Placering av regskylt

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Fäster den ju mycket hellre på tunneln eller förlängningen, men någon nitisk polis kan tydligen alltid klaga. När den satt innanför rutan dög det tydligen, men nu är ju rutan borta, så..

Det står "sätt på skoterns framsida" i brevet jag fick med skylten, så det är väl bara att fästa på huven då.
Du får sätta den exakt vars du vill på skotern, bara den är synlig från 30 meters avstånd framför skotern.

Barnesjake

Aktiv medlem
1 apr 2008
78
1
6
Norrland
Hittar inget om 30 meter, placeringen av skylt verkar rätt godtycklig. Kanske iof finns några rättsfall som säger annat. :hmmmm:

Förordning (2001:650) om vägtrafikregister

1 kap. Allmänna bestämmelser

1 § Denna förordning innehåller föreskrifter för tillämpningen av lagen (2001:558) om vägtrafikregister.

Registreringsskyltar - allmänna bestämmelser
5 § När ett fordon har registrerats skall Vägverket tillhandahålla två registreringsskyltar för varje bil och en registreringsskylt för varje motorcykel, moped klass I, traktor, motorredskap, terrängmotorfordon eller släpfordon. Förordning (2003:95).

6 § Ett registrerat fordon får brukas endast om det är försett med registreringsskyltar i föreskriven ordning.
Detta gäller dock inte om fordonet brukas vid färd kortaste lämpliga väg till en polismyndighet för erhållande av en provisorisk registreringsskylt.

7 § En registreringsskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil, framtill på en traktor, ett motorredskap och ett terrängmotorfordon samt baktill på en motorcykel, en moped klass I och ett släpfordon.

Om det medför en avsevärd olägenhet att ha skylten framtill på en traktor, ett motorredskap eller en terrängskoter eller baktill på ett släpfordon, som dras av en traktor eller ett motorredskap, får den placeras på någon annan lämplig plats.

8 § Registreringsskyltarna skall vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Tolkar det där som räddningen :)

"Fann inte att läsbarheten av skylten vid placering på huven var tillräcklig på grund av huvens utformning." :)

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Jag blev stoppad av herr blå förra vintern. Har reg-skylten bakom/under rutan och det tyckte han inte om eftersom att den är tonad. Fast han sa bara åt mig att köpa en ny och sätta den på nåt bättre ställe :)

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Åkte på 1500 spänn när den satt på tunneln. Vad som är ok fram på maskinen är väldigt mkt bedömning och den lär ju knappast gå din väg när snuten är grinig.

quakesk

Aktiv medlem
17 okt 2007
82
0
6
Själv åker jag runt med min i fickan.
Om jag nån gång blir stoppad så säger jag att jag väntat länge på att få träffa nån som verkligen vet vart skylten ska sitta. Sen lämnar jag över skylten tar ber han sätta den på ett lagligt ställe och tar fram kameran så jag har bildbevis. Men jag är glad så länge den får ligga i fickan.

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Själv åker jag runt med min i fickan.
Om jag nån gång blir stoppad så säger jag att jag väntat länge på att få träffa nån som verkligen vet vart skylten ska sitta. Sen lämnar jag över skylten tar ber han sätta den på ett lagligt ställe och tar fram kameran så jag har bildbevis. Men jag är glad så länge den får ligga i fickan.
måste fan vara det smartaste man kan göra (förutom att ha på skotern samtidigt typ på 4 ställen på huven) ;)

Burren

Välkänd medlem
14 apr 2008
110
0
6
34
Gävle
Jag tycker de är solklart hur den ska sitta:

"Om det medför en avsevärd olägenhet att ha skylten framtill på en traktor, ett motorredskap eller en terrängskoter , får den placeras på någon annan lämplig plats. "

Det går inte att skriva på nå lättare sätt. Men sedan är de upp till er om de är en "avsevärd olägenhet" att sätta skylten i fram på skotern pga att den inte passar in.:hmmmm2:

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Gissar starkt att ursäkten "det ser fult ut" inte räknas som avsevärd olägenhet av farbror blå.

Burren

Välkänd medlem
14 apr 2008
110
0
6
34
Gävle
Näe precis, risken finns ju helt klart. Men man kan ju alltid säga något i stil med att " I och med huvens ojämna utförande är det ej möjligt att konstapeln kan utläsa skylten korrekt, därav placerar jag skylten på följande ställa som faller sig mycket mer fördelaktikt i mitt tycke",

JA!, de hjälper att låta så smart som möjligt:beer:

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Har min placerad längst ner på den minimala rutan,och fått beröm av farbror blå för "perfekt" placering.

Visst,det är inte vackert,men jag behöver inte vara bekymrad över att få böter eller
hjärt problem varje gång man blir stoppad,och det blir många gånger varje säsong.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Visst, det är väl säkrast att sätta den på lysbulan då.

Förstår däremot inte varför det är så hemskt att ha den på tunneln.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Ja tydligen så skriver överheten medvetet luddigt så herr haffa ta vi små för att inkassera till kaffekassan..

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Har i alla fall min under rutan, som är svart. Och hör jag att polisen är i faggorna så plockar jag lös rutan. Fungerar bra eftersom polisen är och kollar högs en gång per vinter.
Det går ju att försöka köra ifrån dem om man har olaglig skoter, men det är nog inte att rekommendera.:rolleyes:

Bounty

Välkänd medlem
9 dec 2007
122
0
6
Avesta
Min sitter iallafall på tunneln, får väl se va farbror blå säger OM man blir stoppad i vinter. Men min satt där när jag fick den från firman där jag köpte skotern.
Tycker att det e bättre att det sitter en skylt på än ingen skylt alls. Om polisen stoppar en så har man ändå en synlig skylt trots att den inte syns framifrån. Men står polisen efter leden eller är ute på fjället så brukar han väl ändå stoppa dom flesta skotrarna så då spelar det ju ingen roll om han inte ser skylten rakt framifrån. Han ser ju den när man har blivit stoppad.

Men vad vet jag, vi får väl se i vinter när man är ute o åker runt i härjedalsfjällen, idre osv :ciao: