Skrämmer Yamaha ?

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Har nu ringt runt hos Yamaha försäljare angående skrammel i variatorn .
Den ene säger att det skramlar i ett drev i motor och den andre att det ska monteras oringar på glidklackarna i premärvariatorn och sedan ska det tydligen vara splainsen på variatoraxeln?
Hur är det igentligen med kvalitén?
Detta gäller nytro modellen

Last edited:

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det finns säkert en anledning till att det är konstruerat på det sättet.
Om det klassas som dålig kvalitet vet jag inte men den lär ju inte rasa på grund av det.

STXSweden

Välkänd medlem
28 aug 2013
194
0
6
Kiruna/Umeå
variatorn original klarar ju överladdning så kvalitén är de inget fel på. Man får helt enkelt lyssna på skrammel när man kör :)

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Jag har limmat min nu och måste säga som dom övriga som limmat dessa axlar, Nu hörs bara motorn helt sjukt vad härligt.
Man får väl se hur länge det håller :eek:)

goggle

Ny medlem
6 dec 2010
4
0
1
Sundsvall
Man skall passa sig för att fixera denna axel för mycket (typ svetsning). Denna måste kunna glida på splinesen då axeln skjuts i sidled då motorn blir varm annars väntar haveri (troligtvis i vevlager). Glappet är kanske något stort men det finns en anledning. Nya som äldre Nytro (även 270 turbo) låter likadant och därför skulle jag inte tro att det är någon brist på kvalité.

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Vad gick denna "speciallösning" ut på då? :)

Dem som har provat att limma axeln funkar det i en 10-30 mil sedan är det samma visa igen.

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Är inne på att köpa en Nytro alt Apex. Skramlar det alltså även när man kör? Då blir det ju ganska irriterande, trodde bara det hördes på tomgång...

twank

Medlem
15 feb 2005
38
0
1
Jag har talat med en Yamahaverkstad förra veckan angående detta. Dom sa det är något man får leva med, det finns lösningar men håller endast ett litet tag.
Det hörs bara på tomgång.

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Är inne på att köpa en Nytro alt Apex. Skramlar det alltså även när man kör? Då blir det ju ganska irriterande, trodde bara det hördes på tomgång...
Det skramlar bara på tomgång, över 2000 varv så tystnar den. Och det är bara hos yamahas 3-cyl motorer som det uppstår.

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Min skramlar lite men bara på låga varv och ingen man tänker på när man kör.
Så låt det varva och kör bara ,sjukt kul med 270hk och remmar som håller :)