Lagerbyte RX1 -03

RX1:an

Medlem
17 sept 2008
22
0
1
Hej

Ska byta sekundäraxel lager samt lager i kedjehuset, kan någon berätta själva tur ordningen för detta. Jag har själva servicmanualen men tycker det är lite rörigt. Speciellt kejdehuset.
 

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Det är inte så rörigt, skruva lös batteriet sen hållaren, sedan bromsen, men har du en rep manual så är det väl ingen fara
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Batteriet behöver du inte ta lös.

* Slacka mattan max.

* Ta bort handbromsen, ta bort bromsoket, ta bort bromsskivan.

* Har du back så lossa staget vid 'vinkel-länken'.

* Öppna tapppluggen (i bandtunneln under drivaxeln) och tappa ur oljan.

* Lossa den lilla bulten mitt i kåpan (10mm skalle)

* Lossa bultarna som håller fast kåpan. (tror det är 3 med 12mm skalle och 2 med 14 skalle)

* Lirka lös kåpan, ena kylslangen kan vara lite ivägen, du måste nu lossa 'vinkelänken' så du kan vinkla ut backlänkaget i lådan.

* lossa kedjesträckarens bult och ta ut kedjesträckaren.

* Ta lös det yttre backväxeldrevet, finns en pyttefjäder bakom, skall finnas en bricka utanpå.

* Lossa nedre drevet, håll koll på var/hur brickorna sitter.

* Du borde kunna ta ut kedjan genom att lyfta den ovanför kuggarna är uppe, ta samtidigt bort det inre backväxeldrevet.

* Dags att lossa stora muttern för det mindre drevet, be någon polare att hålla fast sekundären. Kom ihåg hur brickorna sitter.

* Lossa sekundären (kom ihåg hur brickorna sitter)

* Lossa 3 bultar som håller fast kedjehuset.

* Dra lös kedjehuset (skall gå ganska lätt).

* Lossa hylsan som nyper fast lagret vid sekundären.

* Lossa låsklipset som håller fast lagret.

* Banka ut sekundäraxeln, ha en träklabb så du inte skadar något.

* Bara och ta lös lagren och trycka i nya.

* Gör precis tvärtom så är allt på plats igen.

Gjorde detta igår kväll då jag skulle byta matta + montera extrosar, tar ca 30 minuter.

Kolla drivaxelnlagren när du nu har upp allting.
 

RX1:an

Medlem
17 sept 2008
22
0
1
:rock:perfekt, detta är vad jag ville höra. Får väl försöka att göra det på 29 min då ;).

Tack
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vad får dig till att byta lagren ? Miltal eller har du märkt på nåt sätt att dom är dåliga ?
 

RX1:an

Medlem
17 sept 2008
22
0
1
Den har gått strax över 1000 mil, har inte märkt att något lager skulle va påväg att lämna in än, men tyckte de var dax att byta.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Min har passerat 1500 mil, kollade lagren så sent som igår. Helt perfekta, bara lite för lite fett i dem och de är original som sitter på ännu.

En kusin till mig har kört en bra bit över 3000 mil med sin RX och hans lager är också i bra skick.

Det jag skall göra är att sprätta upp tätningarna (föööörsiktigt) och rengöra lite och pressa in nytt kullagerfett.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Går du så med din bil också ? 20 000 mil äh byter hjullagren ... kan ju behövas ? ;-) Skämt å sido man ska kolla prylarna är dom hela så , man inte byta för bytandes skull.
 

Ribr99

Ny medlem
28 nov 2008
4
0
1
Någon som haft problem med RX1 -03 ang att den gå ojämt på vissa varvtal?? Har bytt stift, fyllt lite bensinrengöring, gått igenom förgasarna men lika förbaskat får jag den inte till att gå helt rent....någon fler som hört talats om samma problem?? Help me.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har du kollat TPSen?

När du hade upp gasarna, passade du på och kolla hur luftskruvarna var?
Är du helt 100% på att du fick rent lågvarvsmunstycken (de är mkt små)?
Och kollade du så att alla spjäll var synkade (enklast/bäst med sol-testet)?