Kostnad service renegade 800r -08

Snusleif

Medlem
15 feb 2016
30
0
1
Lycksele
Tjena, jag har en renegade 800r -08 som jag skulle behövt byta kolvar på samt serva alla dämpare. Vad kan kostnaden på en sådan service kosta om man lämnar in den till en verkstad?

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Runt 20 000:- vardera har två bekanta fått slanta upp för motsvarande jobb på Rotax 800.
En Summit 800 -01 (600 mil) och en Summit 800 -08 (450 mil).
Ingen av dem hade rasat men blev vevaxeljobb etc. på bägge... Du kan ju slippa det om du har tur.

Ingen dämparrenovering på dessa då.

Sen kan de ju skilja mellan olika firmor så svårt att säga som du nog förstår.

Snusleif

Medlem
15 feb 2016
30
0
1
Lycksele
Runt 20 000:- vardera har två bekanta fått slanta upp för motsvarande jobb på Rotax 800.
En Summit 800 -01 (600 mil) och en Summit 800 -08 (450 mil).
Ingen av dem hade rasat men blev vevaxeljobb etc. på bägge... Du kan ju slippa det om du har tur.

Ingen dämparrenovering på dessa då.

Sen kan de ju skilja mellan olika firmor så svårt att säga som du nog förstår.
ofan, lät saftigt det:/

molleresa

Aktiv medlem
28 feb 2015
68
0
6
Arvidsjaur
Om det finns en lokal gymnasieskola med fordonsprogrammet, fråga ifall dom tar in arbetsprojekt. Annars gör du jobbet själv, i alla fall kolvbytet. Det är läskigt när man inte är helt 100 på hur man ska göra, jag vet, men ta hjälp av någon kunnig i din närhet, alternativt ta hjälp av oss på forumet!

Snusleif

Medlem
15 feb 2016
30
0
1
Lycksele
Om det finns en lokal gymnasieskola med fordonsprogrammet, fråga ifall dom tar in arbetsprojekt. Annars gör du jobbet själv, i alla fall kolvbytet. Det är läskigt när man inte är helt 100 på hur man ska göra, jag vet, men ta hjälp av någon kunnig i din närhet, alternativt ta hjälp av oss på forumet!
Bra tips!

Har kollat lite och verkar inte allt för komplicerat eller dyrt att byta kolvar själv (Y)
Skotern har dock gått över 600 mil och man bör väl se över vevaxeln då, så känns som jag bör göra det då jag ändå tar isär motorn. Men det verkade ju betydligt mer komplicerat än att bara byta kolvar :(

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Har du bara monterat isär allt så lämna in vevaxel enbart för kontroll och ev. lagerbyte, den ska pressas och balanseras har jag för mig. Inget dom flesta gör hemma i garaget. Det jobbet borde gå på max några tusenlappar.

Du spar ju massor på att skruva det mesta själv!
Är du bara normalhändig så byter du kolvar själv.

Generalsnus

Välkänd medlem
23 feb 2010
118
2
18
Valbo
vart bor du?
Jag renoverade en rotax 800 R 09 f ör 2 månaders sedan totalt fick killen lägga ut 15000:- men då byttes vevaxeln ut.