Lynx boondocker 850 ds 3900 -20

Robeke

Ny medlem
2 jan 2025
3
1
1
53
Robeke
Hej

Köpte denna skoter i somras, ser fin ut och jag lämnade in den på service under hösten för att den skulle vara klar inför säsongen. Nu efter två mils åkning så har den gått varm.... kylarvätska sprutade ut....ställde den för nedkylning och fyllde på mer vätska. Körde 200m och den larmar och varnar igen utan att ljuddämparen blir varm.

Har nu lämnat in den på verkstad och de säger utan att ha rivit den att det troligen är en krökt vevaxel.

Vet inte om jag kommer få något på försäkringen,en oavsett säger firman att det kommer ta lååång tid att fixa.

Har läst på forumet att flera har problem med överhettning.

Några tankar kring problemen och om det går att fixa samt att man kan lita på maskinen?

Känns som säsongen är slut innan den ens har börjat 🙈

Mvh//R
 

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
235
44
28
Troligen vattenpumpen som är trasig, har du tur är det bara impellern, men kan även vara drevet som drivs av vevaxeln som gått sönder.
 
Reactions: mas

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.801
849
113
Kramfors
Vilka döskallar hur ska en krokig vev få motorn att koka de är ju bara vattenpumpen som lagt av.
Och så du vet är vevaxeln inte renoveringsbar de finns inga org eller eftermarkands vevstakar eller vevstakslager bara de yttre lagren. Och för att skrämas ännu mer så går de inte få tag på lös för de är sällan sånna här motorer går sönder så perfekt att evaxeln klarar sig och motorn säljs i delar. Och för att slrämmas ännu mer så kostar en ny vevaxel ca 30000 och då ingår de yttre lagren tror jag annar blir den ännu dyrare ,i fjol låg den på 27k utan yttre lager. Men de finns uppskölar av hela motorer på skrotar Tords som ex för runt 30-35k.
Med detr sagt lita inte på firman såvida inte de kan visa att vevtappen kastar mer än 16 hundradelar för de kan man köra med. Eller att de kan bevisa att kolvarna ligger offset dvs inte 90 grader från varandra, ena kolven sk ju va nere i vändläget och andra i topp så exakt som möjligt.
De här med ej renoveringsbar vevaxel är största nackdelen med brp 850 men de är biffigaste mest smarta smörjingen som någonsin gjorts på en tvåtaktare så den håller i regel motorn ut dvs långt över 1000 mil även om man spränger remmar. Brp 800 snurrorna va ökända för vevvridning vid remsprängning däremot.
brp första 850 17-18 ev bara 17 har jag för mig kan få vevhaveri tidigt i mil de händer någ med vevstakslagren men de tycks va rel ovanligt även om de kan hända på dem så köp inte en 17 motor ivf för säkerhets skull. brp gjorde om smörjningen av vevaxeln flera ggr år från år från 17-någ gång över 20 årsmodeller ev på nyare också men en 20 motor ska va driftsäker så jag skulle bli extremt förvånad om veven gått på den. Vist om har någ kört utan olja eller någ tjall med oljenipplar som lossnat skit i nipplar fel på oljepump mm då kan de såklart gå hädan.
Hursom byt firma innan veven/motorn byts för en andra bedömning.
Om du bott i närheten av kramfors skulle jag kunna bedömma om veven är kass i ett grisblink.
 
Reactions: Sneeuwscooter

Robeke

Ny medlem
2 jan 2025
3
1
1
53
Robeke
Vilka döskallar hur ska en krokig vev få motorn att koka de är ju bara vattenpumpen som lagt av.
Och så du vet är vevaxeln inte renoveringsbar de finns inga org eller eftermarkands vevstakar eller vevstakslager bara de yttre lagren. Och för att skrämas ännu mer så går de inte få tag på lös för de är sällan sånna här motorer går sönder så perfekt att evaxeln klarar sig och motorn säljs i delar. Och för att slrämmas ännu mer så kostar en ny vevaxel ca 30000 och då ingår de yttre lagren tror jag annar blir den ännu dyrare ,i fjol låg den på 27k utan yttre lager. Men de finns uppskölar av hela motorer på skrotar Tords som ex för runt 30-35k.
Med detr sagt lita inte på firman såvida inte de kan visa att vevtappen kastar mer än 16 hundradelar för de kan man köra med. Eller att de kan bevisa att kolvarna ligger offset dvs inte 90 grader från varandra, ena kolven sk ju va nere i vändläget och andra i topp så exakt som möjligt.
De här med ej renoveringsbar vevaxel är största nackdelen med brp 850 men de är biffigaste mest smarta smörjingen som någonsin gjorts på en tvåtaktare så den håller i regel motorn ut dvs långt över 1000 mil även om man spränger remmar. Brp 800 snurrorna va ökända för vevvridning vid remsprängning däremot.
brp första 850 17-18 ev bara 17 har jag för mig kan få vevhaveri tidigt i mil de händer någ med vevstakslagren men de tycks va rel ovanligt även om de kan hända på dem så köp inte en 17 motor ivf för säkerhets skull. brp gjorde om smörjningen av vevaxeln flera ggr år från år från 17-någ gång över 20 årsmodeller ev på nyare också men en 20 motor ska va driftsäker så jag skulle bli extremt förvånad om veven gått på den. Vist om har någ kört utan olja eller någ tjall med oljenipplar som lossnat skit i nipplar fel på oljepump mm då kan de såklart gå hädan.
Hursom byt firma innan veven/motorn byts för en andra bedömning.
Om du bott i närheten av kramfors skulle jag kunna bedömma om veven är kass i ett grisblink.
Tack för intressant input och lite mer ammunition och insikt i hur det kan och bör se ut och fungera 👍 den finns i Härjedalen just nu.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.801
849
113
Kramfors
Tack för intressant input och lite mer ammunition och insikt i hur det kan och bör se ut och fungera 👍 den finns i Härjedalen just nu.
Oj härjedalen va lite långt att åka o kolla på den. Om de är en 20 årsmodell har nog 5 års garantin gått ut från brp men kolla när den är köpt datum!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
Oj härjedalen va lite långt att åka o kolla på den. Om de är en 20 årsmodell har nog 5 års garantin gått ut från brp men kolla när den är köpt datum!
4 år är det på brp. Men den kan ju ändå vara under garanti beroende på när den är aktiverad.