Handtagen på F6

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Tja.
Hur får man bort handtagen utan att skada handtagsvärmarna ??
Och hur får man tillbaka allt så det sitter ordentiligt ?

Ska byta styre och se om ja kan laga handtagsvärmarna. Kablarna har lossnat från själva värmarna. Visst borde det gå att löda fast dom igen, för det ser ut som att dom är lödda från början.

Skotern är en F6 -06.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Så här brukar JAG göra (finns ju "experter" som kan/vet bättre, självklart):
- Värm på valfritt sätt handtagen (jag brukar spola varmt vatten ett tag, men försiktigt med varmluftspicka lär fungera) Har man ett jäkla flyt så går de att vrida lös redan här.
- Pilla snällt in ett tryckluftsmunstyckesapparat antingen i ändan på styret (och håll för motsvarande hål) eller från den stora öppningen på handtagen, och blås. Nu ska det förhoppningsvis lossna för att kunna vridas bort.
I värsta fall kan du få tvinga in lite såpa och vrida o rucka lite.
(med riktiga gummihandtag av cross-slag kan man faktiskt försöka rulla av dem!)

För att montera det igen brukar jag ta 5-56 eller dito och bara smacka på.
Finns ju särskilda medel för detta, annars...

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
För att montera det igen brukar jag ta 5-56 eller dito och bara smacka på.
Finns ju särskilda medel för detta, annars...
Ett annat bra sätt är att använda Bräkleen. Man sprutar på så de riktigt rinner, sen är de bara att trycka dit handtagen. Bräkleen dunstar väldigt fort så handtagen sitter direkt på plats, sen najar man på de såklart. Inga lösa handtag efter de!

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Okej, det låter bra, vet du nått annat medel man kan använda som dunstar fort ? Har tyvär inget Bräkleen hemma.

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Vill man att handtagen VERKLIGEN ska sitta - använd bensin. Bensinen gör så att handtaget som "vulkar" fast i styret men vill man sen ha av handtagen så är ju de ett halvt öde.

Sen är ju Bräkleen så bra för mycke annat!