Grymt lim för mattlagning.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Är de någon som har två lösa framfjädrar som passar på org Walker edwans dämparna till en pro rmk ,de funkar med fjädrar från Assault eller ja vad som helst bara måtten stämmer även från andra märken på dämpare kan funka. Till min förvåning så är en av framfjädrarna till dotters pro tokslut eller utbytt. Jag måste spänna slutaste fjädern max och andra sidan ca 40mm mindre spänd för skotern ska va i våg på plant underlag. Själva dämparna har lika bra komp och retur. Någ måste ha bytt fjäder för jag har aldrig varit med om att en fjäder blivit så trött.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.374
166
63
Offerdal, Jämtland
Vad kom ni fram till angående mattlim...tänkte jag skulle försöka rädda lite kammar om det går då några har blivit splittade.

Det verkar som ni föreslog Teroson MS 939, Loctite 406 och casco superfix samt något Gorillalim. Fanns det något annat som skulle funka? I det här fallet är det bara själva kammarna på en summit g4 matta (3" kammar).
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Jag kan bara tala för Toroson ms939 men Casco superfix + är ju grymt också. Fördel casco är att de torkar fort. Spruta gärna på vatten efter du limmat klart då härdar de ännu fortare. Och kupevärmare i 24 tim är ännu bättre. Toroson kan ev va bättreän carsco så jag hade nog köpt Toroson. Obs casco superfix + är svårt att hitta i svart, de finns mest vit. Men Swedol har svart och till bra pris.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.374
166
63
Offerdal, Jämtland
Har googlat en hel del nu efter jag skrev inlägget och just splittade kammar verka Loctite 404 + deras primer 7070 vara bra för. Skulle tro 406 också är likvärdigt tillsammans med primer. Jag ska testa detta först.
Kan tänka mig att de andra funkar bra när det saknas material och liknande skador. Loctiten klarar ju inte av att bygga så mycket utan där måste allt gummi finnas kvar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Har googlat en hel del nu efter jag skrev inlägget och just splittade kammar verka Loctite 404 + deras primer 7070 vara bra för. Skulle tro 406 också är likvärdigt tillsammans med primer. Jag ska testa detta först.
Kan tänka mig att de andra funkar bra när det saknas material och liknande skador. Loctiten klarar ju inte av att bygga så mycket utan där måste allt gummi finnas kvar.
Helt rätt loctight limmet bränner ihop gummit. Jag har limmat rallydubb med det och när dubbarna lossnar kan man se fastlimmat gummi på dubbkroppen så de är bra skit.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.374
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag köpte Loctite 406 och testade och jag måste säga att det funkar över förväntan. Provade först på en kam och det högg fast ganska bra nästan direkt. Lät det härda över natten och den gick ju inte riva isär för hand så då limmade jag resten. Nu har jag kört 2 dagar (förvisso i en massa puder men man klipper ju någon stubbe eller träd då och då när man kör fast) men jag ser inga skador så det lär kunna rädda en hel del mattor om man kontinuerligt tittar över och limmar kammarna eftersom. Rekommenderas.

OBS!!! Min skoter hade stått några dagar i varmgarage så mattan var helt torr och ca 12-15 grader i garaget. Detta tror jag är viktigt. Skulle säkert bli ännu bättre vid 20-25 grader samt att det fick härda i några dagar innan man börja belasta limningen.
 
Reactions: malmhagen och dorro