Blåst eller Nybörjartur?

bumblebee

Medlem
12 jul 2008
16
0
1
Hej alla nya vänner!
Jag har just reggat mig här och är nybliven ägare av min allra första skoter ( förutom min gamla Skidoo Nordik -82).
Jag har just släpat hem en Pantera 800 triple touring -99 med box, drag och kapell, som enl. Bengts motor i Borlänge har gått 290 mil.
Jag får betala 26.400 spänn för den vid årsskiftet.
Var det ett rimligt köp för en som kanar runt i skogen ca 10 mil/ år med gumman på bönpallen? Han ger 6 mån. garanti så är det något jag borde kolla upp innan snön ev. kommer?

bumblebee

Medlem
12 jul 2008
16
0
1
Tack, goa vänner! Det känns tryggt att veta att det finns ett gäng äkta skot-experter här inne när det kniper!! Vad tror Ni?: Vad bara MÅSTE jag se över inom 50 mil/ 5 år efter en medelfart på 70 km/h ( förutom att se till att batteriet behöver underhålls-laddas)?... ps.. jag fattar att jag är pinsamt ute bland Er som har fått Gudagåvan som kallas snö och som bor norr om Dalälven... ?

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Välkommen till forumet, hoppas du kommer trivas!

Jag tycker du gjort ett kap om maskinen bara gått 290mil. I vintras låg dessa maskiner i 30.000kr klassen men dock hade de gått kring 800mil. Mycket driftsäker maskin, inget att klaga på. Det negativa är väl balansaxeln men eftersom din har gått så lite så ska det inte vara några problem! Många installerar separat smörjning just för balansaxeln på dessa motorer.

bumblebee

Medlem
12 jul 2008
16
0
1
Hey Jimmy-P! Jag har inte en susning om milen verkligen stämmer ( krämaren svarade att man helt enkelt måste lita på människor eftersom det tydligen bara tar 2 minuter att stänga av/ mixtra med mätaren), men extrovert verkar den se ut att vara i ny-skick... De bytte enl. papper maskin efter 500 mil -06. Vore det läge för mig och min kör- stil att installera separat smörjning för balansaxeln?

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
läs på lite här på dorumet.

det sitter ju samma motor i din 800 som i en 900/1000.
allt förutom cylindrarna då.

något du kan göra är ju att göra en kompressionsprov på den.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Känner en som har en likadan skoter och de är aldrig skruvat i den och den har gått ca 1000mil och den går hur bra som helst.

Min Zr 900 skar efter ca 800mil pga dåliga kolvringar. Enligt bengansmotor.

bumblebee

Medlem
12 jul 2008
16
0
1
Wow! Vilket gäng man hamnat i!! :)
Jag ska fixa ett kopressionsprov och läsa varevigaste tråd så att jag kan hänga med länge. Jag har ryktesvägen hört att man kan överhetta en slik motor om man feg-kör den.
- stämmer det? - och i så fall: vad gör jag om jag inte vill/ vågar köra patten i botten?

bumblebee

Medlem
12 jul 2008
16
0
1
Oki Tack, Stalker! Jag bor i urskogen och här finns inga glass-vägar att glida runt på.
-Så bara det finns lös-snö under kälken kan man alltså puttra runt och njuta av naturen?

bumblebee

Medlem
12 jul 2008
16
0
1
Hej igen! Jag tog chansen i mitten av December, då den, hittills enda skoter-snön välsignade de Västmanländska skogarna, och fick njuta av en timmes underbart drag...
- sedan tvärdog alltihopa ;-( Efter över en månads kliande i skallen för min "hus-skruvare" tycks det vara stator-plattan som gett med sig. En ny kostar typ 12 papp och säljaren tycks lite tveksam att ta den garanti-kostnaden. Vad göra? Är det "standard" på Artic cats födda före -00?

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
det låter mest som nybörjartur men ja tyvärr så är det vanligt på dessa skotrar.. men 12papp låter juh helt otroligt dyrt, borde inte kosta mer än max 4500 - 5000.. köp en begagnad om du hittar o skruva dit absolut inget stort eller avancerat ingrepp.
sen finns juh alternativet att få den omlindad o det tror jag inte kostar mer än ca 1500:- typ ring o hör http://www.timra-elbyggnad.se/ ..

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
En ny kostar typ 12 papp och säljaren tycks lite tveksam att ta den garanti-kostnaden. Vad göra? Är det "standard" på Artic cats födda före -00?

Vad var det för 6 månaders garanti du fick? Säljaren försöker säkert slingra sig

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
58
Hoting
När köpte du den? Om det fortfarande är inom garantitiden så ska han stå för det, en stator kan man inte "köra" sönder. Sen kostar det "bara" i runda slängar 1500-2000:- för att få den omlindad å det blir bättre/hållbarare än att köpa en ny.Timrå Elbyggnad fixar det utan problem.

bumblebee

Medlem
12 jul 2008
16
0
1
Tack för skyndsamt svar, vänner!
Jag rullade upp den till Jockes skoter & Motor i Heby och han menar att han är en av ytterst få som har audiens hos den enda i Sveariket som kan linda en slik stator (i Koskoskulle).
-Kan man begära ersättning för felsökningen som min "hemma-skruv" lagt ned och hyra för bil-släp?

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Tack för skyndsamt svar, vänner!
Jag rullade upp den till Jockes skoter & Motor i Heby och han menar att han är en av ytterst få som har audiens hos den enda i Sveariket som kan linda en slik stator (i Koskoskulle).
-Kan man begära ersättning för felsökningen som min "hemma-skruv" lagt ned och hyra för bil-släp?
Jag är gansa säker att Timrå elbyggnad kan linda den men det kommer säkert kosta samma :p

Tror inte du kan begära ersättning för felsökningen tyvärr OBS TROR jag inte (brasklapp) =)

bumblebee

Medlem
12 jul 2008
16
0
1
Tack, Undie! Jag gör ett försök och hoppas på det bästa. 27 tusen för en snökälke är ändå en j-a massa vardags-slit och det viktiga är ju ändå att den funkar innan det blir dags att ställa in den i garaget inför barmarks-helvetet, som här nere tycks vara 364 dagar/ år. Jag lägger Timrå Elbyggnad på minnet tills vidare.