Hjälp vid fastkörning

Freddan Rev 800

Välkänd medlem
9 dec 2005
636
4
18
Skellefteå
www.partybandettba.se
Läste för ett par år sedan om ett handtag på gummisnodd som man fäste fram i skotern vid fastkörning. Tanken var att lagra kraften i gummisnodden och därför lättare komma lös.

Någon som provat eller ännu bättre vet var och om de går att få tag på ett exemplar.

Jag inser allt för väl att jag blottar mig för påhåpp av stilen "skippa att köra fast" "prova gasa" osv

Men jag bjuckar på det!

F

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Har tyvärr inget att inflika om just den specifika produkten du efterfrågar, men här är en "gubbvariant" av hjälpmedlet:
http://www.blocket.se/
Innovativt, javisst!
Praktiskt, njaa...

Senast redigerad av en moderator:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Hur hjälper en sån grej egentligen?
Är det bara känslan av att det går bättre då det blir en elastisk rörelse, samt att det kanske är något bättre handgrepp på den där än i skotern?
Att "ladda upp" fjädern genom att dra ut den och sedan hålla den statiskt så att fjädern får verka för att eftersträva sin ursprungslängd är ju jobbigare än att man rycker i maskinen och får med sig den på en gång.
Iofs så kan ju den momentana kraften vid ett ryck med denna vara lite lättare att handskas med än vid den inelastiska rörelse man får när man inte har något hjälpmedel mellan kroppen och maskinen.

Patrikbergman

Aktiv medlem
13 feb 2008
60
0
6
arvidsjaur
Jo, och så när man sliter i gummibandet så tvärsläpper den och så får man kroken mellan bena:p
Nej, men nog är det väl ändålättare och slita själv?

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Jag har en snobunje, exakt en sådan som var på bild här ovanför. Den fungerar otroligt bra, nästan som trolleri. Skotern bara flyger upp.
Det beror på att man med snobunjen kan stå ordentligt och luta sig bakåt och kraften laddas i snodden och hjälper till exakt i det ögonblick man ger gas på den fastkörda skotern.

Jag köpte min från USA för att testa, finns även längre varianter för att rycka upp totalt nedkörda skotrar eller till bogsering.

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Japp, snodden håller en hel hög med kilon i dragkraft. Plus att om den är lite längre så får skotern hjälp under en längre bit och man slipper dra en halvmeter åt gången

Edit: Lagrar runt 150 kg dragkraft

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Ibland, ett par gånger under varje århundradem hittar jänkarna på fina grejor..!
Kanske denna klassas in som en fin grej?
Fast jag föredrar ju främst att inte köra fast! =)

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Sparar på ryggen gör man säkert med en sån där, men man behöver ju oftast lyfta skotern och inte dra.
jag lyfter då aldrig, det är nOOb

det är ju bara att trampa lite under buk och fotsteg så att skotern inte hänger - sen gasar man utav helvete! om man är två så är det ju bara att trampa plus att dra i en skida...

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Har extra lång säkerhetslina.
Fäster den.
Hakar upp gasen något så mattan snurrar.
Kan stå fram vid skidan och dra.
När skotern lossnar och kör framåt rycker man linan.

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Hur går det då man är bara är en?:hmmmm:
Om man är en så får man vara lite mer noggrann med att få bort snön som skotern hänger på, dvs det under buken och det under fotstöden. När det är borta så får ju mattan grepp igen. Grejen när man är ensam är att man inte får ha för bråttom att köra loss, då blir det bara att göra om allt från början igen

turbo:
bra lösning! hade inte tänkt på det. hur hakar du gasen?

Johan001

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Jag hamnade en gång för länge sedan vid ett stup och blev tvungen att vända upp igen. Hade då en kort ET 340 så det gick inget vidare att köra tillbaka. Jag kilade då in en träpinne (kilformad) vid gasen så att jag kunde trycka ned den så att det precis började dra på remmen. Sedan gick jag fram mellan skidorna och gjorde som Turbomountain.

Ett annat sätt är att kroka i ett spännband i hålet i mattan och sedan fästa i ett träd framför. Då kan det inte gräva. Problemet är att hitta ett träd i närheten.

Qnage

Välkänd medlem
7 jan 2008
156
0
6
Luleå
man undrar ju varför det inte finns vinsch som på vissa ATV´s
skulle inte bara så bra på sportskotrar precis men på en stor touringmaskin hade de säkert varit till nytta, helst att dra lös andra skotrar.:eviltongue: