För mycket kylning!

PontusS

Aktiv medlem
14 feb 2009
70
0
6
Hälsingland
Hej! Vid senaste snödämpen så verkar det ha blivit för mycket för min Polaris (indy trail) Supertrak! Den går som ett spjut ute på lederna men så fort man kommer in i lite pudersnö så vill den gärna dö ev. gå riktigt slött, har tänkt lite och finns det nåt man skulle kunna sätta i gapen vid huven? Har funderat på nån skumgummi eller något sådant, men det kanske blir för dåligt luftflöde då ?
(Det sitter ju något slags material som liknar skumgummi vid luftburken, men motorn behöver ju kylning)
Sånt där rutnät som man kan sätta på bilen kommer väl släppa igenom för mycket snö antar jag..
Några tips så skulle det vara gött! Har sökt en del men inte hittat, om det finns liknande problem så ursäktar jag så mycket!

Såhär ser det ut, inte min skoter dock!

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
kanske bara är så att avgaserna ur slutburken blir bromsade av snön.....
sätt en plåt framför så den får lite friare....

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
finns ju trådgaller till polarishuvar. Funkar bra, hindrar snön från att komma in i huven. Dock vet jag inte om det finns till din årsmodell... men modellerna efter din har galler.

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
kanske bara är så att avgaserna ur slutburken blir bromsade av snön.....
sätt en plåt framför så den får lite friare....
Funderar på något liknande. men hur menar du att man ska göra? en bild eller en liknande skulle vara guld värt :)
Tack!

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
sätt en plåt framför utblåset så att när snön kommer så trycker plåten ner snön föra utblåset... bara skruva dit en plåt som är 2-3cm längre än vad utblåset är och gärna rätt mycket bredare

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
En teori som jag hade var att när du kommer ut i lössnön (tungt före) så kanske det är variatorn som inte orkar växla riktigt.

PontusS

Aktiv medlem
14 feb 2009
70
0
6
Hälsingland
Hej! Förlåt för mitt sena svar, har inte haft tid att svara!

repeter, skulle kunna vara så, men det var sockersnö så tycker det låter konstigt.. Supertraken flyter jävligt fint på snö också så. Men hehe, när man kör i puder så blir det som en finsk bastu! Var femte minut måste man stanna å torka av glasögonen för dom immar igen! Därav min lilla teori om at avgaserna blir kalla och den börjar söla!

Robbo, kan nog stämma, läs ovan.

mogge.n ja, ska väl köra lite eftersökningar :)

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Håller med Kryckan.

Hade en gammal Ski-doo på åttiotalet som uppförde sig som din och sedan jag satt en skyddsplåt över gren/avgasrör så blev det mycket bättre.