Jag konstaterar efter att tagit väck det yttre locket att den trearmade grunkan (kan inte benämning) sitter gängad på motoraxeln, saken innanför som skall vara rörlig (ska väl röra sig inåt ?) är stum som synden.
Hur mycket våld vågar jag använda för att rubba den ?
Skall jag gänga av hela paketet ?
I så fall, hur håller jag emot motorn?
Behöver jag ta ur motorn?
Jag har (vilket gud förbjuder) sprayat WD40 bara för att kunna rubba den rörliga skivan, det går om man småknackar med plastklubba inåt och även att få den utåt om man bänder med en träbit.
Men trögt går det så jag vill ha av hela rasket och putsa upp axeln så det löper lätt å fint.
Men om man ska gänga av korset måste man ju hålla i vevaxeln, när jag mekat med motorsågar har jag låst kolven med ett verktyg man gängar ner i tändstifthålet.
Är det nåt sånt tro ?
Sitter det någon bussning mellan den rörliga delen på variatorn och variatoraxeln som det är lämpligt att byta ut ?
Och ja, jag lovar att fetta av allt FETT med startgas innan jag återmonterar !
MVH ErikW
* Den trearmade grunkan kallas/heter :
korset
* Saken innanför som skall kunna vara rörlig kallas/heter :
Den yttre variator skivan , Det är den som skall kunna
glida efter den
tjocka axeln som är under/innanför variatorremmen
*Borde inte vara helt/totalt stum då du plockat bort variatorfjädern och locket... :hmmmm:
Plocka bort fjädern och alla 3 vikterna med tillhörande delar.
Skruva tillbaka locket med de 6 skruvarna så att variatorn är tom på grejer så att säga.
Det du nu gjort är att du har skapat en ytterliggare lagring ( tunna axeln )för variatorn att glida på vilket leder till mindre risk för brytning/byrålådeeffekt
Spruta sedan på ett
Teflon medel eller
PTFE medel på stora bussningen
OBS !!! Medlet du hittar skall/får inte vara olje baserat !!!
Oljan kan få fiberbussningen att jäsa/separera
Knacka med plastklubba med små lätta slag i närheten av centrum av locket sammtidigt som du snurrar på variatorn/motorn,
den rörliga skivan bör nu släppa så att du får den att röra på sig inåt....
Fortsätt nu som jag tidigare förklarat med att hitta stället/platsen där det nyper och gör sedan som jag tidigare beskivit.
* Om du inte får ovanstående att funka så skall du ta av variatorn ifrån motorn med en speciell variatoravdragare.
Det räcker oftast med att hålla i variatorn med händerna då du har en riktig avdragare.
Du skall
inte låsa motorn/vevaxeln med verktyg genom tändstifshålet !
risk för skador på kolv samt att vevslängarna vrider sig i förhållande till varann.
* Nej du skall inte ta ur motorn ur skotern.
* Om du i alla fall bestämmer dig för att gänga lös korset så skall detta göras i bänk med rätt verktyg !
Variatorn är tillverkad i Aluminum och tål inte att man inte använder rätt verktyg till den då den blir skev/stukad som inte är reparerbart !!
När du vrider isär korset ifrån den inre fasta axeln så håll reda på brickorna som sitter innanför korset samt även deras inbördes lägen = Mycket viktigt då de styr
två olika mått i variatorn.
Det sitter 2 olika bussningar i primärvariatorn.
Lilla bussningen sitter i locket och den stora bussningen sitter i den rörliga skivans centrum.
Bussningarna kan ha fått så mycket stryk att de måste bytas men då jag vet att din variator inte har gått nå många mil så tror jag inte att det behövs.
....få se nu, tror inte jag glömmt något nu.
Hoppas du blev lite klokare !
.