xenonkomvertering (igen...)

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Ja kopplade idag in kablarna från min gamla skoter och gjorde några mätningar.
Det finns ju ett uttag för extrautrustning på maskinen intill tändningslåset.
Där låg spänningen på runt 14V AC så det blir att likrikta innan batteriet.



Vad den ensamma kabeln till vänster i bild är till vet jag inte
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
Ja kopplade idag in kablarna från min gamla skoter och gjorde några mätningar.
Det finns ju ett uttag för extrautrustning på maskinen intill tändningslåset.
Där låg spänningen på runt 14V AC så det blir att likrikta innan batteriet.
den ska jag kolla! tackar. ju färre komponenter man behöver destå bättre!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.278
84
48
Övik
1 ja, jag gjorde exakt så först. men lampkontakten gick inte att använda som signal för relät. fattar inte varför eg. tycker att det borde ha fungerat. därför jag frågade om nån visste varför.

2 bryggorna tål 25 amp.

3 nej. bara 2 åt gången som är tända orginal.

4 ska rita upp allt sen. mest som hjälp åt andra. har som sagt klurat ut hur jag ska få allt att fungera. även om det blev bängligare än jag hade tänkt mig från början.

Du måste troligtvis lägga in lite last över lampkontakten för att det ska fungera som du vill, exempelvis en effektresistor som förbrukar några watt. Ska visst inte behövas speciellt mycket, kanske 10-20W effektresistor på 30 Ohm per ersatt lampa
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
vad har alla för maskiner :confused: m8 ska ha ett utag enligt uppgift men har cf det.
vad har du för modell mr p-j.blir väldigt fundersam när kgk säger hur man skall koppla o jag får inte i hop det med endast en diod

och mr p-j verkar enligt mej resonera helt rätt men likförbannat så har jag på min 07a kollat om ett relä fungerar genom att skrota en lampa o lött in drag lindningen till ett ex ljus relä o det drar o håller.
det verkar konstigt om man bara skulle kunna koppla in en diod på matningen o klara att ladda o mata balasterna med halv våg :hmmmm2: det finns tydligen ingen som vet något på kgk dvs inga scheman finns tillgängliga ännu
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Halvvågslikrikta med diod räcker nog inte till
att driva xenonballasterna
Dioden tar bort ena halvperioden därav så blir spänningen
i stort sett halverad.
Du borde bara få ut 6 - 8 volt likspänning efter en diod
Helvågslikrikta däremot då blir det full spänning.

vad har alla för maskiner :confused: m8 ska ha ett utag enligt uppgift men har cf det.
vad har du för modell mr p-j.blir väldigt fundersam när kgk säger hur man skall koppla o jag får inte i hop det med endast en diod

och mr p-j verkar enligt mej resonera helt rätt men likförbannat så har jag på min 07a kollat om ett relä fungerar genom att skrota en lampa o lött in drag lindningen till ett ex ljus relä o det drar o håller.
det verkar konstigt om man bara skulle kunna koppla in en diod på matningen o klara att ladda o mata balasterna med halv våg :hmmmm2: det finns tydligen ingen som vet något på kgk dvs inga scheman finns tillgängliga ännu
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
yes! allting fungerar! blev lite bökigare än vad som var tänkt från början. men nu fungerar det som sagt! kör bara med xenon på helljuset men det är busenkelt att koppla så att man har orginal halvljus tänt också om man vill. ska nog mest troligt göra det senare. bra om man kör i ett dike tex.

nu är jag för kass för att lyckas lägga upp bilder i forumet men några bilder finns här http://www.pixbox.se/alb_show_id955135_page0.html

ritade även upp ett kopplings schema. har inte tagit några bilder på vars jag tog signalen från helljuset. men jag jackade in kabeln ungeför vid styrboxen. alla orginalkablar finns kvar och om nått skulle rackla så behöver man bara byta ut glödlamporna mot orginal för att det ska fungera.

ljuset blev grymt bra! vitt och härligt!

har monterat alla komponenter (2 diodbryggor, relä, blyack och voltregulator) i vänstra fotholken ovanför vänster fot. fint, osynligt och lättservat.

ballasterna sitter gömda ovanför luftintaget i huven. inga problem med störningar till instrumenteringen.
tot kostnad för 2 lampor + ballaster från ebay, 2 diodbryggor, relä, voltregulator, blyack biltema div kablar, kabelskor, kabelskydd m.m. ca 1500-1700 kr.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
när jag hade kondningen så mätte jag ca 30 volt. med batteri så mätte jag upp ca 18v på ca 3500 varv. så man måste ha en votregulator. den jag köpte kostade 195 kr.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Tackar för svaret.

Då får det bli en regulator om inte min handlare har något annat tips.
Ja ska bara ha laddning till ett batteri men det måste ju regleras ändå.
 

Bonden

Välkänd medlem
4 okt 2005
105
1
18
Alltså, jag har en A/C M6 -07 som jag släng dit ett xenonkit i.
Funkade hur fint som helst för mig, inte ett enda problem uppstod..
Lyser nå fruktansvärt iom att jag satt det i helljuset - Lyser lätt några hundra meter!!!

Köpte min sats på xenonprinsen.se och det var ett komplett kit med ballaster och lysen.
Var hur enkelt som helst att koppla dit.
Sen placeringen av boxarna var juh lite värre :eviltongue:
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
Alltså, jag har en A/C M6 -07 som jag släng dit ett xenonkit i.
Funkade hur fint som helst för mig, inte ett enda problem uppstod..
Lyser nå fruktansvärt iom att jag satt det i helljuset - Lyser lätt några hundra meter!!!

Köpte min sats på xenonprinsen.se och det var ett komplett kit med ballaster och lysen.
Var hur enkelt som helst att koppla dit.
Sen placeringen av boxarna var juh lite värre :eviltongue:
som jag fattat de så har -07 -08 likspänning till lysena. förmodar att det har med backväxeln att göra att dom har likriktat en del av/hela systemet.

-09 har växelspänning till lysena därav allt extratjorv.