phazer till tjejen?

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Är den nya modellen av phazer ngt att ha
tänkte åt min flickvän.
Hon är kort (ca 150 något) väger väl ca 45kg, hon har en ovation nu men är sugen på en nyare phazer.
undrar hur den går i snön och efter leden, är den stötig av sig?
Stor skillnad på mountain o den korta efter leden?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Sv: phazer

Phazer = Tjejskoter.. ;)

Kompisen har en phazer FX '08. Hon är runt 155cm lång o väger väl kanske 50kg.
Hon trivs bra med skotern det jag fått höra iallafall..

Har själv lånat den ett antal gånger, tycker den är relativt tråkig pga original matta o variatorer...
Men i bortsett från det, så är det en skitrolig skoter kontra sin ringa effekt, är ju trots allt inget effekt monster.

El-backen är jätte skön samt riktig behaglig körställning. Även på '08 tycker jag shicmsningen (stavning ?!) av boggiedämparna är lite väl klen vid tuffare led körning.
Borde dock passa mycket bättre för henne som är några kilon lättare.
Släng på en 38mm matta och den funkar bra utanför led också..

Extremt billig i drift samt inte så saftig i inköp häller..

Hon ska helt klart ha en sådan skoter om hon gillar den!

//Rasmus

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden

Har inte hunnit testat ngn än, ska fara och göra det i luleå på heds. men hon tyckte dom såg bra ut, sen är det ju yamaha kvalite, till nästa år lär dom ju ha gått ned lite

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle

Har testat en med turbo och 38mm matta, fyfan vilken rolig skoter gick väldigt bra i snö också! Dock racklade den mycket och boggiedämparen var helkass. Samt läckte den olja vid minsta vältning..
Tror det racklade pga turbon, ändå var det mcx som hade monterat den.

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur

Jag har hört att mcx inte har fått turbon att fungera 100% felfritt på phazern så det kan väl vara därför den racklade.

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden

Är nog inte så aktuellt med turbo med tanke på det är åt tjejen.
kommer vi över 70 med henne ska jag vara nöjd:p

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur

Okey, men då tror jag verkligen phazer kan vara ett bra alternativ. Men en bättre matta är kanske att tänka på iaf.

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå

Jag kan säga att phazer är en "jävulskt" potent maskin för å vara 80 hästar.På krokig och guppig led har dem flesta 6-700 svårt å hänga på bland det mest lättkörda och smidiga maskiner jag har kört.Den funkar väldigt bra å hoppa med också väldigt fint balanserad:).Dem jag kör med har 600/700 å 800 masiner å man hänger då på riktigt fint med phazer pga att man har full kontroll vid fullt gaspådrag.Det är ett riktigt fint köp :D

D

Deleted member 9532

Jag tycker att dynan kan vara lite väl smal om man tänker på "juvelerna" i en landning, men det problemet har ju knappast hon;) I så fall är det nåt fel...

Kirunakillen

Aktiv medlem
9 apr 2008
52
0
1
Kiruna

Har en 08:a Phazer Mtx. En kanonfin maskin !! Köp en lång istället, går jävligt bra i snö. Fin att bomba efter leden med...glöm turbo, lägg pengarna på en Nytro isåfall.
Den tar 1,3 liter vid ledkörning...1,6 om man leker i pudret !! Luktar inget, ingen olja att fylla på...:)

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden

Jo funderar på den långa. Vad ska man ungefär ge för dom? vad är felet med mattan när man måste byta som alla säger

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund

Jo funderar på den långa. Vad ska man ungefär ge för dom? vad är felet med mattan när man måste byta som alla säger
Felet med mattan, kan vara för låga kammar och att det inte är några no-sliphjul på den så att den kuggar över :)

the_doctor

Aktiv medlem
10 apr 2008
80
0
6
Luleå

Hade dom inte problem med första årgången av phazern?? Tycker jag hört om allt från stötdämpare till chassi problem!?

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge

Jag vill absolut inte klaga på märket då jag själv haft en yamma. Men jag köpte en lynx X-trim 550 till tjejen då hon inte kommer över 150cm ens en gång. Den är ju lite liknande yamman med smal dyna så att hon kan stå upp utan att benen är i spagat samt att den kanske är lite lättare samt billigare. Å jag kan ju säga att jag som är fullvuxen har skit skoj med denna "leksak". Kan vara värt att kolla på iallafall. Å inte bara låsa sig på en maskin. Sen kommer jag inte på nåra fler modeller för riktigt kortbenta personer.

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Har haft en 07:as phazer i ett par veckor men bytte sen till en 08:a. Tycker 08:an är betydligt trevligare. På 07:an strulade backen, den slog av lätt när man tippade å klagade mest hela tiden på att den gick varm om man körde på pistad led.

08:an har dessutom mkt trevligare dämpare i boggien. 38:as matta är att rekomendera och kanske även bredare skidor.

Förbrukningen brukar för mig ligga mellan 1,5-1,8 å då är de ingen lugn körning.

fiskemicke

Medlem
8 jan 2008
8
0
1
Sävar
Min flickvän köpte en 07 Phazer FX efter att ha kört först min 05 Vector och sen min 05 Rage. Dessa orkade hon knappt hantera efter en stunds körning. Med FX:en är hon extremt nöjd trots att vi inte gjort något åt dämpare e.d. Om det är en tjej som ska köra den så tror jag den räcker ganska länge i orginalutförande. Håller dock med om att skidor och matta är det som står högst på önskelistan om man vill göra nåt. Då vi åker i fjällen märks det att kammarna är låga på orginalmattan samt att flytbarheten kan förbättras. Ingen av dessa åtgärder sabbar ju ledkörningen heller. Skotern är snål, säker och hon kan hantera den på ett bra sätt vilket också gör att vi kan vara ute på längre turer (som undertecknad inte har nåt emot..hehe) utan att hon blir trött. Att växla mellan stående och sittande går kanonsmidigt då den är så hög. Enda kritiken hon haft är nog att den upplevs lite "tippig" vilket inte förvånar direkt. Man kan inte få allt. Tycker dock att din flickvän borde dock testa den då Phazern trots allt är ganska speciell. Tror säkert att det faller i smaken.

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
en phazer är ju den roligaste å mest lättkörda skoter som finns så hon lär inte bli missnöjd.Visst de tar ett tag å vänja sig me 4-t men de tar inte många minuter innan man kan hantera den helt ok.Ett bra köp !!

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
34
Kiruna
Läste i snowmobile att mattan var dålig pga av att kammarna satt för tätt ihop på mattan. Den skyfflade en enorm mängd snö runt som lastades av framför skotern vilket gjorde att skotern bromsades. Detta är dock bara mountain maskinen jag pratar om.