SkiDoo E tech

carlsberg

Medlem
14 jan 2006
6
0
1
umeå
Har kollat runt lite på forum om ev.rapporterade problem med E Tech maskinerna från SkiDoo men hittar lite och ingenting. Finns ju mycket klagomål på Lynx, men nästan inget på "storebror";). Själv är jag extremt nöjd med hela maskinen, kanske lite mjuk i framfjädringen men då jag mest kör friåkning i lössnö så gör det inget. Den drar lite mer olja dock än vad de har utlovat men den är ju fortfarande osannolikt låg för att vara 2T.
Bränsleförbrukningen är ju löjligt låg..0.96l/mil med två på och touringkörning (läs.fiskörning), 1.6l/mil i helgen i lössnö före och puderlek.

Så finns det något känt fel på motorn hos ski doo? Eller är det bara vad någon har hört av en kompis osv..

:hmmmm:
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har också sökt info runt hur den nya motorn upplevs både driftsmässigt och funktionsmässigt vad gäller bottendrag osv då jag har en förhoppning att den skall passa i XU chassiet (Commander) så småningom.
De spridda skurarna av info so far varierar, en del har suveräna bränslesiffror medan andra högst normala så det har vä med tummen att göra, andra bekymmer det hörs om är diverse driftstörningar i korta o långa pip men det har ju varit så på en del maskiner de senaste åren, en del spridare har tydligen gett upp med skärning som följd (märkligt att "engine check varnar för spridarproblem), givetvis åtgärdas det på garantin men jag skulle själv inte ta tillbaka en maskin som skurit på en cylinder om de inte stoppar in en helt ny motor då det säkerligen samlar på för framtida följdfel.
Nu har det ju vart en köldperiod, många torde ha servat första gången o i takt med stigande utetemperatur så torde det börja komma rapporter förhoppningsvis.
Skulle själv tro att BRP ligger lågt, åtgärdar ev fel så snabbt det går för de vill ju sälja in detta med E-TEC för framtiden, praktiskt ett hoppas jag inte på en 600 eller 800 E-Tec i Commandern föränn tidigast 2011 dvs jag tror att det tar den tiden att bygga den driftsäkra men ändå prestandamotor i alla fall jag vill ha i en bredbandare.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det jag hört som varit dåligt och då främst med Summit 600 etech det är att dom övervarvar. Dom övervarvar så till den grad att varvstoppen går i.

Detta ska Brp åtgärda och dom tas in 1 efter 1 och får ny fjäder samt andra ramper i primären.
 

surpurjo

Medlem
15 jan 2009
10
0
1
Jämtland
Har en renegade 09. Effektmässigt och körmässigt nöjd med maskinen, men det finns några men. Oljeförnrukningen har inte alls varit låg. Har fyllt på cirka 9 liter på 130 mil och det är inte i nivå med utlovat. Bränsleförbrukningen pendlar mellan 1.5 vid lugn ledkörning till 4.4 vid lössnöåkning. I snitt 1.9 skulle jag gissa på. Borde dra mindre kan jag tycka vid lugnt touringtempo allafall. Känns som förbrukningen gått upp. Under inkörning vid högt ledtempo så var den under 1.5

Sen har jag haft ett fenomen med att den dör av vid gaspådrag runt 7500 8000 varv och ibland så ger den av sig avgasknallar. Kan även dö av när man ligger på fullt. Har haft den inlämnad en gång, men blev inte bättre så just nu är den iväg igen.
Sen så har vi det värdelösa filtret när det gäller lössnökörning.
Har inte haft några lampor eller dyligt som lyst och krånglat.
 

carlsberg

Medlem
14 jan 2006
6
0
1
umeå
Har en renegade 09. Effektmässigt och körmässigt nöjd med maskinen, men det finns några men. Oljeförnrukningen har inte alls varit låg. Har fyllt på cirka 9 liter på 130 mil och det är inte i nivå med utlovat. Bränsleförbrukningen pendlar mellan 1.5 vid lugn ledkörning till 4.4 vid lössnöåkning. I snitt 1.9 skulle jag gissa på. Borde dra mindre kan jag tycka vid lugnt touringtempo allafall. Känns som förbrukningen gått upp. Under inkörning vid högt ledtempo så var den under 1.5

Sen har jag haft ett fenomen med att den dör av vid gaspådrag runt 7500 8000 varv och ibland så ger den av sig avgasknallar. Kan även dö av när man ligger på fullt. Har haft den inlämnad en gång, men blev inte bättre så just nu är den iväg igen.
Sen så har vi det värdelösa filtret när det gäller lössnökörning.
Har inte haft några lampor eller dyligt som lyst och krånglat.
Hmm.. Ja min har ALDRIG dragit över 2l milen oavsett körning.Och olja har den hittills dragit runt 2liter på 80mil! Har alltid gått klockrent. En blink på engine check har jag haft men annars är den helt felfri.