"Skoteråkare jagades med polishelikopter"

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
ok du e förlåten :D .mitt svar var riktat till alla som tror/anser att jag är ras hetsare :( juridiskt har jag ej utryckt mej på ett stötande sätt ,det var från början ställt som en fråga ;) för övrigt känner jag många samer som tycker på liknande sätt som jag och många av mina omdömmen i frågan kommer från dem själva :eek: :)
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Tja ska vid hård dra det så kan alla svenskar lyfta på röven och tränga ihop oss söder om dalälven då fjälen igentligen är okuperad mark från just samerna.

Att svenska staten har skyddat stor del av fjälen i förmån för samernas näring, är en upgörelse melan svenska staten och samerna för att sluta fred i striden om fjälen.
Så visst kan vi lägga rabarber på fjälen igen och strypa alla bidrag för samerna så ska ni få se på roliga stunder.

Samerna komer ta strid och ställa till ett helvete
Medans europa domstolen och FNs organ för mänskliga rätigheter komer fördöma svenska staten och förmodligen läga export sanktioner mot oss.

Sedan ska vi vara tacksamma över att samerna driver renarna i hjordar för skulle samerna läga ner så komer vi få en vild stam av ren
Då kan jag lova att det blir kaos och dom skador rådjuren får skit för nu komer blekna i jämförelse.

Sedan så kan jag säga att jag inte alls är så imponerad av samernas tänkande i väldigt många lägen och tro mig att jag många gånger ifråga satt deras sätt att tänka i många frågor.
Senast vär när Kalls sameby informera att det bara var o läga ner om det blev av med en vindkraftspark i fjälen runt kall
Jag har väldigt svårt att tro att renaran komer bli störda av vindkraftsverken då dom med glädje betar brevid E4:an.
Sedan finns det väll ingen inom ren näringen som glömt vad som hände med renarna efter Tjernobyl så kunde dom vara lite mer flexsibla och "svensken" vara mer förstånde så skulle det var mycket lätare o försvara "det norrländska levandet".

Det är statens mark och det är staten som bestämer över det... siter ni o hänger läpp så fort någon bonde säger att ni inte får köra över hans lägdor med ? för i så fall så kan jag förstå att jag får sura gliringar när jag är ute o åker med skotern.

Sedan så finns det alltid fjäl man får köra i och tro mig gräset är inte grönare på andra sidan och snön är inte mjukar eller bäter i dom statliga fjälen som i dom privatägda.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
lite kul det där .statliga företag ,mark äger ju vi alla svenskar men en liten klick politiker berätter vad som är bra för oss,å vi köper det :eek: vi borde kanske göra som fransmännen i sådana frågor när toppstyre o överförmyderi uppstår :cool:
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
lite kul det där .statliga företag ,mark äger ju vi alla svenskar men en liten klick politiker berätter vad som är bra för oss,å vi köper det :eek: vi borde kanske göra som fransmännen i sådana frågor när toppstyre o överförmyderi uppstår :cool:

mjo att argumentet att vi alla äger marken har du fult rätt i men tyvär så är vi en herrans massa år för sent o klaga på det om vi nu inte käner för att pissa på gravstenar.
Det är inte direkt dagens politiker som skrev avtalet och att bryta up det lär var lika lätt som att ändra en grundlag... så börjar ni looba nu så kan ni möjligen få se det som en verklighet på era sista dagar på ålderdomshemet.

Ska vi bräna regering så finns det mycket mer närligande och viktigare frågor o bräna dom för.
Som att dom gör sitt bästa att jaga bort ungdomarna från norland och inlandet så att vi alla kan bo i getona runt våra 3 stora städer.
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Sedan så kan jag säga att jag inte alls är så imponerad av samernas tänkande i väldigt många lägen och tro mig att jag många gånger ifråga satt deras sätt att tänka i många frågor.
Senast vär när Kalls sameby informera att det bara var o läga ner om det blev av med en vindkraftspark i fjälen runt kall
Jag har väldigt svårt att tro att renaran komer bli störda av vindkraftsverken då dom med glädje betar brevid E4:an.
Nu i veckan var det ett inslag på Nordnytt om anläggande av en vindkraftspark i Gällivare kommun. Ordföranden i Girjas sameby (som berörs) ställde sig positiv till etableringen då han ansåg att det är den energikälla som är bäst för miljön. Han hade även varit i Finland och tittat på en vindkraftspark i ett renbetesområde och sett att renarna betat runt kraftverken.

Det jag vill ha sagt med det här är att man ska undvika att generalisera folkgrupper. Visst det finns samer som är bakåtsträvare, gnäller och utnyttjar sin minoritetsställning för omvänd rasism - det är oftast dom som hörs också, eftersom man i detta land får mest uppmärksamhet när man lever om och är missnöjd (oavsett folkgrupp). Kolla bara på skoterhatarna vilket utrymme dom får i media. Dessutom så är man även bland skoterhatarna synnerligen duktiga på att generalisera - enligt dom så är ju varenda skoteråkare en vandal.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Nu i veckan var det ett inslag på Nordnytt om anläggande av en vindkraftspark i Gällivare kommun. Ordföranden i Girjas sameby (som berörs) ställde sig positiv till etableringen då han ansåg att det är den energikälla som är bäst för miljön. Han hade även varit i Finland och tittat på en vindkraftspark i ett renbetesområde och sett att renarna betat runt kraftverken.

Det jag vill ha sagt med det här är att man ska undvika att generalisera folkgrupper. Visst det finns samer som är bakåtsträvare, gnäller och utnyttjar sin minoritetsställning för omvänd rasism - det är oftast dom som hörs också, eftersom man i detta land får mest uppmärksamhet när man lever om och är missnöjd (oavsett folkgrupp). Kolla bara på skoterhatarna vilket utrymme dom får i media. Dessutom så är man även bland skoterhatarna synnerligen duktiga på att generalisera - enligt dom så är ju varenda skoteråkare en vandal.
Håller helt med dig GLS.
Dessutom så är det också skillnad på Samer och Renägare.
Renägarna är i en stor minoritet, men är den grupp som iregel hörs mest i rovdjursdebatten, och inte minst i pratet om begränsningar av Jakt, Fiske och skoterkörning i fjällen.