Väldigt skumt fenomen på en extra-12 boggie

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
hejsan.

Var ut idag på en tur på ca 12 mil.

Så kommer vi och piskar på bra efter leden och hinner inte upptäcka ett rejält gupp (nästan ett dike tammefan) så jag brassar över det i full fart och boggien bara säckar ihop (?!)

Jahapp, då var det bara inspektera så vi provade lyfta skotern då för att se om fjädringen gick ut igen men nej då, när man lyfte skotern så följde boggien med upp i samma ihop säckade läge.. så vi satte in fötterna på boggieskenorna medans vi lyfte för att trycka ner boggien då och då small det till så släppte den och allt verkade skit bra igen, jahapps, körde en bit till och det blir samma fenomen igen.. Så där håller vi på tills vi kommer ut på en väg, så vi kör vägen en bit och då börjar boggien funka som den ska igen men så fort jag vek av vägen och ut i snön så säckade den ihop.. och fastnade i väldigt lågt läge men jag hade fortfarande fjädring kvar.

Aja, körde så där endå då och helt plötsligt så började den fungera riktigt igen (alltså hög som den ska va och full fjädring) och nu har jag kört ca 7 mil efter det utan som hellst problem (?!)

Nån som vet vad det kan vara?? Och nej det är inte oljedämpare så dom hade frysit eller så, det är fox gasdämpare och förra ägaren påstod att dom skulle va renoverade men det kan jag tyvärr inte styrka.

Så min första tanke var ju att dämparen hade pajat men nu fungerar det ju igen som det ska?!

Tacksam för svar :)

Tommy E

Välkänd medlem
2 dec 2004
156
0
6
Burträsk
Kan det vara så enkelt att lagren aldrig har varit infettade att dom krånglar och fastnar ? Jag är inte säker.. bara en fundering :)

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Tror ni det är så att den är osmörjd så leder och sånt går tungt?? Men det jag inte fattar är att jag hade fjädring och så även när den var ihop säckad, vore det grejer som går tungt så borde det väll tjärva även när den är ihopsäckad?? För det som vart var ju att skotern vart låg, riktigt låg och fastnade i det läget, det gick lixom inte ut sig även när man lyfte skotern men fortfarande med bra fjädring (?!) :)

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
kanske lagrerna kräva vid ett läge. och när det kommer föbi de där läget och ska tillbaka så fastnar den och du kan fjädra den lilla biten som är efter kärvningen? kanske lite svårt att förstå vad jag skrev.

men smörj alla nipplar du hittar!

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Mjao jag vet inte alls jag, det funkade ju bra nu dom sista 7 milen typ, och vi såg ingenting som verkade fel när vi kollade när det hände heller.... ska eventuellt ta in den i garaget ikväll och låta den tina av, sen får jag se om jag kollar och grejar inatt eller imorgon :)

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Vi försökte kika när den gjorde så där, men den vart så låg så man såg knappt nånting in i boggien, men min tanke var att leden slog över eller vad man ska säga, men det verkade inte som så heller.. men jag får kika lite på det där, man såg som sagt så dåligt när den var så låg och fulla boggien med snö :)

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
tyvärr så har jag inte kollat nånting än, och skotern funkar fortfarande klockrent igen, men har hört från annat håll att det förmodligen är bakre boggie dämparen som är slut, så det blir väll att lämna in den på renovering.. dock tycker jag det verkar skumt då förra ägaren sa att dämparna var renoverade runt om, och han verkar faktiskt väldigt seriös, ärlig och trevlig, samt att han bor i samma stad och bor även granne med en som jag känner, så det känns inte som att han skulle ljuga men men :)

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Kan ju vara att du har kondens i bakre boggi dämparen och den frös i farten gorde de stup i kvaten på min rmk 97a

Jo, det hände på min förra skoter också.

Men skulle det vara så nu så borde den ju bli stum, inte fjädra trots att den fastnade i ett lågt läge (?)

Skåp

Välkänd medlem
16 nov 2006
196
0
6
Hudiksvall
Har ingen erfarenhet av polaris men min första tanke var mattspänningen.
Men somsagt vet jag inte hur en xtra 12 funkar..dvs om den sträcker mattan när den fjädrar ihop.
Värt att kolla upp (kostar inget).
Nästa gng den fastnar kolla om mattan är som en fiolsträng.. i så fall är det mattan som låser

Dragonforce

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
38
falun sverige
kolla om bakre stoppklossarna sitter kvar, sitter på skenan bakom saxen. Är dom borta så låser du saxen. Det är inget fel på dämparen. När det slår igenom för hårt bara på bakre så kan saxen gå förbi stoppsklossarna också. kolla även stagen längs dämparen. När saxen gått ihop har du fortfarande lite fjädring. Be en polare stå bakom och trycka ner skotern så ser du funktionen på boggien. hoppas du får ordning på problemet. :)