Komp på min Viper.

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Jag gjorde ett komp. prov på min Viper idag och resultatet var: cylinder 1 = 8,3 kg. cylinder 2 = 9 kg. cylinder 3 = 9 kg. cylinder 1 = variatorsidan.
Gör de något om de skilljer 0,7 kg mellan högsta och lägsta värdet? Enligt bruksanvisningen på kompprovaren så var 0,7 tolleransgränsen men den är förmodligen anpassad till bilar om de är någon skillnad? :hmmmm2: :rolleyes:

Tacksam för tips hur jag ska bära mig åt. :ciao:
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Är precis som det skall vara. Cylindern närmast variatorn skall ha lägre komp. Dett för att bestyckningen dvs munstyckena skall kunna vara lika på alla förgasare.

Hade det varit samma komp rakt av så hade förgasaren närmast variator varit bestyckad fetare. Detta pga av den helt enkelt går varmare på "1a" cylinderna än dom övriga två.

Finns två sätt att lösa värme problemet på : fetare bestyckning = mer bränsle som kyler eller längre komp = mindre värme utveckling.

Yamaha valde det senare för Vipern så allt är i sin ordning :)
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Tack så mycket för de svaret! Det var skönt att höra så man slipper oroa sig om de. Men visst, de är ju riktigt kul att skruva men men inte just nu :aetsch:
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Tack så mycket för de svaret! Det var skönt att höra så man slipper oroa sig om de. Men visst, de är ju riktigt kul att skruva men men inte just nu :aetsch:
Kul att kunna hjälpa till :ciao: , men det är inte kul att skruva om något är fel... bara om man gör förbättringar ;)
 
Last edited:

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Jajemän, men i de här fallet så va de ju inte nå riktigt fel utan de skulle ju isf skruvas för att förbättras :rolleyes:
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
haha tack för svaret ochså köpte en viper M -04 och tog ett komp prov när jag kom hem och fick en liten chock tänkte ju att detta inte kan stämma men då vet jag..