Byte av kedjehusolja enl konstens alla regler

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Redline är inte alls samma oljor som OK osv... kör med Redline i växellådan i bilar och hojar (med separat växellåda) sedan många år - skillnaden är enorm.

Men när det gäller kedjehuset så behövs ingen specialolja, viktigare är som JAAG skriver att byta ofta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Bäst är att ha en olja som bra klistrar sig fast mellan drev och kedja.
En "billig" motorolja skvätter mest bara.
Och kedjehuset är inte utformat som t ex för en kamkedja på en bil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Nja, inte skulle jag hälla i vanlig motorolja i mitt kedjehus. Någon sorts hypoidolja ska det ju ändå vara!
Det går också bra , men varför skulle inte motorolja duga?

Om man ponerar att kedjan skulle rotera med ett varv i timman så skulle jag nog föredra något väldigt tjockt, men nu är det ju meningen att det ska finnas ett oljebad i botten som väter kedjan när den passerar.

Som jag sa tidigare, det är jävligt många kedjehus, på tävlingsmaskiner, som gått med ATF-olja och det har funkat ypperligt.

Bäst är att ha en olja som bra klistrar sig fast mellan drev och kedja.
En "billig" motorolja skvätter mest bara.
Och kedjehuset är inte utformat som t ex för en kamkedja på en bil.
Jag garanterar att motoroljan har fullt tillräcklig vidhäftning för att följa med runt. Har du försökt torka en kedja ren från olja någon gång? Man blir blöt om fingrarna när man hanterar kedjor som legat undanstoppade i flera år trots att man torkade av dom när man la bort dom..... . Och med billig menar jag inte dålig, vanlig hederlig motorolja från känt fabrikat för 25-30kr litern, (för betalar man mer köper man på fel ställe)

.....och skvätta runt är PRECIS vad oljan i kedjehuset SKA göra =)

Jajja, har jag inte lyckats övertyga er nu så lär jag aldrig klara det. Fyll i vad ni vill, blir ni lyckligare av att elda upp pengar i onödan så tur för er =)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.214
1.047
113
Stora Blåsjön
Det går också bra , men varför skulle inte motorolja duga?

Om man ponerar att kedjan skulle rotera med ett varv i timman så skulle jag nog föredra något väldigt tjockt, men nu är det ju meningen att det ska finnas ett oljebad i botten som väter kedjan när den passerar.

Som jag sa tidigare, det är jävligt många kedjehus, på tävlingsmaskiner, som gått med ATF-olja och det har funkat ypperligt.



Jag garanterar att motoroljan har fullt tillräcklig vidhäftning för att följa med runt. Har du försökt torka en kedja ren från olja någon gång? Man blir blöt om fingrarna när man hanterar kedjor som legat undanstoppade i flera år trots att man torkade av dom när man la bort dom..... . Och med billig menar jag inte dålig, vanlig hederlig motorolja från känt fabrikat för 25-30kr litern, (för betalar man mer köper man på fel ställe)

.....och skvätta runt är PRECIS vad oljan i kedjehuset SKA göra =)

Jajja, har jag inte lyckats övertyga er nu så lär jag aldrig klara det. Fyll i vad ni vill, blir ni lyckligare av att elda upp pengar i onödan så tur för er =)
Jag håller med dig :)
Många som häller i onödigt dyra oljor i sina enkla kedjehus.
Kör själv med det jag hittar för tillfället, blir mest vanlig motorolja som jag använder till bilen. Duger den till en kamkedja i en bil så funkar den lika bra i skoterns kedjehus, som det är skrivet tidigare så är det bättre att byta ofta och köra med "olja".
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Du jämför krafterna i en kamkedja och i en kraftöverföring på en skoter? Vill man ha lite livslängd på grejorna använder man iaf rätt typ av olja.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.214
1.047
113
Stora Blåsjön
Du jämför krafterna i en kamkedja och i en kraftöverföring på en skoter? Vill man ha lite livslängd på grejorna använder man iaf rätt typ av olja.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är nog inte så stor skillnad på krafterna per länk, då skoterkedjan har massa fler länkar i bredd än kamkedjan. Sen lång livslängd får man när man byter oljan ofta då det som sliter kedja och drev är skrot från kedja, drev och ren töjning av kedjan. Många transmisioner delar olja med motorn på många hojar så är det helt fel olja där också?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Du jämför krafterna i en kamkedja och i en kraftöverföring på en skoter? Vill man ha lite livslängd på grejorna använder man iaf rätt typ av olja.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tycker helt klart att man kan göra den jämförelsen. Två kedjor som är dimensionerade efter tänkt ändamål, båda ligger i oljebad och man räknar med att de håller fordonets livslängd.

Jag rätar in mig i ledet för dom som använder det som finns till hands, dock oftast OK 75w90 som duger i drivväxlar för truckar som väger 15 ton utan last - då duger det gott till den stackars kedjan.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Visst jag köper att byter man ofta ,så funkar det "typ" med annan olja.
Men utan att ha gjort någon vetenskaplig utredning, så tror jag ändå att kedja, drev och packningar (som också spelar in) mår bättre av t ex redline chaincase (om det är den ni tycker är dyr) än med en motorolja.
Däremot kanske det märks först efter några 100 mil.
(Vill bara påpeka att jag inte jobbar för red line).




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Visst jag köper att byter man ofta ,så funkar det "typ" med annan olja.
Men utan att ha gjort någon vetenskaplig utredning, så tror jag ändå att kedja, drev och packningar (som också spelar in) mår bättre av t ex redline chaincase (om det är den ni tycker är dyr) än med en motorolja.
Däremot kanske det märks först efter några 100 mil.
(Vill bara påpeka att jag inte jobbar för red line).
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag skrev att jag inte skulle lägga mej i det här mera, men tydligen kunde jag inte låta bli =)

Nej det "funkar inte typ med vad som helst om man byter ofta"

Byter du inte ofta funkar inget, världens dyraste specialsuperduperkedjehusolja är sämre efter 150 mil än spilloljan från en bensinmotor, (mer järnfilspån, vatten etc)!
Det är där poängen, eller ägget ur katta som farsan skulle sagt, ligger. Det är skiten som dödar och den kommer dit oavsett vad du häller i, och efter 100-150 mil så ÄR oljan skitig och vad än, som är rent, du häller dit är det bättre än vad som var där innan.

Nu ska jag göra ett nytt försök att sluta skriva här =)
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Jag tror inte du kan sluta, he he :).
Jag ska själv göra mitt sista inlägg i denna tråd.
Jag tänker lite logiskt så här.
Dom flesta har säkert smöret kedjan på moppen med motorolja. Efter ha kört en liten bit så har fälgen varit alldeles oljig.
Så jag tänker så här.
Av farten och kraften sin det blir av kedjan, kommer oljan vilja tryckas ut mot väggarna på kedjehuset.
Därför kommer det övre drevet få betydligt högre slitage pga motoroljan inte orkar hålla sig kvar på samma sätt som en "klisterolja".
Så tänker jag iallafall :).
Peace out!



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Men för 3dje gången. Om man nu bums vill köra med en olja som är gjord för ändamålet enligt texten på framsidan av flaskan. Varför verkar ni hellre vilja köpa BRP eller Redline för 500kr litern istället för Polaris olja för 190kr Litern? Yamaha och A-C har säkert en billigare olja dom också.

Klart man kan gå lite overkill om man är sådan, med en olja som ska vara specialgjord för kedjehus när det bara är kedja och drev. Men att hålla på köpa BRPs olja är inte bara overkill. Det är korkat.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Låt var och en bli salig på sin tro, en god nattsömn kan absolut vara värt några extra hundringar.

Själv har jag sådan tur att jag sover gott trots att jag använder en billig motor eller transmissionsolja. Dock håller jag mig till helsyntet (tex 5w-30 eller 75w-90, som är typ samma) eftersom det känns bra att oljan är i hyfsat flytande form om jag skulle få för mig att åka när det är -25.