Bytt startrelä

transalp30

Medlem
8 dec 2008
38
0
1
skärplinge
Efter att ha bytt startrelä (Yamaha original, 800 spänn:eviltongue:) så startade skotern perfekt några dagar. Idag hände det, det bara klickar igen precis som med det gamla relät. Den startar dock med snöret.

Har kollat de två säkringar som sitter i skotern (10A) och de är hela, batteriet ligger på 12,9 volt (tändningen av). Har skrubbat och smörjt de jordningsställen jag hittat i motorrummet också. Tändstiften nya.

Börjar seriöst tröttna på detta fel nu.. Vad kan jag göra mer :hmmmm:

Last edited:

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Kolen i startmotorn är nog dåliga. Se om du kan knacka på startmotorn med baksidan av en skruvmejsel eller liknande, funkar den efter det så är det kolen som måste bytas.
Eller så kan du börja med att kolla så att du har ordentlig jord. Men jag sätter mina slantar på kolen.

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Kolen i startmotorn är nog dåliga. Se om du kan knacka på startmotorn med baksidan av en skruvmejsel eller liknande, funkar den efter det så är det kolen som måste bytas.
Eller så kan du börja med att kolla så att du har ordentlig jord. Men jag sätter mina slantar på kolen.

Hmm, oftast brukar det ju vara att man knackar på startmotorn när den klickar för att soleonoiden fastnat:hmmmm:

För startmotorn på en skoter har vel det?

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Om kolen är dåliga så tappar fjädern som ska trycka ut dom mot kollektorn sin fjong litegrann å då kan det hjälpa att knacka lite på startmotorn för att få kolen att gå ut det där lilla extra som behövs......

transalp30

Medlem
8 dec 2008
38
0
1
skärplinge
hmm startmotorn.. Ok är det den som sitter precis bredvid växelväljaren för fram och bak? följde en sladd från relät som ser ut att gå in där bakom växelspaken nånstans. Kan det vara rätt?

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
hmm startmotorn.. Ok är det den som sitter precis bredvid växelväljaren för fram och bak? följde en sladd från relät som ser ut att gå in där bakom växelspaken nånstans. Kan det vara rätt?
startmotorn sitter vid främre variatorn, det är den som snurrar igång motorn...

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Startmotorn sitter under grenröret å driver svänghjulet, om det nu är en Vt 480 som det handlar om. Om du ska lös med den så kan det hända att du måste lossa motorn å vika upp den i framkant för att komma åt.

transalp30

Medlem
8 dec 2008
38
0
1
skärplinge
var ut nyss och då startade helt oväntat den med elstart, och jag har inte gjort något med den ännu, den har bara stått :hmmmm2:.. har inte knackat på startmotorn ännu.

Kan det vara något jordfel ändå? Måste man riva motorn för att hitta den jordkabeln som kanske spökar?

Den ska väl inte starta ibland bara om det är kolen som är slut? då borde den väl inte starta alls? :hmmmm:

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
var ut nyss och då startade helt oväntat den med elstart, och jag har inte gjort något med den ännu, den har bara stått :hmmmm2:.. har inte knackat på startmotorn ännu.

Kan det vara något jordfel ändå? Måste man riva motorn för att hitta den jordkabeln som kanske spökar?

Den ska väl inte starta ibland bara om det är kolen som är slut? då borde den väl inte starta alls? :hmmmm:
kan vara jordfel också. börja söka från startmotorn så ser du vart jordkabeln går..
det kan starta även om det är dåliga kol... ibland startar den och ibland inte, felet ligger nog inom dessa två