Hej! När jag väl har bytt till nya stift efter den har gått dåligt, så går den ett bra tag. Den blir känslig när den har blivit kall och ska startas igen! Du tror inte att det kan ha blivit fukt i tändspolar alt kontakter som är inlindat bredvid variatorskyddet?
De är helt klart värt att dra isär alla kontakter du hittar och leta ärga. På Min Polaris pro rmk år 15 som bara hade gått 116tim så va de ärga på varannan kontakt speciellt på den stora kontakten till ecu boxen underligt nog. Den kontakten trodde jag va sista stället de skulle va ärga i för den är så tät och ecun sitter ovanför variatorena där de är varmt.
Att de är känsliga kall beror mycket på hur den körts innan man stannat den för gått. Ex om man startat den från kall och bara kört upp på släpvagn eller kort förflyttning i garage eller liknande.Hur lätt startar den efter fuillt varm motor och du stått stilla i 2-10 min? Går de bra att starta den utan lite gaspådrag?
Kan du lämna den på tomg hur länge som helst med fullt varm motor utan att du måste gasa till då o då?
De är ju helt klar känsliga på surning vid tomgångskörning och start från varm motor ,de är även äldre motorn jag har som också fanns ända till 15. Men nyare cleanfire motorn tycks va ännu besvärligare på det. Denm surningen tar död på stift väldigt lätt.
'Första man kollar om de dummar sig med surning på tomg är tps givaren. Man nollställer den väldigt noga för de är långt från säkert de står rätt från fabrik och de dummar sig om den står löjligt lite fel. Min pro15 stod på 0,738v och den ska stå på 0,7 volt med stängda spjäll och de räckte för att den skulle sura ner sig på tomg. Och den krävde alltid gas vid varmstart.
Om du inte redan kör NGK br9eya ihopknackade till 0,5mm gnistgap så prov det först.