Läckande tank

26 mar 2008
42
0
1
Storträsk
Hej jag har en artic cat manx som har en läckande tank ser sprickan den sitter på röret som tanklocket sitter i. Det jag tänker är vad för medel man ska använda sig av för att laga det. Funkar läcktätare från locktite det står inget om att det fäster på plast annars har jag tänkt använda mig av SUPER ATTAK ALL PLASTICS också av locktite men jag vet inte om det står mot bensin står inget om det. Jag är tacksam om det finns några andra lösningar jag kan använda mej av.
Tackar för svar !

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Första åtgärd är att se till att sprickan inte fortsätter att växa så gör som med en vindruta, borra ett litet hål i varje ände av sprickan.
Skall du sedan bara laga så det håller tätt resten av säsongen så är nog de flesta limmen mm lika bra eller dåliga, kan vara lättare om du bara haft ren bensin i tanken men tillfällig lagning är ju tillfällig.

Skall det hålla i alla väder så ta loss tanken, gasa av den (en skvätt diesel, skvalpa runt då den stått ett par timmar, töm och låt vädra ut över natten) och ta den till någon firma som kan plastsvetsa

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Om sprickan är liten kan det också gå att laga hos en däckshandlare, de rengöringsmedel och vulkningsmedel de har brukar vara ganska aggresiva (finns ju de som har en bra ha burk från före miljönissarnas uppkomst)

Borra ett lagom hål, rengör och vulka fast en tätningsplugg dvs om du når att pilla ned den och dra ut genom hålet så det tätar från insidan.
Faktiskt gjort det på en båtmotortank och de håller än idag nästan 10 år senare.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Annars kan du ju smälta ihop sprickan med en lödpenna t.ex
Jo, det går ju också bara man kan kontrollera "smältgraden" för annars har man ett ännu större hål på en millisekund då plast ofta blir så att först händer ingenting, sedan ingenting o sedan allt på en gång sa tanten som ställde degbunken i plast på spisen"(det var kära sambon som provade hur roligt det är att rensa spisen från 8 liter deg och smält plast, det gick inge bra så att säga, till avdelningen livslångt lärande så gack ja åstad till garaget o hämtade kylspray, tömde sprayburken över eländet och kunde bära ut det i en stor klump)

26 mar 2008
42
0
1
Storträsk
Jag har lagat sprickan nu smälte ihop sprickan med en sån här liten brännare men låga funkade bra ganska. sen smetade jag dit tätningsmassa. Så nu äre tätt.

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jo, det går ju också bara man kan kontrollera "smältgraden" för annars har man ett ännu större hål på en millisekund då plast ofta blir så att först händer ingenting, sedan ingenting o sedan allt på en gång sa tanten som ställde degbunken i plast på spisen"(det var kära sambon som provade hur roligt det är att rensa spisen från 8 liter deg och smält plast, det gick inge bra så att säga, till avdelningen livslångt lärande så gack ja åstad till garaget o hämtade kylspray, tömde sprayburken över eländet och kunde bära ut det i en stor klump)
Plasten som tankar är gjorda av smälter inte ner på någon millisekund, det börjar klibba å ha sig långt före ett hål uppkommer om man inte är ett tard och kör med en gassvets 1mm från tanken :rolleyes: