Köpråd begagnad familjeskoter till fiske och ta sig till stuga.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Var det inte PowerTeken där veven var "skev" från fabrik?
Isåfall har jag kört nästan 10 år med skev vev, utan ras...
Konstigt...

Nu får ni väl ta och ge er med internetmyter...
Tror ni ärligt att motortillverkare skulle tillverka motorer med vevar som är krokiga från fabrik?

Att dom sen kanske är veka och vrider sig lätt är en annan femma.
 

utbys

Medlem
30 okt 2015
47
0
6
Svedala
Var det inte PowerTeken där veven var "skev" från fabrik?
Jaja, alla tillverkare gör blunders, blir lätt så då det är sån liten marknad att man inte kan lägga hur mkt som helst på att kolla att sakerna håller. (Än om vissa saker är riktigt jävla klantigt/dåligt av dom)

Till TS: Köp gubbens skoter! Lät som en bra affär. =)
Känner du dig lurad vet du ju vart han bor också. ;)
Hehe tror farsan blev nervös att jag köper en nyare skoter än han och då måste ju han också byta, sist jag körde den så har jag för mig att jag satt jäkligt bredbent (som att sitta på en häst) och att det var ansträngande då jag inte är så vig. Men ska helt klart köpa den om den känns bra, fast det känns som att snön är långt borta... Antar att marknaden tätnar när snön kommer, så det finns fler maskiner att köpa om det skulle bli så.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Isåfall har jag kört nästan 10 år med skev vev, utan ras...
Konstigt...

Nu får ni väl ta och ge er med internetmyter...
Tror ni ärligt att motortillverkare skulle tillverka motorer med vevar som är krokiga från fabrik?

Att dom sen kanske är veka och vrider sig lätt är en annan femma.
Nä, det vet väl alla att det är skit?
;)
Måste tyvärr medge att jag inte läste tillräckligt bra i monnos inlägg angående skeva vevpartier.
Det enda problemet med den motorn är väl i grund och botten att man måste veta vad man köper, och att packboxarna behöver service eller iallafall kontroll med ett par hundra mils intervaller.
Egentligen inget problem som är mer graverade än Polaris kolvproblem, men det handlar som sagt om att man ska vara medveten om det.
(Kanske det räcker med att sammanfatta hela resonemanget med att en 2-t 800 rent generellt är spännande att äga oavsett märke?)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
99
63
Örnsköldsvik
Isåfall har jag kört nästan 10 år med skev vev, utan ras...
Konstigt...

Nu får ni väl ta och ge er med internetmyter...
Tror ni ärligt att motortillverkare skulle tillverka motorer med vevar som är krokiga från fabrik?

Att dom sen kanske är veka och vrider sig lätt är en annan femma.
Internetmyt och internetmyt, att dom hade en batch med vevpartier som var sämre är väl allmänt känt? Som du kanske ser skrev jag ett frågetecken, alltså att jag var osäker. Och som du säger var dom väl kanske inte skev från fabrik, men det var ju någon problem vev BRP hade iaf? Någon tidig R motor eller hur fan det var?

Konstigt att det ofta är BRPs problem som är att klassa som internetmyter.... ;)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
99
63
Örnsköldsvik
Hehe tror farsan blev nervös att jag köper en nyare skoter än han och då måste ju han också byta, sist jag körde den så har jag för mig att jag satt jäkligt bredbent (som att sitta på en häst) och att det var ansträngande då jag inte är så vig. Men ska helt klart köpa den om den känns bra, fast det känns som att snön är långt borta... Antar att marknaden tätnar när snön kommer, så det finns fler maskiner att köpa om det skulle bli så.
Jo men helt klart kan en bredbandare kännas som att man sitter lite brett isär med benen. Men då går ju t.ex. ST600 m.fl. bort också. Bara så du vet. Fast dynorna kanske är bättre utformade på dom iofs, du får provsitta. =)

Sen kanske du borde över upp rörligheten lite. ;)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
men det var ju någon problem vev BRP hade iaf? Någon tidig R motor eller hur fan det var?
800R som kom 2007 och då enbart satt i Summit XRS hade för trånga lagerlägen så en del motorer skar på veven.
Den var inte krokig.
När 800R kom i övriga modeller 2008 så var felet åtgärdat.
 

utbys

Medlem
30 okt 2015
47
0
6
Svedala
Tacksam för responsen i min tråd, mycket nyttig info att ta till sig.

Vad är det ungefär för försäkringskostnader på 550, 600, 700 osv för en medelålders person på en touringmaskin?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
För en 30-40K skoter hade jag personligen kört med endast trafikförsäkring.
Kostnaden för en sådan borde ligga mellan 700-1500kr/år beroende på motoreffekt.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Tacksam för responsen i min tråd, mycket nyttig info att ta till sig.

Vad är det ungefär för försäkringskostnader på 550, 600, 700 osv för en medelålders person på en touringmaskin?
600 Grand Touring betalar jag ca 1100/helår för helförsäkring hos SVEDEA. (Inkl.10% "skoterklubbsrabatt).
 

utbys

Medlem
30 okt 2015
47
0
6
Svedala
Happ dragit ut på tiden farsan uppdaterar sig och byter skoter så jag får köpa av honom hans 2001 bearcat WT 550 med en mätarställning på 150mil. jag vet hur lite den gått och var den gått och den har mer eller mindre gått leder till fjällsjöar och som mest dragit en pulka med en familj på vid nåt fisketillfälle och är nyservad. får ge 27500kr med kapell. Angående försäkring så är frågan vad man väljer
hel: 1433kr
halv 1051kr
trafik: 781kr

trafik känns för snålt och på helförsäkring så skiljer det drygt 400kr/år mellan halv och med tanke på vad som kan hända under frakt/turer så är det väl likabra att ta det även om självrisken är 5000kr.

Ångrar jag köpet så borde man ju iaf få tillbaka pengarna på den men som sagt den är i nyskick.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Självklara valet är väl helförsäkring. Är olyckan/oturen framme så du kraschar så löser ju försäkringsbolaget in maskinen och du har iaf ca 20 000 efter sj.riskavdrag att handla skoter för, alt. lägga handpenning på nyare.

Märk dock väl att maskinskada inte ingår pp så gammal skoter.