kalla det en uppdatering av gamla plattformen.
samla koncept med annan boggie (tmotion). sätt "gamla" modellen och "nya" brevid varandra så ser man klara likheter tex nya freeriden och en XM .
känns som att ski-doo började få panik att få ut något observera situationstecknen "nytt" när många andra märken moderniserar i en rasande fart.

citerar tidigare kommentar : Tycker inte att det är mycket mer skillnad på Xp- Xm än på ProRmk-12- ProRmk-13 faktiskt, iaf inte på pappret.

Så känns det faktiskt. (Uppdatering)

nog med offtopic för min del.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Jag är väl också lite inne på att det är rätt frikostigt att kalla Xm en helt ny skoter, vad som skiljer mot XPn är plasten och boggin.

Jajja, tämligen oviktigt för min egen del då det blev en Boondocker 3900 =)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Kan väl iofs hålla med föregående talare xp och xm är väldigt lika och det är samma chassi de har uppdaterat.

De har gjort mer än att byta boggie och plast men vi bör inte tjata om det här.
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Han byter ju för att Ski-Doo är det bästa man kan ha, guds gåva till mänskligheten, klart värsta maskinerna.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Pengar är garanterat anledning nr.1,å nog har ju ski-doo utvecklats,dom fick ju till rem problemen på 12orna?sen får vi ju se hur nya boggien funkar,kan ju vara en bra lösning,vem vet...
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
hellebjork: Håller med dig, ski-doo bygger värsta maskinerna. Men så känner jag på mig att värsta där du kommer ifrån, inte betyder samma sak som värsta betyder här.

Detta skall inte bli en märkestjafstråd. Jag tror som många andra att det handlar om pengarna, och att arctic är snåla är ingen nyhet. De kommer fortsätta tappa förare både profesionellt och på våran "amatörnivå", om de inte gör något åt saken. Färgen tar dem bara "så långt"...
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
hellebjork: Håller med dig, ski-doo bygger värsta maskinerna. Men så känner jag på mig att värsta där du kommer ifrån, inte betyder samma sak som värsta betyder här.

Detta skall inte bli en märkestjafstråd. Jag tror som många andra att det handlar om pengarna, och att arctic är snåla är ingen nyhet. De kommer fortsätta tappa förare både profesionellt och på våran "amatörnivå", om de inte gör något åt saken. Färgen tar dem bara "så långt"...
Ironi är inte din starka sida eller?
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Det är inte alltid ironi uppfattas i talspråk, och tyvärr ännu svårare i text om det inte förstärks med en smiley eller liknande.
Speciellt när tråden dragit iväg en del från ämnet...
Så:
Back to topic! :)
Jaja, det finns ju folk som på riktigt tycker sådär om sitt märke så jag är inte så förvånad iofs.

Och om man ska köra lite på vad tråden handlar om så tycker jag det är kul att han byter märke, ombyte förnöjer och det gäller nog även honom. Om det så gäller skotern han åker på eller människorna han får jobba ihop med.