Ski Doo 2016

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Bara jag som reagera på att det skulle vara 163 hästar i expedition extreme? Eller har jag helt missförstått Vad jag har i min 2015 freeride?
Det har skett en gång i en oberoende bänk i USA med troligtvis högre tändkurva och dylikt.
Polaris använde en särskild styrbox när de fick fram sitt resultat på 160 hästar på sin nya motor.

USA bänkningarna är BS som det mesta i det landet.
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Dynotechresearch bänkade e-tech, nya axys motorn och ac 800 samtidigt. Det blev en skillnad mellan starkaste och svagaste motorn på ca 5hk.

Det var ingen av dessa som kom upp i 163hk då, och skillnaden på fullgas med dessa maskiner är knappast märkbar.

Det som är bs är siffrorna som har florerat tidigare där poo skulle ha ca 140hk medans dom andra skulle ha över 160hk, skillnad har det varit men inte alls så stor som många tror!
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Tack, hade gått i dvala lagt mig i fosterställning och gråtit om min 800 var strypt till 108kw bara för att den kommit till sverige.
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Men nu måste jag be om ursäkt, jag är otroligt inkonsekvent! Ge FAN i å köpe nåt från BRP tills dom fixat remproblemen! Min definitiva åsikt!
BRP har inte mer problem än något annat märke? Har hört talats om att många smäller remmar åt och fram på bara några enstaka mil men med alla mina summitar som jag har haft har jag inte sprängt någon och min nya summit har ändå gått 120 mil. Däremot var jag i fjälls med ett gäng andra märken som sprängde remmar.

Din situation är jätte trist men det måste gå att åtgärda med flytande sekundär variator eller dylikt
 

2008

Aktiv medlem
12 dec 2007
88
0
6
Harads
BRP har inte mer problem än något annat märke? Har hört talats om att många smäller remmar åt och fram på bara några enstaka mil men med alla mina summitar som jag har haft har jag inte sprängt någon och min nya summit har ändå gått 120 mil. Däremot var jag i fjälls med ett gäng andra märken som sprängde remmar.

Din situation är jätte trist men det måste gå att åtgärda med flytande sekundär variator eller dylikt
Tycker man om att gasa och utmana så håller inte remmarna, folk snackar om "min håller" osv, det beror ju såklart på hur man kör, det är ju samma maskiner och samma variatorsetup. Vissa kan ju dock vara fellinjerade eller ha andra fel eller brister, men gasar du för mycket i för långa perioder så håller inte remmarna. Jag anser att det är ett problem och förstår inte att folk accepterar att man ska köpa remmar för 10.000:- på en vinter eller 200 mil för att det är "slitage delar" eller "förarfel". På det sättet dom marknadsför maskinerna ska dom tålas att köra!
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Jag drar full gas i långa perioder jag med och kör inte snällt med min maskin men jag betalar inte några 10.000:- för remmar varje säsong
Som du nämner så är det många olika faktorer som spelar in som remspänning, fukt inne i motorutrymmet och linjering men det är snarare ett skoterproblem än endast ett BRP problem.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Det har skett en gång i en oberoende bänk i USA med troligtvis högre tändkurva och dylikt.
Polaris använde en särskild styrbox när de fick fram sitt resultat på 160 hästar på sin nya motor.

USA bänkningarna är BS som det mesta i det landet.
Har det på att Mulle bänkade alla moderna 800or för något år sen, skilde på några få kusar och ingen var över 150 hästar. Låter rätt troligt i mina öron. Några 160 kusar är det inte i någon nu producerad tvåtaktare!
 

JackLynx

Välkänd medlem
11 mar 2013
252
0
16
Lövånger
Men snälla Hiller, sätt dig ner och läs igenom lite trådar här, och trådar från usa, så får du se hur det ligg till. Det är ju jättebra att din håll, kul, kör som fan. Jag har även läst om andra som kör hårt å remmen håll i 150 mil. Toppen! Men det är ju riktigt välkänt att BRP:s 800 dras med stora remproblem. Och det kan definitivt anses som stora problem om uppemot 10-15%, eller vad det nu kan ligga på, förbrukar 4 remmar på 100 mil. Det är ju riktigt många här som skriver om sina problem.
Sen är det precis som du säg, alla märken har problem. Arctics chassin går av som tändstickor, Polaris 800 rasar stup i ett, och BRP käkar rem. Vad jag menar med att ge FAN i å köpa nån ny BRP, grundar sig i min åsikt, att om en tillverkare struntar i att verkligen, och då menar jag i stil med garantibyte av kolvar på ALLA av dom första årens 800:eek:r, då förtjänar man inte att få fortsatt förtroende.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
håller helt och håller med dig jacKLynx

det är helt åt helvette att dom åtgärdade sina motorer gratis.dom förtjänar absolut inget förtroende.


allvarligt talat så tycket jag det var starkt gjort av brp att ta på sig e-tec kolvbytena. inte ofta man ser sånt på lekfordon nu för tiden..
 

bernersjo

Välkänd medlem
7 apr 2012
107
2
18
Göteborg
Sen är det precis som du säg, alla märken har problem. Arctics chassin går av som tändstickor, Polaris 800 rasar stup i ett, och BRP käkar rem. Vad jag menar med att ge FAN i å köpa nån ny BRP, grundar sig i min åsikt, att om en tillverkare struntar i att verkligen, och då menar jag i stil med garantibyte av kolvar på ALLA av dom första årens 800:eek:r, då förtjänar man inte att få fortsatt förtroende.
Om Arctics chassien knäcks, Polaris rasar och BRP käkar rem så köper jag hellre en extra rem eller två.. Vad är alternativet? Stå utan? ...eller köpa Yamaha? :p

Skämt å sido, tror man får komma ihåg att dom som skriver på forum är dom som har en problem. Är säkerligen en stor hög med folk som är ute och kör utan några större problem, däribland Hiller och jag själv. Sen är det självklart trist för er som har problem!


Tillbaka till topic, var det någon mer än jag som inte blev jätteimponerad utav 2016 lineup? Den röda FR:en var ju, faktiskt ganska ful.. Men man kanske vänjer sig! Summit T3 154" tror jag dock kommer bli grym! :)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jag tyckte den va snygg i rött.-14/-15 var inte mycket att hänga i granen.den här ser fräsch ut:)

i övrigt är man ju besviken som vanligt över lineupen. tycker man borde släpppa nå häpnadsväckande igen.som -03 och -08
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Tycker ändå att Freeriden är lite småsnygg :)
T3 154" kommer säkert bli en storsäljare. Det har varit ett stort samtalsämne om att man skulle vilja ha en 154" med den utrustningen och tydligen blev våra böner hörda.

Men det känns som att det är många som kommer att köpa summit SP´s framöver, vad tror ni?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.628
100
63
Örnsköldsvik
Hiller: Tycker FR är skitsnygg jag. =)
Angående SP så är väl frågan vad som tas in i svedala? BRP brukar väl inte ta in så mkt olika modeller som är typ samma?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Undrar när Skidoo inser fakta och börjar göra sina maskiner smalare över fotsteg och sidokåpor...?
Går inte att skråa i riktigt brant terräng med en XM utan att den hänger upp sig på kåpor och fotsteg...
Nu kommer jag få många mothugg, men kom igen och bevisa motsatsen!

Polaris har en stor fördel här, och nya Axysen tror jag ska vara ännu smalare nertill på kåporna.
 
Last edited:

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Undrar när Skidoo inser faka och börjar göra sina maskiner smalare över fotsteg och sidokåpor...?
Går inte att skråa i riktigt brant terräng med en XM utan att den hänger upp sig på kåpor och fotsteg...
Nu kommer jag få många mothugg, men kom igen och bevisa motsatsen!

Polaris har en stor fördel här, och nya Axysen tror jag ska vara ännu smalare nertill på kåporna.
Arcticen är ju ännu bredare.. eller i vart fall upplever jag den galet bred.. Med min summit upplever jag inga direkta problem men polarisen är ju helt klart "smidigast" i det hänseendet..
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Funkar för Carl Kuster och Bret Rasmussen...
Ja, och Polarisen funkar för Burandt...

Kika på Rasmussens maskin.
Den har Skinz fosteg som är 1" smalare framme i fotholken...
Varför???

Skidoon funkar bra i lagom brant terräng, det är först när det blir riktigt brant man får problem...

Har som sagt kört XM och insett denna nackdel, bytt till Rmk och samma fenomen uppstår inte på den.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.878
112
63
Skellefteå
Summit och Freeride modellerna är väl inte riktigt anpassade för våra extrema fjäll och branter antar jag. Kanske åtgärdas MY17.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Summiten ska väl ändå vara en direkt utmanare mot RMK.

Summiten är riktigt bra, håller den som nummer 2 bland mountainmaskiner (ifall inte Ac gjort underverk med sina till i år)
Men den har en liten bit fram till RMK:n