Polaris RMK Assault -12

Divra55

Medlem
30 nov 2024
16
4
3
Härnösand
Nu har snön kommit i Härnösand men inte nå värst mycket men gick att prov köra
Mycket finare gång iväg med neddrevning
Och mycket rappare
Vi får se hur det blir med kylningen kanske för mycket kylning
Ska upp till åkersjön 6-10 jan så då får man se hur den beter i mer snö
Reste mycket i vintras men ville att man ska kunna köra rulle längre en längre sträcka med 155 och inte en 146 som alla andra
30842

Divra55

Medlem
30 nov 2024
16
4
3
Härnösand
3085830859Nu har jag provat och rackarns vad den går imot förut håller ifrån en bondocker utan problem upp för fjället
Och håller 52 grader på led utan läpp och rivare
Är tok nöjd med hur allt blev
Undra vad vad man ska göra nu då med skotern🤔

Finemang

Medlem
2 nov 2017
10
0
1
Mora
Funderar på att också dreva ner för att få min assault mer lekfull och resvänlig. Har du orginal mattan?

Divra55

Medlem
30 nov 2024
16
4
3
Härnösand
Tjena tänkte höra om det är nån som har en polaris pro rmk eller khoas bak fjäder i Västernorrland skulle behöva innan helgen😀

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
33
Lugnvik
Prova stryp stingern 2mm, funkar väldigt bra på dom 11-12 proride jag vet, klipp en plåtbit 14x1cm i 1mm gods och valsa så den passar inuti stingern sen punktar du fast den på några ställen. Ger betydligt rappare gassvar och 1-2g mer vikt om man åker mtx 👌

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.882
880
113
Kramfors
Om du stryper ner stingern 2mm som Hampan skriver så kan de tänkas du blir tvungen att köra i etanolläget för den kan mycket väl spika "det" i displayen och tvärstanna eller bara varna och gå dåligt men de kan duga att släcka spikningen med etanolläget. Rörstumpen du trular in i stingern svetsar du inte ihop till ett rör du har öppen skarv så du kan böja isär den så den går trögt in i stingern. Jag brukar bara borra ett hål från sida stingerrör och dra in en skruv eller poppnita då är de lätt att ta lös. Jag har inte provat detta på en standard maskin bara på min trimmade pro rmk 800 men den gillar inte strypning de spikar för lätt. De går inte att jämföra min vässade med en standard maskin, säger Hampan att de funkar så gör de det för han har stenkoll på Polaris. Nu vart jag sugen att prova det på jäntas pro rmk som nästan är org :)

Divra55

Medlem
30 nov 2024
16
4
3
Härnösand
Prova stryp stingern 2mm, funkar väldigt bra på dom 11-12 proride jag vet, klipp en plåtbit 14x1cm i 1mm gods och valsa så den passar inuti stingern sen punktar du fast den på några ställen. Ger betydligt rappare gassvar och 1-2g mer vikt om man åker mtx 👌
Får jag fråga vad stingern ör för nått

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.882
880
113
Kramfors
De är röret som sitter fast bak i avgaspipan. Du tar bara isär pipa och ljuddämpare och trular in 2mm mindre rör in i det röret mot pipa sett. Om varvtalet ökar över 8250 varv med den modden som ex till 8350v i farter över 100kmt så vikta på 1 gram extra i toppen vikter. Om du har ställbara vikter är de enkelt men har du standard så måste du svetsa på dem vikt. De är kanonbra om den övervarvar en hel del i start och vid omtag på gas i djup snö, ex slår upp i 8400-v som sedan dalar ner mot 8250-8300v med mattfart runt 90-140kmt. De är en sok lössnö variatorinställning för en standard motor. Strypningen gäller endast om du kör org pipa och jag har inte provat ut men Hampus säger att de funkar. Jag skulle dock hålla koll efter spikmärken och smälttendens vid utblås kolvar för börjar de bli grå som blästrad yta just vid utblås så ta ut strypningen! Kör full gas max 5-6 sek några repor och filma kolvarna med endoskopkamera. Därefter kan du köra längre fullpull och filma igen för att va säker på att de inte blir sok dödsaska vid utblås. Om den inte går bedrövligt mycket sämre i etanolläget så kör i de läget på 95 okt bränsle ivf men 98 okt är säkrare. När jag tunar in en tvåtaktare kör jag bara ca 3-5 fullgasrepor i 4-6 sek och filmar sedan eller kolvarna. Om de ser bra ut så kan jag strypa stingers eller dra på mer tändning alt minska bränsleblandningen och samma visa igen, filma kolvarna och då kollar man även spolbilder på kolvtaket men de måste man lära sig för de är inte lätt att förstå på insprutar skotermotor. Men smältmärken och blästrad yta ser även en halvblind hen :) När du är säker på att kolvarna ser bra ut för 6 sek full gas så kan du köra längre tid full mutter men äöven då måste man kolla kolvarna. 6 sek full gas blir ca 150meter på ett skoterspår men bara 50m i djup snö!! Klättrar man 150m full mutter i djup snö talar vi om 20 sek full gas och då gäller det att pipan får ut hettan. Ex i dragrace 150-200m kan man medvetet köra trång stinger utan att kolvarna smälter men kör man då 300m så kan de smälta. Därav så noga med filmning med längre o längre fullgastid tills man är säker på att motorn klarar längstra fullpullet man kan tänkas göra. Min Thundercat 1000 som ex har jag maxat ur allt för bara 150m hilldrag, kör jag full mutter 300m är de på gränsen att smälta kolvarna.

Last edited: