Idéer på prylar som saknas inom snöskotervärlden

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
tror också på dyna.
en dyna har ju ganska stort utrynmme med bara stoppning/luft.
så en bossliknande som går att vika upp a´la arbetsskoter för säg en tusing eller 2 är intressant.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Hej.
Läser nu en projektkurs på LTU där vi ska utveckla en ny produkt eller tjänst som har med vintersport att göra.

Vi har valt att avgränsa oss inom området snöskoter eftersom det är tillräckligt brett och helt klart det fränaste området :rock:

Frågan lyder: Är det något du saknar när du kör snöskoter?
Kan t.ex. vara "en grejj som gör att jag kan ta med mig mer utrustning när jag kör", "kläder som jag blir smidigare i", säkerhetsdetaljer, "feta dubbar som gör att jag drar skidlyft på blankisen". You name it..

Det behöver inte vara en ny produkt eller tjänst, skriv gärna ner om det är något som redan finns men som inte är tillräckligt bra och behöver utvecklas.

Det vore schysst om ni kunde hjälpa till!
MVH/ Henrik
arjeplogarn & johe..han har ju sagt att det gör inget om produkten redan finns.

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Det där med dyna är intressant, varför skall bara "arbetsskotrar" ha fack under dynan. Hur ofta vill man inte ha med en kanna kaffe och mackor?
Facket behöver inte vara stort men en såg en yxa och ett rep är alltid bra att ha med sig.
Min kompis crossfire har en sådan.
Tror det sitter det på original "bäver" dynan. Men dock inte på min, men det är något som vore skönt att ha. (Ski-Doo)

volvo

Välkänd medlem
1 jan 2000
144
0
6
Lule
BRA hjälmlyse som är riktigt stöttåligt.
Skulle slå ganska bra inom både skoter och framförallt enduro tror jag.

Johan001

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
En anordning som slår till bromsen när nödstoppen dras ut.
Dvs, ramlar man av i en backe så ska skotern inte rulla vidare

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
några utmaningar:
- något som tar en loss när man sitter fast (lyftballonger, härdsmälta, krutladdning, kemisk spray som löser upp snön)
- mer dynamisk motor som anpassar effekt och förbrukning efter underlag
- matta som anpassar greppet efter underlaget
- ruta som skyddar bra efter led men inte är i vägen när man kör i terrängen
- displayer och lull-lull som inte tar någon vikt
- airbag, säkerhetsbälte
- en motor som är design for maintenance
- färre eller effektivare upp/nerväxlingar mellan vevaxel och matta

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
automatisk broms vid nödstopp kräver att man har ett trycksatt bromssystem inte så driftsäkert tuvärr funkar bra på skogsmaskiner o entreprenadmaskiner men inte så snöskotrar.

Däremot så skulle man kunna ha ett skoterkapell som spänner över 2 skotrar när dom står med ca 2 meters mellanrum o det går att täta med snö runt o gräva ur o övernatta om man hamnar i en snöstorm vilket jag gort inte kul.

_Henka_

Medlem
22 jan 2009
6
0
1
Luleå
Det är imponerande vad mycket ni har kommit på! Det är många av idéerna som man skulle kunna rippa och försöka jobba med rakt av.

Sluta inte att skriv här, tycker personligen att tråden i sig är ganska intressant. Även om inte vi kan göra något av alla idéer så finns det säkert andra som har nytta av det.

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Däremot så skulle man kunna ha ett skoterkapell som spänner över 2 skotrar när dom står med ca 2 meters mellanrum o det går att täta med snö runt o gräva ur o övernatta om man hamnar i en snöstorm vilket jag gort inte kul.
Det var en smart idé!
Typ en pressening med folierad insida så man behåller värmen, kanske även en modell med ett öppningsbart hål i taket så man kan elda, förutsatt att materialet är flamsäkert. Måste dock gå att vika ihop ordentligt så den tar liten plats!

B

Biosteel

CD-spelare - är inte det lite ute nu...? MP3/4-spelare vore väl vettigare att få en som tål fukt.

Hjälmar med integrerade högtalare a´la Peltor fast snyggare är något jag skulle vilja ha...

jo men tänkte det vore dumt att slänga ut onödigt mkt pengar på prylar till skotern som ändå är beta än så länge. :hello:

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jag har alltid undrat varför alla mountain-maskiner inte har det..
Antagligen skulle det generellt sett ändå inte hjälpa då om man väl faller av så är det där det är tillräckligt brant för att maskinen ska fortsätta ändå.
Det man ska designa är två ankare som sitter bak på tunneln som släpps så fort man ramlar av :rock:

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Antagligen skulle det generellt sett ändå inte hjälpa då om man väl faller av så är det där det är tillräckligt brant för att maskinen ska fortsätta ändå.
Det man ska designa är två ankare som sitter bak på tunneln som släpps så fort man ramlar av :rock:
Ifall man ramlar av där det inte är så brant så stannar skotern helt.
Och ifall man nu skulle ramla av där det är riktigt brant så lär skotern ha en låg fart vid en eventuell kollision med någoting.

Ronne_79

Medlem
22 nov 2008
38
0
1
Norrbotten
Vet att det finns nåt liknande, men en ryggsäck som även fungerar som flytdyna/flytväst kanske vore nåt att jobba vidare på. Är ju många drunkningsolyckor varje år tyvärr.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ifall man ramlar av där det inte är så brant så stannar skotern helt.
Och ifall man nu skulle ramla av där det är riktigt brant så lär skotern ha en låg fart vid en eventuell kollision med någoting.
Mja min erfarenhet är att snön snarare lagras eller vad man ska säga under mattan så tillslut glider skotern på snön även med låst matta.
Men där det inte lutar allt för grovt skulle det ju kunna fungera...

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
ni vet sån rökskrift som flygplan skriver på himlen med
det skulle vara bra att ha på skotern