NGK vs Champion

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Hej !

Jag undrar vilka stift som är bäst.
Har hört av många att Champion är dom bästa stiften, men sen har de gått ett tag så hör man att de inte är så då är de NGK som är bäst.

Så, vilka är bäst mellan Champion och NGK ?

Kör själv på Champion då dom inte hade inne dom NGK stift jag skulle ha. Har då inte märkt någon skillnad.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Tändstift...

Hej !
Jag undrar vilket tändstifts fabrikat som är bäst ?
* Bosch , Aldrig använt.

* Det är nog 15 år sedan jag använde ett Champion stift så om dem har jag inga kommentarer.

* Däremot så har jag mycket erfarenhet av NGK , och de är inte bara possitiva... :mad: , En hel del strul faktiskt.

* De stift som jag tycker fungerar överlägset bäst är Denso !
Har aldrig haft ett enda trubbel med ett Denso stift varken i 2-taktare eller 4-taktare.
Jag ger det 5 +++++ , av 5 möjliga. :p

Europa : http://www.globaldenso.com/cgi-bin/global/plug/euro/snow/snow-maker.cgi

Usa / Canada : http://www.globaldenso.com/cgi-bin/global/plug/usa/snow/snow-maker.cgi

.

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Jag vet då som inte heller vad man sak säga kör på NGK för det mesta i alla maskiner och dom funkar då, har även kört med Denso 1 sesong och bytte väl då ca 3ggr på denna vinter så jag föredrar nog NGK, funkar nog bra om man inte surar ner dom

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Enda jag kan konstatera är att min gamla Rotax 454:a från -78 gick bättre på lägre varv med Bosch W2cs än med NGK B10EV... på topp ingen skillnad! Champion har jag inte använt sen moppetiden! :rolleyes:

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Bosch stift är klart bästa stiften, behövs i princip aldrig bytas bara dom rengörs lite då då. Kör med original bosch A7 stiften i aktiven som suttit i sen 76:evil:

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Vilka stift som e bättre beror helt på maskin/märke. men genom alla år jag gillat motorer så i överlag så är enl mig bosch bäst, å som xcoob säger så ngk om man har nå trimmat.
Champion har ja inte så mycket å säga, skruvat i dom i en massa renault kundbilar, dock endast provat på min egen 1 gång men det var bruksbil, men av andras erfarenheter så.

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Jag själv tycker väl att NKG är lite känsliga mot kallstart och mycket chok....
Har hört att Champion stiften ska vara mycket bra på att inte dö vid lite för mycket soppa.. med dock kostade dem 400kr st!?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag själv tycker väl att NKG är lite känsliga mot kallstart och mycket chok....
Har hört att Champion stiften ska vara mycket bra på att inte dö vid lite för mycket soppa.. med dock kostade dem 400kr st!?
Vart har du sett/hört de ? Jag köpte mina för 40-50kr st. Kostade samma som NGK.

Jag tycker den går bättre vid kalstarter med Champion stiften än med NGK, men det kanske bara är inbillning.

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Gamla Boschstift är nog odödliga. Klart bästa stiften enligt mej. NGK har en förmåga att bli lite krassliga när man surat ner dom ett par gånger