Håller på att kolla lite på en skoter till min sambo. Hon är nybörjare på snöskoter och kör väldigt, väldigt långsamt och vill inte köra i lössnö om det går att undvika. Vätskekylda tvåtaktare går varma när hon kör (hon har kört en Lynx Xtrim 800 fram tills nu), så jag skulle vilja hitta något som inte överhettar vid långsam körning på hårda spår. Fläktkylda tvåtaktare finns givetvis och Polaris Voyageur 550 är ett alternativ där (en fördel om det är en lite längre maskin, så att hon inte kör fast om hon måste vända i lössnön eller något). Men jag började fundera på fyrtaktare och hur de egentligen klarar sig mot överhettning...
Hur är egentligen BRP:s 600/900 ACE under förhållanden som jag beskrivit ovan? Eller Arctic Cats/Polaris/Yamahas ev. motsvarigheter av motorsvagare fyrtaktare? Samt skiljer det mellan modellar så att t.ex. de mer arbetsbetonade BRP-maskinerna har extra fläktar etc. när de är utrustade med t.ex. 600 ACE men att t.ex. Renegade eller Xtrim inte har det? Någon som är inläst eller har erfarenhet av fyrtaktare och kylning?
Hur är egentligen BRP:s 600/900 ACE under förhållanden som jag beskrivit ovan? Eller Arctic Cats/Polaris/Yamahas ev. motsvarigheter av motorsvagare fyrtaktare? Samt skiljer det mellan modellar så att t.ex. de mer arbetsbetonade BRP-maskinerna har extra fläktar etc. när de är utrustade med t.ex. 600 ACE men att t.ex. Renegade eller Xtrim inte har det? Någon som är inläst eller har erfarenhet av fyrtaktare och kylning?