Grymt lim för mattlagning.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Min erfarenhet av dessa mattor är dålig, för många kammar borta efter en säsong för att det ska vara värt den lilla prisskillnad mot camso.
Ok men jag läste nu på Usa forum och där påstår flera åkare att de håller bra. Har du erfarenhet av fler än en matta eller kompisar som kört dem? De enda de klagade på va första m67 som tillverkades att de va lite för mjuka i kammarna, men de åtgärdades snabbt.
Men Camso är som du säger bara några procent dyrare så de låter säkrast.
Ang motståndet du rek, måste de vara för 12v eller funkar de med vilket voltantal som helst?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Törs man slaka mattorna tills man hör överkuggning och bara precis spänna såpass att de inte kuggar? Jag hade mattan väldigt slak på denna provtur ,men de va så halt att den inte kuggade vad jag hörde ivf. Om mattan är väldigt slak kan väl nosen på skenorna riskera åka in i ett fönster, eller är de ingen fara på dem, eller kuggar de före såattsäga?
Jag kör mattorna så slak som möjligt utan överkugg, men då man åker enbart i lössnö tort eller blött så slutar det med rätt spänd matta för att inte det ska kugga, finns inge värre än en kuggande matta när man kör genom en bäck.
Kör man med orginaldrivhjul så kan man inte spetsa matta med dessa, det är fördelen med orginaldrivhjulen för de går omlott skenorna.
På axys så kör jag bara nosliphjul i storleken 8 kugg, 7kugg original på axys, men då måste man ha antistabbaxel.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Jag kör mattorna så slak som möjligt utan överkugg, men då man åker enbart i lössnö tort eller blött så slutar det med rätt spänd matta för att inte det ska kugga, finns inge värre än en kuggande matta när man kör genom en bäck.
Kör man med orginaldrivhjul så kan man inte spetsa matta med dessa, det är fördelen med orginaldrivhjulen för de går omlott skenorna.
På axys så kör jag bara nosliphjul i storleken 8 kugg, 7kugg original på axys, men då måste man ha antistabbaxel.
Ok bra info.
Funkar ett sådant motstånd länk?
Och vad händer med mappningen blir den fetare i hela registret?

 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Ok men jag läste nu på Usa forum och där påstår flera åkare att de håller bra. Har du erfarenhet av fler än en matta eller kompisar som kört dem? De enda de klagade på va första m67 som tillverkades att de va lite för mjuka i kammarna, men de åtgärdades snabbt.
Men Camso är som du säger bara några procent dyrare så de låter säkrast.
Ang motståndet du rek, måste de vara för 12v eller funkar de med vilket voltantal som helst?
Många som rekommenderar composit är sponsrade... så ta det med en nypa salt. Ungefär som när camoplast kom med finger för typ 15år sedan så var det det bästa man kunde ha den säsongen... sen försvann den mer eller mindre.

motståndet duger det med ett helt vanligt ettöres. Typ 0.25w 100ohm.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Ok bra info.
Funkar ett sådant motstånd länk?
Och vad händer med mappningen blir den fetare i hela registret?

Det enda som händer med mappningen är att man slipper att den fettar på med bränsle och mindre tändning när tempen går över 54 grader. I övrigt blir det ingen skillnad.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Ang 100ohms motstånd ,,kommer inte tempmätaren visa lägre temp? Och hur kommer insprutningen/tändning bete sig?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Ang 100ohms motstånd ,,kommer inte tempmätaren visa lägre temp? Och hur kommer insprutningen/tändning bete sig?
Ja tempmätaren i displayen kommer även den visa någon grader kallare. Vid normal drift trmp så kommer inte insprutningen påverkas.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Ja tempmätaren i displayen kommer även den visa någon grader kallare. Vid normal drift trmp så kommer inte insprutningen påverkas.
Ok de är bara någon enstaka grad mätaren visar för lite ,,vet du mer exakt hur mycket? Hur varm kan man köra motorn innan den tappar effekt med motstånd?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Är den här mattan bra? De står att den driver bra även på hårt underlag, men kammarna ser så smala och lite förstärkning att den inte borde va så styv att den drar bra på hårdare underlag? Funkar den mattan med original drivhjul?

Den mattan funkar med original drivhjul. Dock är det en mjuk lössnömatta, möjligt att den är något styvare än den du hade men marginellt. Monterade en sådan matta på tundan, därav jag har en ny 38 till salu... går att hitta helt nya eller nästan nya för 5-6000kr, då många bygger om till 146or.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Den mattan funkar med original drivhjul. Dock är det en mjuk lössnömatta, möjligt att den är något styvare än den du hade men marginellt. Monterade en sådan matta på tundan, därav jag har en ny 38 till salu... går att hitta helt nya eller nästan nya för 5-6000kr, då många bygger om till 146or.
Ja jag hittade en ny avmonterad m67 matta men den kostade 7500kr. Jag funderar på en sks matta jag fått tag på med bara 51mm kammar, för de skulle passa min ledkörning bättre, den ser enormt hållbar ut i kammarna. Här kommer de aldrig bli så mycket snö att jag har nytta av en m67.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Finns ingen sks mattta med 51mm och 155”. På sks 155 fanns antingen peak 57mm eller serie 6 66mm.
7500 för m67 är ju typ vad dom kostar ny prutat och klart...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Finns ingen sks mattta med 51mm och 155”. På sks 155 fanns antingen peak 57mm eller serie 6 66mm.
7500 för m67 är ju typ vad dom kostar ny prutat och klart...
Oj då måste jag dubbelkolla med mattsnubben om de verkligen är rätt matta.
Såhär ser den ut ivf vad är det för matta tro?
 

Attachments

Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Ja de kunde lika gärna va 57mm sa hen som säljer :) Jag hoppas de är hårda vers på kammarna, de finns tydligen två varianter, undra om polaris erbjöd bägge sorterna?
Vet faktisk inte vilken variant polaris har på sin peak matta.
Vilket som så är det riktigt bra bett i den mattan, kör själv med 64mm peak md på min death khaos 146” :).
Hade en sådan matta på en 155 turbo också och när jag gick ifrån original mattan så slog jag runt så många gånger första dagen att styrstången gick av :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Vet faktisk inte vilken variant polaris har på sin peak matta.
Vilket som så är det riktigt bra bett i den mattan, kör själv med 64mm peak md på min death khaos 146” :).
Hade en sådan matta på en 155 turbo också och när jag gick ifrån original mattan så slog jag runt så många gånger första dagen att styrstången gick av :)
Då hoppas jag de är en sån matta du hade för den lät ju stenkul :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Då hoppas jag de är en sån matta du hade för den lät ju stenkul :)
Det var inte en polaris matta, utan camso peak md 64mm. Men polaris mattan lär nog inte vara långt ifrån, i bett borde den vara typ lika. Dom blir lite mjukare efter några helger så dom blir lite snällare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Peakattan jag fick tag i va bra skick inga kammar borta och kammarna va så hård som jag hoppades på 👍
Trimfrågor,, jag funderar på om de är någon vinst att göra någon modd till luftintagen till luftburk på pro 800 13-15? Man ser lockade annonser där de säljs extra luftintag som lovar 2-3 hk. Ligger de någ sanning i det och finns de något man kan fixa själv?
Hur bra är Y-grenröret på dem, är de värt köpa ett eftermarknads mot org pipan, ja även med trimpipa är intressant.? Slp trimpipa ger bra effekt låter de som ,,finns de någon bättre?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
29111Nu sitter pe291122911329114

Nu har jag provkört noslip hjulen utan antistabhjul och efter ca 4 mils kärrande på dåliga leder och över stock och sten/diken så ser slitaget bra ut. Jag lackade nosskydden grå så man ser hur slitaget blir typ hur nära stabbning man varit. De ser inte alls farligt ut för stabbning på dessa mil men jag återkommer om de skulle hända 🆒
Satt dit en längre bakaxel också och två hjul till så nu ska mattstavarna hålla lika bra som värsta touringenskotern . Mont även 4 hjul på bakaxel till dotterns pro också men den har org drivhjul. Men man bör få 50% längre livslängd på mattstavarna med enbart 4 hjul i bakaxeln.
Bjuder även på en kvällsbild från helgen vid Lugnviks skoterstuga. Där är Min och dotterns pro rmk.
 
Last edited:
Reactions: monno och Vituraz