Hjälp! (skotern ryker vitt)

RYZ

Välkänd medlem
23 jan 2007
150
0
6
Indal
Körde i helgen och då blev de så skotern drog in sig vatten vad jag kan se, vit rök (ånga).

Plockade isär hela motorn, då visade de sig att den skurit på en cylinder. Har nu bytt kolvar och bytt packningar med felet kvarsåtr, vad ska jag vidta för åtgärder nu?

Vart läcker den?
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Sv: Hjälp!

hmm, möjligtvis har cylindern spruckit, eller blivit skev på nåt sätt.(toppen) eftersom du bytte packningar och felet kvarstår
 

RYZ

Välkänd medlem
23 jan 2007
150
0
6
Indal
bytte oringar, lämnade dessotum in cylindrarna på honing så där kan de inte läka. Hur är det med vevhuset?

Och hur ser kylarkanalerna ut i vevhuset? kan de har spruckit?

Hur får man isär vevhuset?

Eller läker de i cylinderfoten?
Rave 800sp -02
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Du har inte vätskekylt vevhus.. Men frågan är vars den tar in, har den gått varm nångång? Då har nog toppen säkert blivit skev, men det är inge problem, bara köra den i fräsen nån tiondels millimeter beroende på hur skev den är =)
 

RYZ

Välkänd medlem
23 jan 2007
150
0
6
Indal
Visst har den gått varm, men det kom så jäkla drastiskt, blev lite trött 50m sen stanna jag och då bara ångade det.

Det finns ju iprincip bara 3 sätt den kan läka på, topplocket, cylinderfoten eller spricka i vevhuset vid pumpen.

Någon som har några tips?`
 

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
49
Örebro
Som sakt om den har gått varm så är det nog med största sanolikhet att det är Toppen som är skev åk till närmsta motorfirma eller skola o låt dom fräsa den plan så kommer den nog funka sen eller leta reda på ny topp på annons forum! Lycka till.

Visst har den gått varm, men det kom så jäkla drastiskt, blev lite trött 50m sen stanna jag och då bara ångade det.

Det finns ju iprincip bara 3 sätt den kan läka på, topplocket, cylinderfoten eller spricka i vevhuset vid pumpen.

Någon som har några tips?`
 

RYZ

Välkänd medlem
23 jan 2007
150
0
6
Indal
Hur mkt kan jag plana då? mm?

Har möjlighet imorgon på skolan så snabba svar!


--------------------------------------------------------------------------------

""Du har inte vätskekylt vevhus.. Men frågan är vars den tar in, har den gått varm nångång? Då har nog toppen säkert blivit skev, men det är inge problem, bara köra den i fräsen nån tiondels millimeter beroende på hur skev den är """

tiondels?
 

RYZ

Välkänd medlem
23 jan 2007
150
0
6
Indal
Jadå, får hoppas att de finns tid, de kan väl inte ta så lång tid?

Tack Tack!
 

RYZ

Välkänd medlem
23 jan 2007
150
0
6
Indal
Känns som det är jävligt känsligt eftersom det är en topp på 2 cylindrar, höjd skillnaden får inte vara mer än 0,001 mm. Men tycker ni att jag ska försöka med att plana först?

Det kan ju vara höjden på cylindrarna som spelar in på läckaget, eller kan cylinderfoten blivit deformerad??
 

RYZ

Välkänd medlem
23 jan 2007
150
0
6
Indal
Har kollat upp topplocket idag, på en "planskiva", och med andra mät instrument. Skevar inte ett dugg.

Så Vad ska jag ta mig till? Vart sitter läckaget? Tips på felsökning!
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.278
85
48
Övik
Har du otur kan det ju vara nånting i drivningen till vattenpumpen, packboxen där tex.

Luktar det avgaser i expansionskärlet?
 

RYZ

Välkänd medlem
23 jan 2007
150
0
6
Indal
svara på avgasluktandet snart!

Men det är väl isf 2 st packboxar som borde gått?

1 på vevaxel och 1 på vattenpumpensaxel?

Det är väl så har:


Ram lager, packbox, vevhus,packbox, vattenpumpensaxel med olja, packbox, vevhus, packbox, ramlager.

eller?
 

polaris pro-x

Medlem
6 dec 2008
22
0
1
mockfjärd
kolla om den har spruckit nere vid vev- partiet...för min lynx rave 800 skar igår på ena cylindern och vissa sig att det hade gått bra med cylinder och tänkte inte mer på det. Sen titta jag lite mer på den och då vissar det sig att den har spruckit ner i vev-partiet på båda sidorna och att det saknades bitar vid kanalerna:(