Arctic Cat - Handlebar riser/Pro Grip

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jag undrar om nån vet om det går att montera Arctic´s Pro Grip på fotstegen och Styrhöjjare på min Mountain Cat -02.

Dom finns i Arctic´a tillbehörskatalog för 2009 på sid. 111 (Pro Grip) och sid. 122 (styrhöjjare). Hade tänkt mig en 2'' höjjare, passar det eller måste jag förlänga kablar och wire för att de ska funka?

en bild på dom:

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
okej. hur ser fotstegen ut på F7, är dom helt plana elr är de som på min att de är som små bulor som ska ge bättre fäste för fötterna? Hur är gräppet under fötterna?
På F7 är det som din, bulor/bucklor så man får bättre fotgrepp. Bara att borra i dessa bulor och sedan nita fast.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
okej.

skickade iväg ett mail till bengan å hörde om han hade hemma, här är svaret jag fick.

Ja de passar alla skotrar även enklare märken.

Har 4639-777 alu-färg kostar ordinarie pris 646kr

Säljer dem i dag för sommar-pris 520kr + ev frakt 80kr

Ska vi skicka?

Mvh
BENGAN

Lite saftigt elr vad tycker ni? 520 kr för nåra små alubitar.. Någon som vet om dom går att få t ag på billigare i sverige elr ska jag beställa från USA/göra egna på skolan?

sedan frågade jag han oxå om styrhöjjaren, fick tillbaka de här.

Vi har en liknade men mycket billigare, med bultar också.
som passar din skoter.
Kolla 13-3070-?
http://www.bengansmotor.se/styren.htm

Någon som har testat den här höjjaren?

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jag gjorde då egen styrhöjare av fyrkantsrör och m8 gängstång och lite svetsning, blev stadigt och bra och gratis, tog en halvtimme ca.

//dennis

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
dhenniz: Okej, funkar den bra?

Tror ibland att jag e riktigt dum i huvudet.. Varför tänkte jag inte på de förut? Då jag går industri kan jag ju göra dom själv.. Halkskydden kör jag ut i alu med CNC plasman å bockar upp kanterna och höjjaren kan jag ju oxå göra själv ganska lätt..

en bild på en höjjare en klasskompis byggde ifjol.

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Hur bra den i realiteten fungerar får väl vintern utvisa, men efter lite svart sprayfärg så ser den inte tokig ut alls, och är stabil som attan, styret är väl en 15 cm högre ungefär och jag står mycket bättre på skotern.

//dennis

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Tycker också du ska bygga själv! Gjorde en i skolan, dock av stål men sprayade den svart.

Vart ganska snygg om jag får säga det själv.
http://www.postimage.org/image.php?v=aV2PX0eA

Sen så kan du ju ta och göra egna såna där fotstegsfästen, ta 3mm alu och bocka upp nån millimeter på varje sida. Så kan du ta och såga ut märken så det fäster eller något.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Max_K: Har kollat hur nåra andra höjjare om passar på min ser ut å har kommit på en egen design, får se om de blir bra då jag först måste kolla på skotern hur de ser ut där..

Å vad det beträffar halkskydden så blir 3mm för tjockt, tror jag ska köra på 2. Ska sätta mig och rita upp i CAD och köra ut dom med CNC Plasman. Bara bocka en bit plåt å kapa ur med såg/kapskiva kommer inte se bra ut alls. Det ska ju se bra ut och vara bra finnish på sakerna.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Max_K: Har kollat hur nåra andra höjjare om passar på min ser ut å har kommit på en egen design, får se om de blir bra då jag först måste kolla på skotern hur de ser ut där..

Å vad det beträffar halkskydden så blir 3mm för tjockt, tror jag ska köra på 2. Ska sätta mig och rita upp i CAD och köra ut dom med CNC Plasman. Bara bocka en bit plåt å kapa ur med såg/kapskiva kommer inte se bra ut alls. Det ska ju se bra ut och vara bra finnish på sakerna.
2mm kommer att vika sig :( Har testat själv

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Kanske, kanske inte.. Får väl testa å se, CAD ritningen sparas ju så är det nåra problem så är det ju bara att plocka fram en bit 3mm alu plåt å köra ut nya. Hur gjorde du dina? Var dom som dom på bilden?

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Kanske, kanske inte.. Får väl testa å se, CAD ritningen sparas ju så är det nåra problem så är det ju bara att plocka fram en bit 3mm alu plåt å köra ut nya. Hur gjorde du dina? Var dom som dom på bilden?
Jo det är ju fördelen med cad.. Jag gjorde typ såna små som på bilden, dock vart mina kanter ganska höga också. Men jag tog bort dom för att det samlades så ***** mycket snö i dom.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
okej, så dom ger inte mkt bättre fäste för fötterna menar du?
Jo! Det vart ett ***** grepp. Men jag tycker inte att jag halkar omkring speciellt mycket på mina fotsteg, så jag tog bort dom för att det var så jobbigt när det fastnade så ***** mycket snö, och då vart det däremot halt.

Så när det inte var snö i dom så funkade det jävligt bra, men när det fastnade snö i dom så gav med motsatta effekten.