Vad har hänt med min Ski-Doo mach 1 1992? (skuren?)

Milogirl

Medlem
20 jan 2015
14
0
1
Gävle
Hej!
Var ikväll ute och åkte en tur på min Ski-Doo mach 1 1992 med rotax 536 motor.

Några meter ifrån min gård så ylade den till och tvärdog.
Tänder men vill inte starta.
Tog av remmen och bogserade hem den.
Väl inne i garaget så började jag felsökning.
När jag vrider på utgående axel från motorn så uppstår ett konstigt ljud. Låter som om något kuggar över.

Har lyft av toppen samt lossat variator från utgående axel.
Om jag sätter fingrarna på kolvarna kan jag känna hur dom "hackar" till i takt med ljudet när jag vrider på axeln.

Jag har filmat oljudet. Men kan inte lägga upp det via mobilen verkar det som. Lägger upp sen när jag har tillgång till dator.

Någon som kanske kan ha någon idé utifrån min beskrivning?
Tacksam för svar.
MVH

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag är ganska säker på att mässingdrevet på slidmatningsaxeln gått sönder. Snurrar slidskivan i insuget?

Antagligen inte.

Milogirl

Medlem
20 jan 2015
14
0
1
Gävle
Tack för svar!
Skivan snurrar ej framåt. Dock bakåt när jag drar motorn baklänges. Är det då drevet som gått sönder?
Hittade massa metallskrot i insuget nu. Cylindrarna har dock klarat sig.
Hur pass "allvarligt"/"dyrt" är mitt problem?
Är det "bara" att byta drevet? Eller har jag mer framför mig?
Mvh

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Dela blocket, ta ut vevaxeln och kolla igenom alla vevlager. Är dom ok så är det värt att köpa ett nytt drev. Behöver du byta några vevlager så sticker kostnaderna så mycket att det knappt är värt att repa...

Skitsvårt att hitta mässingdrevet, har utgått. Brukar dock finnas på ebay.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ofta har nån skruv, kvist eller liknande åkt in i luftburk /insug, och fastnar i slidskivan. Då brukar det bli ett jack i skivan.

Annars kan mycket mil äta upp mässingdrevet. Eller dåliga vevlager kan äta upp drevet. Eller fimpad oljetank och oljepump utan att se till att ha smörjning till slidaxeln...

Finns många möjligheter...

Milogirl

Medlem
20 jan 2015
14
0
1
Gävle
Drevet är helt. Dock hackar drevet till 1 gång när jag vrider runt motorn när det där oljudet uppkommer.
Möttes även av detta:
http://i59.tinypic.com/2l6fcy.jpg

Värt att nämna. Metallskrotet i insuget var delen som saknas i skivan och där låg även en bricka? :S

Som synes ett duktigt jack i skivan :(

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jaha, det var en bricka, inte en skruv /kvist...

Nej, drevet är inte helt. Omöjligt.
?

Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Bra att veta: svänghjulet och tändplattan måste bort då du ska dela motorn, så du behöver en avdragare till svänghjulet!

Milogirl

Medlem
20 jan 2015
14
0
1
Gävle
Okej på så vis.
Då fortsätter jag att ta isär imorgon och kikar hur det ser ut.
Tack för "bra att veta" jag har ett antal olika avdragare liggandes, jag hoppas någon av dom passar.
Tack för ditt tålamod
P.s har aldrig skruvat med skoter motorer förr. Är bilmek.

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
För mig så flög spånet ner under vevaxeln och de tog tvär stop på full gas. Fick spricka i blocket och ena cylindern såg inte så snygg ut. så jag köpte en 670 motor och stoppa ner istället, blev billigast för mig.