Hur vet du att den snöskurit? Har de varit hål uppe vid insugsfiltren alt dålig passform mellan luftburk och snöfilter?Konstaterat att den har snöskurit, aluminiumrester som har bränt fast i loppet. Jag har försökt att hålla under 70+c
Aluminiumrester som kletat fast i cylindern blir de av alla orsaker till skärning. En snöskärning brukar ge skärning främst på insugssidan kolv/cylinder men de kan även ha skurit mot ublåssidan. Först skär den på insugssidan och då pressas kolven framåt i loppet och kan skära där också, men mest skada brukar va på insugssida. Men de är extremt svårt att avgöra om en skärning beror på snö eller brist på bränsle. Om de varit bränslebrist kan kolven ha spikmärken på kolvtaket och topplocket eller delvist smält kolvtak mot utblås sett + skuren runtom men mest på utblåssidan. Om du visar bilder på bägge cylindrarnas topplock och kolvtak kan vi nog fundera ut vad som hänt. Man ser nämligen på kolvarnas tak hur spolbilderna ser ut samma sak med topplocket och då kan man avgöra om de är bränslebrist. Om den skurit pga av oljebrist så måste man först utesluta snöskärning och soppabrist. Ex om Filtren är hela och de är rel tätt mellan luftburk och snöfilter kan man i stort sett utesluta snöskärning. Och om spolbilderna på topp och kolvar ser bra ut samt inge spikmärken eller smältning vid utblås så kan man utesluta soppabrist. Då återstår bara oljebrist.