Hur mkt kan man höja styret utan att förlänga vajer och bromsslang??

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Hejsan.

Tänkte höra om nån vet hur mkt man kan höja styret utan att förlänga gasvajern och bromsslangen??

Skotern är en XLT 600 SP -96

Har tänkt mig en 4" höjare och fatbar styre.. känns som att man kan behöva förlänga grejerna då men jag frågar er endå för säkerhetsskull :)

Tack på förhand // Glenn

R

Robin

Som tidigare sagt, max 4" utan att förlänga broms slang dock då med gasvajer förlängare.

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Yes, nån som tror att körställningen duger med 4" höjare?? jag är ca 1,80 lång.. jag tänker ju lite på att det ska ju gå att sitta och köra också utan att ha styret uppe vid skallen :rolleyes:

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
beror ju på hur mycket styret höjer också, men jag har en 4" höjare på min lynx och styret höjer ungefär 11cm, är 1,94 lång och de är på gränsen för lågt när jag står men sitter så är de perfekt!

R

Robin

beror ju på hur mycket styret höjer också, men jag har en 4" höjare på min lynx och styret höjer ungefär 11cm, är 1,94 lång och de är på gränsen för lågt när jag står men sitter så är de perfekt!
Går ju inte att dra sånna paralleler heller då du snackar om en helt annan maskin.

Är ca 180-5 och då jag använde mig utav ett cross styre plus 4" höjare på XCRen (Vilket är samma maskin) så var det på gränsen till för högt, gick absolut inte att sitta ner spec bra.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tjena..

Jag hade en XLT SP -96 förra vintern.
Dock satt det XCR-dyna och tank på denna, så jag tror man satt snäppet lägre än på en originaldyna.
Jag hade en styrhöjare på ungefär 5" på denna maskin.
Dock hade jag ett rakt Snoprostyre med styrhooks och inget fatbar.

Detta var snäppet för lågt när man stod upp och kändes faktiskt lagom vid sittande körning.

Så 4-5" och fatbar borde bli sjysst för stående körning.

Kristian

oskstr

Aktiv medlem
27 nov 2008
60
0
6
Umeå, Stöcksjö
jag har nyss satt på en 2" styrhöjare och ett Fatbarstyre(280 kr på biltema:rock: + fatbarfästen som höjer ca 1 cm. Jag var tvungen att kapa av styret 2 cm på varje sida för att gasen inte gick att styra ut på styret tillräckligt långt. Jag är 165 cm och jag hade gärna haft 3" istället. jag tror att du som förmodligen är längre än jag vill ha lite högre än 2":s höjare och då måste du minst ha en gasvajerförlängare. Bromsslang räcker gott och väl för mig nu..

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
svårt å fråga andra hur mycket man bör höja, ut och känn på körställningen och mät vars du vill ha styret

jag gjorde en ny lite längre styrstång för att slippa ha sjuk lång höjare.. är 194, är inte exakt samma maskin men tror originalkörställningen är väldigt lika. har iaf en som höjer 12 cm CC

njeese

Välkänd medlem
2 jan 2008
442
1
16
kalix
www.pixbox.se
jag har precis köpt ett fatbar .måtten -.Styret har måtten
Bredd: 820 mm
Höjd: 76 mm
Pull: 64 mm .. och en 3 tums höjare ..till edgen kommer jag vara tvungen och byta broms slang ?

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
jag har precis köpt ett fatbar .måtten -.Styret har måtten
Bredd: 820 mm
Höjd: 76 mm
Pull: 64 mm .. och en 3 tums höjare ..till edgen kommer jag vara tvungen och byta broms slang ?
Ryktesvägar har jag hört att man måste det. ( ska höja min 3 tum med )
Men jag är lur på om man måste förlänga wiren med. jag ska dock köra med orginal.

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
förlängde då på stormen upp till 6" utan att förlänga elkablar och bromsslang, gaswireförlängare är ju ett måste dock..

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Tenna!

Är de nån som vet var de finns bromsslang som är längre än original till min enduro 494 -98?

Last edited: